Aktualne przepisy wykonawcze określające wykaz świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych poza ryczałtem systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, zwanego dalej „systemem zabezpieczenia”, uniemożliwiają wprowadzenie przez Narodowy Fundusz Zdrowia, zwany dalej „NFZ”, nielimitowanego finansowania wszystkich świadczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz świadczeń w ramach sieci kardiologicznej, udzielanych przez świadczeniodawców działających w systemie zabezpieczenia.
Proponuje się wprowadzenie zmian w rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 19 czerwca 2017 r. w sprawie określenia wykazu świadczeń opieki zdrowotnej wymagających ustalenia odrębnego sposobu finansowania (Dz. U. poz. 1225, z późn. zm.), polegających na wyłączeniu z finansowania w formie ryczałtu sytemu zabezpieczenia wszystkich świadczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz wybranych świadczeń udzielonych w ramach sieci kardiologicznej, o której mowa w rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie programu pilotażowego opieki nad świadczeniobiorcą w ramach sieci kardiologicznej (Dz. U. poz. 880), co umożliwi wprowadzenie przez NFZ nielimitowanego finansowania tych świadczeń.
Odnośnie ww. projektu ustawy nie prowadzono tzw. pre-konsultacji.
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany w ramach konsultacji publicznych i opiniowania, z 7-dniowym terminem zgłaszania uwag, następującym podmiotom:
- Rzecznikowi Praw Pacjenta;
- Naczelnej Radzie Lekarskiej;
- Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych;
- Naczelnej Radzie Aptekarskiej;
- Krajowej Radzie Diagnostów Laboratoryjnych;
- Krajowej Radzie Fizjoterapeutów;
- Porozumieniu Pracodawców Ochrony Zdrowia;
- Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”;
- Kolegium Lekarzy Rodzinnych;
- Polskiemu Towarzystwu Medycyny Rodzinnej;
- Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych;
- Stowarzyszeniu „Dla Dobra Pacjenta”;
- Instytutowi Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej;
- Federacji Pacjentów Polskich;
- Stowarzyszeniu Menadżerów Opieki Zdrowotnej
- Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej;
- Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu „Solidarność”;
- Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych;
- Forum Związków Zawodowych;
- Związkowi Przedsiębiorców i Pracodawców;
- Federacji Przedsiębiorców Polskich;
- Związkowi Pracodawców Business Centre Club;
- Związkowi Rzemiosła Polskiego;
- Konfederacji „Lewiatan”;
- Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Pielęgniarek i Położnych;
- Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Lekarzy;
- Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Położnych;
- Prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia
- Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248) oraz § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2016 r. poz. 1006, z późn. zm.), projekt rozporządzenia został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.
- Wyniki konsultacji publicznych i opiniowania zostaną omówione w raporcie dołączonym do niniejszej oceny.
- Projekt rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla sektora finansów publicznych.
- Zmiana formy finansowania niektórych świadczeń w ramach systemu zabezpieczenia.
- Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na działalność małych i średnich przedsiębiorców
- Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rodzinę, obywateli oraz gospodarstwa domowe
- Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na osoby starsze i niepełnosprawne
- Proponuje się, aby przepisy rozporządzenia weszły w życie z dniem 1 lipca 2021 r.
Źródło: RCL