Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Podsumowanie i rekomendacje: BCC o działaniach ministra zdrowia

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 12 stycznia 2017 11:57

Podsumowanie i rekomendacje: BCC o działaniach ministra zdrowia - Obrazek nagłówka
Jak reformy w ochronie zdrowia oceniają pracodawcy? Jakie są rekomendacje BCC na 2017 r.?

11 stycznia, w siedzibie Business Centre Club w Warszawie, odbyło się pierwsze w tym roku posiedzenie Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC. Ministrowie przedstawili rekomendacje dla rządu na 2017 r.

Anna Janczewska-Radwan, minister ds. systemu ochrony zdrowia Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC, podsumowała ostatni kwartał 2016 r. oraz przestawiła rekomendacje. 

PRIORYTETY – jakie działania i dlaczego powinien podjąć rząd w danym obszarze?

1.            Dopracowanie i poddanie społecznej dyskusji strategii zmian w systemie ochrony zdrowia, zaprezentowanej w lipcu 2016 przez ministra Konstantego Radziwiłła. Przedstawiona strategia „Narodowej Służby Zdrowia” jest zbyt ogólna, poszczególne rozwiązania niespójne i niekorzystne dla systemu ochrony zdrowia (np. likwidacja NFZ), a czasami sprzeczne ze sobą. Nie podano w niej źródeł finasowania nowych rozwiązań, w tym wzrostu wydatków do 6% PKB do 2025 roku oraz nie wskazano, bardzo ważnych w przypadku nowych rozwiązań, skutków proponowanych zmian. Ponadto, strategia powinna wynikać zawsze z wizji, w tym przypadku wizji systemu ochrony zdrowia, a ta nie została przedstawiona dotąd przez Ministerstwo Zdrowia.

2.            Intensyfikacja działań w zakresie Narodowego Programu Zdrowia i ustawy o Zdrowiu Publicznym, w tym pilne wypracowanie planu działań dotyczących ochrony powietrza. Brak skutecznych rozwiązań w tym zakresie będzie powodował większą liczbę zachorowań na choroby układu oddechowego, układu krążenia i chorób nowotworowych.  Konsekwencją tego będzie wzrost kosztów leczenia, absencja chorobowa pracowników oraz zwiększona umieralność obywateli. Wg szacunków WHO w Polsce z powodu chorób związanych z wysoką emisja zanieczyszczeń powietrza umiera rocznie nawet  45 tys. osób.

3.            W odniesieniu do rynku farmaceutycznego konieczne jest:

– wypracowanie rządowego dokumentu Polityka Lekowa Państwa, który powinien zawierać między innymi program rozwoju przemysłu farmaceutycznego,

– wprowadzenie zmian w Zintegrowanym Systemie Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi, którego wyniki testów okazały się negatywne i narażają przedsiębiorców na niepotrzebne  kary,

– uporządkowanie nadzoru nad rynkiem farmaceutycznym, w tym wsparcie starań przedsiębiorców w utworzeniu systemu Narodowej Organizacji Weryfikacji Produktów Leczniczych, który musi funkcjonować od lutego 2019 r.,                                                                                                         

– przyspieszenie prac nad ustawą refundacyjną w zakresie refundacji produktów z importu równoległego.

PODSUMOWANIE dotychczasowych działań rządu

Działania, które zasługują na aprobatę:

1.            Zakończenie kontraktacji na 2017 rok i podpisanie umów na leczenie z lekarzami POZ i  szpitalami. Na świadczenia medyczne zaplanowano w 2017 roku wprawdzie o 4 mld zł więcej, niż w ubiegłym roku, nie wiadomo jednak ile pochłoną z tego dodatkowe wynagrodzenia związane z podwyżkami płac w ochronie zdrowia.

2.            Rezygnacja z likwidacji składki na ZUS i NFZ w związku z rezygnacją z wprowadzenia jednolitego podatku.

3.            Przekazanie do konsultacji społecznych projektu ustawy o Podstawowej Opiece Zdrowotnej (POZ), jako ważnego projektu systemowego, który ma poprawić jakość i bezpieczeństwo udzielanych świadczeń, zwiększyć rolę POZ, wprowadzić model tzw. opieki zintegrowanej oraz zintensyfikować działania profilaktyczne i edukacyjne na poziomie POZ.

4.            Intensywność prac Ministerstwa Zdrowia w zakresie  przygotowywania szeregu uregulowań w ochronie zdrowia, m.in. w zakresie: utworzenia Systemu Obsługi List Refundacyjnych, wydania kolejnych map zdrowotnych, wdrożenia procedury IOWISZ (Instrument Oceny Wniosków inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia), zmian dotyczących tzw. pakietu onkologicznego, utworzenia Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej, przeglądu koszyka gwarantowanych świadczeń zdrowotnych i zapisywania ich za pomocą technologii medycznych.

Zagrożenia dla gospodarki i przedsiębiorców:

1.            Proponowane rozwiązania w zakresie utworzenia sieci szpitali oraz zmiany w ustawie o ratownictwie medycznym,  stanowiące poważne zagrożenie  dla istnienia wielu podmiotów prywatnych  świadczących usługi medyczne, których inwestycje w naszym systemie ochrony zdrowia ocenia się na 7 mld zł.  Przewidywane rozwiązania w zakresie sieci szpitali, w tym ryczałtowe finansowanie, nie będą niestety motywowały do podnoszenia jakości świadczeń zdrowotnych i konkurencyjności wśród szpitali, co przyniesie bardzo niekorzystne skutki dla pacjentów i całego systemu zdrowia. Nie uwzględnienie w sieci istniejących ośrodków kardiologicznych spowoduje drastyczne obniżenie dostępności usług sercowo- naczyniowych, głównie w małych miastach i na wsi, a obniżki wycen procedur kardiologicznych spowodują dodatkowo spadek ich jakości.

2.            Projekt wycofania ze sprzedaży aptecznej suplementów diety i kosmetyków, co spowoduje osłabienie branży aptecznej oraz brak dostępu pacjentów do fachowego poradnictwa farmaceuty.

3.            Brak rzetelnej oceny skutków poszczególnych regulacji i nie uwzględnianie zasadnych uwag zgłaszanych w procesie konsultacji społecznych. Przykładem może być m.in. nowelizacja ustawy Prawo Farmaceutyczne, która może doprowadzić do pogłębienia dysproporcji w rozmieszczeniu aptek w skali kraju, zmniejszenia ogólnej liczby aptek, czy ograniczenia dostępu pacjentów do usług farmaceutycznych na skutek np. wzrostu cen w aptekach.

Raport: http://www.bcc.org.pl/Relacje-z-posiedzen-GGC.5471.0.html

Źródło: BCC

 

Tematy

BCC

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.