Nowa piramida żywieniowa: Co z kawą? Będziecie zdziwieni...

kawa
Instytut Żywności i Żywienia zaprezentował nową piramidę żywieniową i jednocześnie obalił mity dotyczące kawy. Ile filiżanek możemy wypić dziennie?
Alicja Dusza 2016-01-21 10:23
Fot. Thinkstock Fot. Thinkstock

Instytut Żywności i Żywienia zaprezentował nową piramidę żywieniową i jednocześnie obalił mity dotyczące kawy. Ile filiżanek możemy wypić dziennie?

Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia przekonują, że możemy pić od 3 do 5 kaw dziennie. Picie kawy zmniejsza ryzyko zachorowania na udary, choroby: Alzheimera i Parkinsona. Kawa zmniejsza ryzyko zgonu o 10 proc. Prof. Barbara Cybulska z Instytutu Żywienia i Żywności obala również mit dotyczący tego, że kawa wypłukuje magnez, a także podnosi ciśnienie krwi. - To nie prawda. To nie kawa podnosi ciśnienie, tylko np. alkohol - powiedziała prof. Cybulska.

Warto jednak pić np. espresso, bo mleko zwiększa kaloryczność kawy. Naukowcy z amerykańskiej Harvard School of Public Health podjęli się zweryfikowania, w jaki sposób wysokość dziennego spożycia kawy wiąże się z ryzykiem zachorowania na cukrzycę typu 2, cechującą się nadmiernym stężeniem glukozy we krwi. Trwającym cztery lata badaniom, poddanych zostało ponad 100 tys. uczestników. Wykazano, że wśród osób, które zwiększyły spożycie kawy o więcej niż jedną filiżankę, prawdopodobieństwo zachorowania spadło o 11 proc. Ryzyko cukrzycy wśród badanych, którzy zmniejszyli dzienną dawkę kofeiny, wzrosło natomiast o 17 proc. Naukowcy zwracają przy tym oczywiście uwagę, że nie bez znaczenia dla zachorowalności pozostają zrównoważona dieta oraz aktywność fizyczna.
Regularne spożywanie kawy może mieć również zbawienny wpływ na nasz układ sercowo-naczyniowy. Jak dowodzą badania Johns Hopkins University Bloomberg School of Public Health, codzienne picie napoju zmniejsza ryzyko wystąpienia niedrożności tętnic oraz zawału serca. Analizie poddano prawie 26 tys. uczestników, podzielonych na kilka grup w tym: niespożywających kawy, spożywających jedną, od 1 do 3, od 3 do 5 oraz powyżej pięciu filiżanek dziennie. Najlepsze rezultaty uzyskali badani, których spożycie utrzymuje się na poziomie od 3 do 5 porcji kawy. Do podobnych wniosków doszli naukowcy ze Scranton University, tłumacząc pozytywny wpływ napoju na pracę serca jego zawartością przeciwutleniaczy.
Włosi kawie przypisują rolę naturalnego środka wspomagającego trawienie. – Wśród mieszkańców Półwyspu Apenińskiego popularnym zwyczajem jest spożywanie espresso po każdym obfitym posiłku – potwierdza Christian Tirro, barista marki Segafredo Zanetti Polan. – Serwowane wraz ze szklaneczką wody, przyspiesza trawienie i przyswajanie pokarmu, stanowiąc aromatyczne zwieńczenie uczty – dodaje barista. Ułatwienie trawienia wynika przede wszystkim z faktu, że spożycie kawy stymuluje produkcję kwasów trawiennych. Ich maksymalne stężenie pojawia się ok. 30 minut po wypiciu espresso.

Kofeina zawarta w kawie polecana jest także jako alternatywa dla farmaceutycznych środków na ból głowy. Przyczyn jej skuteczności w walce z migreną upatruje się w jej właściwościach obkurczania naczyń krwionośnych. Z tego też powodu, substancja jest powszechnym składnikiem leków przeciwbólowych.

Źródło: materiały prasowe

PDF

Zobacz także

comments powered by Disqus
Tagi: kawa