Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
Grzegorz Błażewicz

Chciałbym, aby pacjenci czuli się odpowiedzialni za swoje zdrowie

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 16 października 2018 13:10

Chciałbym, aby pacjenci czuli się odpowiedzialni za swoje zdrowie - Obrazek nagłówka
Fot. Getty Images/iStockphoto
- Najwięcej skarg pacjentów dotyczy świadczeń szpitalnych m.in. realizowanych w zakresie ginekologii, położnictwa, ortopedii, traumatologii narządu ruchu oraz chirurgii - powiedział Medexpressowi Grzegorz Błażewicz, zastępca Rzecznika Praw Pacjenta.

Martyna Chmielewska: Co jest celem dzisiejszej konferencji pt. Niezbędnik Pacjenta Inwestycją w Efektywność Leczenia?

Grzegorz Błażewicz: Chciałbym, aby pacjenci czuli się odpowiedzialni za swoje zdrowie. Świadomy pacjent jest partnerem lekarza podczas udzielania świadczeń zdrowotnych. Nieświadomy pacjent jest biernym obserwatorem.

M.Ch.: Pacjent jest ważnym ogniwem procesu leczenia. Czego najbardziej brakuje pacjentowi w systemie ochrony zdrowia? Na co skarżą się pacjenci?

G.B.: Pacjenci skarżą się na deficyt informacji. Najwięcej skarg pacjentów dotyczy świadczeń szpitalnych m.in. realizowanych w zakresie ginekologii, położnictwa, ortopedii, traumatologii narządu ruchu oraz chirurgii. Skargi dotyczą głównie nieprzestrzegania prawa do świadczeń zdrowotnych, udzielania ich niezgodnie z aktualną wiedzą medyczną lub nienależytą starannością. Na SOR-ach pacjenci najczęściej zgłaszają skargi ws. łamania praw do natychmiastowego udzielenia pomocy medycznej, naruszenia praw do dokumentacji medycznej, poszanowania intymności i godności. Potrzebą pacjenta jest przede wszystkim otrzymanie świadczeń zdrowotnych udzielonych z należytą starannością i zgodnie z aktualną wiedza medyczną. Pacjenci oczekują kompleksowych, łatwo dostępnych, wysokiej jakości świadczeń. Trzeba zwrócić uwagę, że trzy elementy muszą być spełnione. Jeśli pacjent otrzyma kompleksowe, łatwo dostępne świadczenia, ale będzie ono niskiej jakości, to nie przyniesie ono choremu oczekiwanego rezultatu. Kolejną ważna kwestią jest edukowanie pacjentów. Powinniśmy uświadamiać pacjentom, jakie przysługują im prawa.

M.Ch.: Jakie działania podejmie Pan, aby wzmocnić poziom edukacji w społeczeństwie?

G.B.: Istotną częścią działalności rzecznika jest realizacja projektów informacyjno-edukacyjnych, których podstawowym celem jest popularyzowanie wiedzy o prawach pacjenta i możliwościach ich dochodzenia. Podnoszenie poziomu świadomości na temat praw pacjenta jest niezwykle istotne. Pacjenci, którzy znają swoje prawa, mają szansę dostrzec pewne nieprawidłowości i w porę zareagować

M.Ch.: Przygotowano już tzw. Niezbędnik Pacjenta. Co dzięki niemu może zyskać pacjent?

G.B.: Niezbędnik Pacjenta jest narzędziem, które pozwoli pacjentowi przygotować listę przyjmowanych leków ( wraz m.in. z opisem dawkowania czy substancji czynnej), co będzie nie tylko ułatwieniem pracy lekarza, ale jednocześnie zaoszczędzi czas na czynności szczególnie istotne z punktu widzenia pacjenta.

Podobne artykuły

Grzegorz-Blazewicz
Grzegorz Błażewicz

Mamy zastrzeżenia do udzielanych świadczeń na SOR-ach

24 czerwca 2019
iStock-898903840
Michał Sutkowski

Pacjent powinien być przygotowany do wizyty lekarskiej

17 października 2018
Zrzut-ekranu-2022-11-24-o-122823
17 maja 2024
Sutkowski-WnZ-naziwsko-kanapa
#WyszłoNaZdrowie

Za co ludzie kochają lekarzy rodzinnych?

17 maja 2024

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Najciekawsze oferty pracy (przewiń)

Zobacz także