Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

BCC o strajku w CZD: zastąpić negocjacje mediacją

MedExpress Team

Edyta Hetmanowska

Opublikowano 7 czerwca 2016 10:06

BCC o strajku w CZD: zastąpić negocjacje mediacją - Obrazek nagłówka
Business Centre Club zaniepokojony bolesnym dla najmłodszych pacjentów konfliktem pomiędzy personelem pielęgniarskim, a dyrekcją Centrum Zdrowia Dziecka, apeluje o zastąpienie negocjacji – mediacją z udziałem profesjonalnego mediatora.

Mediacje jako próba doprowadzenia do satysfakcjonującej ugody dla obu stron sporu jest znana w historii  już od 2000 lat. Najwyższy już czas, by również u nas została uznana za powszechnie praktykowaną formę rozwiązywania konfliktów, zwłaszcza w sprawach tak ważnych i naglących.

– Jedynym warunkiem przeprowadzenia mediacji jest wyrażenie przez wszystkie strony konfliktu dobrowolnej zgody na udział w ściśle określonej procedurze mediacyjnej. Mam głęboką nadzieję, że strony wyrażą zainteresowanie taką formą rozwiązania zaistniałego sporu i zgodzą się na zaproszenie profesjonalnego mediatora, na przykład z Polskiego Centrum Mediacji, które jest największym stowarzyszeniem skupiającym ponad 1000 mediatorów – powiedziała Anna Janczewska Radwan z Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC.

Wprawdzie strony sporu reprezentują różne stanowiska, jesteśmy jednak przekonani, że łączy je wspólny interes – dobro małych pacjentów.

Proponujemy także, aby rozważyć włączenie się do rozmów Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Rzecznika Praw Pacjenta.

Ponieważ problem niedoboru personelu pielęgniarskiego (w krajach OECD zajmujemy ostatnie miejsce pod względem ilości pielęgniarek na 1000 mieszkańców), coraz wyższej średniej wieku  oraz często nieadekwatnego wynagrodzenia do ponoszonej odpowiedzialności i  nakładu pracy konieczne jest również podjęcie mediacji w sprawie rozwiązań systemowych dla personelu pielęgniarskiego  z udziałem Ministerstwa Zdrowia i  stosownych przedstawicieli rządu, tak by zapobiec kolejnym protestom. Problemy podnoszone przez środowisko pielęgniarek jak bumerang powracają co jakiś czas i jak dotąd  nikt nie podjął się przygotowania takich rozwiązań systemowych. Najwyższy czas by to się stało.

Na przyszłość sugerujemy, by przy Rzeczniku Praw Obywatelskich powstał zespół ds. mediacji społecznej, który zajmowałby się rozwiązywaniem tego typu sporów i konfliktów o charakterze społecznym, umożliwiając w ten sposób uniknięcie tak niepokojących zjawisk, jak np. obecny protest pielęgniarek. 

Źródło: BCC

Tematy

BCC

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także