imieniny: Feliksa, Róży, Szczęsnego

Kwasy omega-3. Dlaczego są takie ważne?

Edyta Hetmanowska
2 lutego 2014 07:00

Thinkstock/FPM

Thinkstock/FPM

Dlaczego kwasy omega-3 są niezbędne dla funkcjonowania organizmu? W jakich produktach można je znaleźć? Co radzą eksperci?

Kwasy Omega-3 pełnią w naszym organizmie wiele różnych ról. Najważniejsze z nich to pomoc w  utrzymaniu właściwego poziomu cholesterolu, ciśnienia tętniczego oraz wpływ na prawidłowe funkcjonowanie naszego serca. Dlatego w celu zapewnienia optymalnej wydajności układu krwionośnego, naczynia krwionośne muszą być w dobrym stanie.

Kwasy tłuszczowe Omega-3 są niezbędne dla organizmu człowieka, niestety nie jest on w stanie ich wyprodukować. W rezultacie muszą one być dostarczane wraz ze spożywanym pokarmem. Jednym z podstawowych kwasów tłuszczowych jest kwas alfa-linolenowy (ALA), szczególnie obecny w nasionach rzepaku i oleju z orzechów włoskich, a następnie jest przetwarzany w organizmie na kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-6. Dzisiejsza dieta często zawiera więcej kwasów Omega-6 niż Omega-3, a proporcje te wynoszą zazwyczaj 20:1. Natomiast zalecany przez specjalistów stosunek Omega-6 do Omega-3 wynosi około 5:1. W celu osiągnięcia równowagi pomiędzy kwasami tłuszczowymi Omega-3 i Omega-6, dietetycy zalecają spożywanie tłustych ryb morskich co najmniej dwa razy w tygodniu. Alternatywnie, wymóg ten może być również spełniony przez suplementy diety. Bardzo cennym suplementem Omega-3 jest w szczególności olej z ryb lub z kryla.

- W ostatnich kilku latach uzyskano wiele informacji na temat korzystnego działania kwasów omega-3 na układ krążenia. Dysponujemy obecnie licznymi danymi, że kwasy omega-3 korzystnie oddziałują na przebieg choroby wieńcowej, niewydolności serca, zapobiegają także napadom migotania przedsionków, zwłaszcza po operacjach kardiochirurgicznych. komentuje prof. Artur Mamcarz, kardiolog i internista, kierownik III Kliniki Chorób Wewnętrznych i Kardiologii II Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu  Medycznego.

W jakich produktach można znaleźć kwasy Omega-3?

- Aby zapewnić prawidłowe zapotrzebowanie organizmu w kwasy Omega-3 powinniśmy spożywać ryby przynajmniej dwa razy w tygodniu. Niestety uwarunkowania kulturowe i przyzwyczajenia kulinarne Polaków nie sprzyjają takiej diecie. Dlatego możemy wspomóc swój organizm kwasami Omega-3 w postaci oleju z kryla. – radzi lek. med. Anna Senderska, dietetyk.

Czytaj także: Co piąty Polak jest otyły

Przejdź do: Do kawy