Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

NRA za wprowadzeniem kryteriów demograficznych i geograficznych przy wydawaniu zezwolenia na prowadzenie apteki

MedExpress Team

Katarzyna Wróblewska

Opublikowano 18 sierpnia 2015 10:18

NRA za wprowadzeniem kryteriów demograficznych i geograficznych przy wydawaniu zezwolenia na prowadzenie apteki - Obrazek nagłówka
Fot. Thinkstock/Getty Images
Przedstawiciele Naczelnej Izby Aptekarskiej przedstawili ministrowi zdrowia argumenty za wprowadzeniem kryteriów demograficznych i geograficznych, które powinny obowiązywać przy wydawaniu zezwolenia na prowadzenie apteki.
[caption id="attachment_46204" align="alignnone" width="620"]Fot. Thinkstock / Getty Images Fot. Thinkstock / Getty Images[/caption]

Przedstawiciele Naczelnej Izby Aptekarskiej przedstawili ministrowi zdrowia argumenty za wprowadzeniem kryteriów demograficznych i geograficznych, które powinny obowiązywać przy wydawaniu zezwolenia na prowadzenie apteki.

Podkreślono, że regulacje te pozwolą dostosować rozmieszczenie aptek do potrzeb pacjentów. W Polsce są bowiem obszary o zbyt dużym zagęszczeniu aptek w stosunku do potrzeb pacjentów. Są jednak obszary, gdzie liczba aptek nie pokrywa zapotrzebowania na te placówki, powodując ograniczenie dostępu pacjenta do usług farmaceutycznych.

Dr Marek Jędrzejczak, wiceprezes NRA wskazał, że obecnie obowiązujące w Polsce przepisy nie przewidują ograniczeń w zakładaniu aptek ogólnodostępnych ze względu na ich liczbę na danym obszarze lub odległość od innych aptek. Brak jakichkolwiek zasad dotyczących rozmieszczenia aptek ogólnodostępnych, odnoszących się w szczególności do uwarunkowań demograficznych lub terytorialnych, powoduje wzrost ich liczby. Zjawisko to, występujące w największym natężeniu w dużych miastach, łączy się z powstawaniem wielu negatywnych następstw, rzutujących na możliwość prawidłowego realizowania przez apteki ich zadań.

Wyraźnie zarysowuje się tendencja do otwierania nowych aptek w dużych miastach kosztem obszarów wiejskich. Brak regulacji w zakresie zakładania aptek powoduje zatem istotne ograniczenie dostępności do usług farmaceutycznych na obszarach wiejskich. Już dziś są w naszym kraju gminy, gdzie nie ma żadnej apteki.

Po drugie, niekontrolowany wzrost liczby aptek na określonym obszarze powoduje poważne zachwianie lub całkowite podważenie opłacalności ekonomicznej tej formy działalności gospodarczej. Po trzecie, wzrost liczby aptek na określonym obszarze może spowodować obniżenie jakości świadczonych przez nie usług farmaceutycznych. Konsekwencje te są następstwem zmniejszenia się liczby wykwalifikowanych pracowników – farmaceutów w przeliczeniu na jedną aptekę.

Po czwarte, szybki wzrost liczby aptek na określonym obszarze powoduje, że apteka odrywa się od swoich najważniejszych zadań w zakresie zapewniania obywatelom należytej ochrony zdrowia i koncentruje się na grze rynkowej.

Po piąte, szybki wzrost liczby aptek faktycznie uniemożliwia efektywne i sprawne realizowanie kontroli nad działalnością aptek, w szczególności przez inspekcję farmaceutyczną.

Marek Jędrzejczak przypomniał, że obowiązująca ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych przewiduje sporządzanie dla obszaru każdego województwa Regionalnej Mapy Potrzeb Zdrowotnych (art. 95a). Ze względu na fakt, że mapa potrzeb zdrowotnych nie obejmuje potrzeb pacjenta odnośnie jego dostępu do usług farmaceutycznych, konieczne jest dokonanie zmian w obowiązujących przepisach.

Naczelna Izba Aptekarska opracowała projekt zmian w ustawie – Prawo farmaceutyczne i propozycje konkretnych przepisów, dotyczących między innymi kryteriów demograficznych i geograficznych (liczba mieszkańców przypadająca na jedną aptekę i odległości między aptekami), które powinny obowiązywać przy wydawaniu zezwolenia na prowadzenie apteki. Zgodnie z proponowaną ustawą przy tworzeniu Regionalnej Mapy Usług Farmaceutycznych uwzględnia się następujące zasady:

1) nie tworzy się nowej apteki ogólnodostępnej, jeżeli liczba ubezpieczonych zarejestrowanych we właściwym terytorialnie oddziale wojewódzkim Funduszu, posiadających adres zamieszkania na terenie danej gminy, w przeliczeniu na jedną aptekę ogólnodostępną już funkcjonującą, jest mniejsza niż 3000;

2) ograniczenia, o którym mowa w pkt 1, nie stosuje się w przypadku:

  1. a) tworzenia apteki w mieście, gdy odległość od miejsca planowanej lokalizacji apteki do najbliższej funkcjonującej apteki ogólnodostępnej, liczona w linii prostej, wynosi co najmniej 500 metrów,
  2. b) gdy z wnioskiem o zezwolenie występuje pierwszy następca prawny, który nabył całą aptekę ogólnodostępną bezpośrednio od podmiotu posiadającego zezwolenie,

3) nie tworzy się nowej apteki ogólnodostępnej na wsi o liczbie mieszkańców do 3000 osób, gdy funkcjonuje w niej apteka ogólnodostępna; we wsiach, w których liczba mieszkańców przekracza 3000 osób, stosuje się przepis pkt 1;”(…).

Projekt nowelizacji przekazany został ministrowi zdrowia.

 Źródło: Naczelna Izba Aptekarska

 

 

Podobne artykuły

iStock-579422908
Kształcenie lekarzy

Ministerstwo Zdrowia „ma dylemat”…

24 kwietnia 2024
Monosnap iTV Sejm - transmisje - Sejm Rzeczypospol (3)
24 kwietnia 2024

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także