Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Będą zmiany ws. zakresu niezbędnych informacji przetwarzanych przez świadczeniodawców

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 18 sierpnia 2020 13:06

Będą zmiany ws. zakresu niezbędnych informacji przetwarzanych przez świadczeniodawców - Obrazek nagłówka
Thinkstock/GettyImages
RCL opublikowało nowelizację projektu rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie zakresu niezbędnych informacji przetwarzanych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych.

Poniżej zamieszczamy uzasadnienie projektu.

Projekt rozporządzenia wprowadza zmiany do rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji przetwarzanych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych (Dz. U. poz. 1207 i 2532), zwanego dalej „rozporządzeniem”, wydanego na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 190 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398 i …), zwanej dalej „ustawą o świadczeniach”.

Projekt rozporządzenia ma na celu uwzględnienie zmian wprowadzonych ustawą z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu (Dz. U. poz. ….) do ustawy o świadczeniach, które mają wpływ na zakres regulowany przez projekt rozporządzenia tj.:

1) wprowadzenie możliwości składania oświadczeń potwierdzających prawo do świadczeń opieki zdrowotnej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności w przypadku udzielania teleporady (dodanie w art. 50 ust. 2a i 2b do ustawy

o świadczeniach) – możliwość ta została odzwierciedlona w § 4 w pkt 8 w lit. b, w tabeli nr 11 oraz dodanej tabeli nr 21 w załączniku nr 3 do rozporządzenia. W tabeli nr 11 określono jaki zakres danych musi zostać zarejestrowany w przypadku złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 50 ust. 2a ustawy, a w tabeli nr 21 wprowadzono kody informacji dotyczącej sposobu potwierdzenia tożsamości oraz złożenia oświadczenia;

2) uchylenie art. 21 ustawy o świadczeniach, dotyczącego konieczności dokonywania okresowej oceny prowadzonych list oczekujących – powoduje konieczność usunięcia w rozporządzeniu przepisów odnoszących się do tego obowiązku, tj. w § 8 w ust. 2 pkt 6 oraz w ust. 4 pkt 3;

3) wprowadzenie zasady, zgodnie z którą dyrektorzy oddziałów wojewódzkich realizują swoje zadania na mocy pełnomocnictwa udzielonego przez prezesa Funduszu, w szczególności zadania związane z zawieraniem i rozliczaniem umów, w tym sprawozdawczością w zakresie harmonogramów przyjęć – skutkuje koniecznością zmiany w przepisach § 5 ust. 1 i 7, § 6 ust. 1, § 8 oraz § 9 ust. 4 przez zastąpienie wskazania jako właściwego do realizacji danego zadania oddziału wojewódzkiego Funduszu przez Fundusz.

Ponadto projekt zawiera zmiany wynikające z wyodrębnienia nowego świadczenia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej – porady pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej oraz porady położnej podstawowej opieki zdrowotnej (wprowadzonej od 1 sierpnia 2020 r. przez przepisy wykonawcze wydane na postawie upoważnienia zawartego w art. 31d ustawy o świadczeniach. Proponowane zmiany obejmują:

1) zmianę definicji porady jako jednostki sprawozdawczej, określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia tak, aby także świadczenie opieki zdrowotnej udzielone przez pielęgniarkę albo położną mogło zostać przyporządkowane do tej jednostki statystycznej, jeżeli spełnia warunki określone dla porady pielęgniarki albo położnej w rozporządzeniach dotyczących świadczeń gwarantowanych w poszczególnych zakresach świadczeń opieki zdrowotnej. Wprowadzając zmiany nie ograniczono się jedynie do świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, ze względu na coraz większą liczbę przypadków wyodrębniania porad pielęgniarki albo położnej także w innych zakresach świadczeń (możliwość udzielania porad przez pielęgniarkę oraz położną w wybranych specjalnościach przewiduje także rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej

opieki specjalistycznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 357, z późń.zm.));

2) określenie obowiązków sprawozdawczych w przypadku udzielenia porady przez pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej albo położną podstawowej opieki zdrowotnej – przez zmiany w § 6 ust. 4 i 5. W przypadku udzielenia porady, podobnie jak w przypadku wizyty patronażowej projekt rozporządzenia przewiduje obowiązek przekazania jednostkowych danych o udzielonej poradzie uwzględniających wskazanie osoby, której udzielono świadczenia, daty i przyczyny głównej udzielenia świadczenia oraz przypisania właściwego kodu (określonego w dodawanych tabelach nr 19 i 20 w załączniku nr 3 do rozporządzenia), który pozwoli na określenie zakresu porady (zgodnie z możliwymi zakresami porady, jakie wskazuje rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 24 września 2016 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2019 r. poz. 736, z późn. zm.)). Ponadto, pielęgniarki oraz położne zostały zobowiązane do przekazywania zbiorczych danych o liczbie wykonanych badań diagnostycznych na które mają prawo wystawiać skierowania, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 15a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej;

3) dodanie w § 3 w ust. 1 w pkt 16 w lit. a obowiązku gromadzenia kodu wykonanego badania diagnostycznego, także w przypadku pielęgniarki i położnej.

Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej, gdyż uwzględnia zmiany wprowadzone do ustawy o świadczeniach ustawą z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu (Dz. U. poz. ….), które mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Projekt rozporządzenia zawiera również przepis przejściowy, zgodnie z którym dane o poradach pielęgniarek oraz położnych podstawowej opieki zdrowotnej oraz zleconych przez nie badaniach diagnostycznych będą przekazywane za pierwszy miesiąc następujący po miesiącu, w którym rozporządzenie wejdzie w życie.

Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na działalność mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, ponieważ proponowane zmiany nie określają, ani nie modyfikują warunków wykonywania działalności gospodarczej.

Projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie wymaga przedstawienia organom i instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.

Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597).

Jednocześnie należy wskazać, że nie ma możliwości podjęcia alternatywnych w stosunku do projektowanego rozporządzenia środków umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu.

Źródło: RCL

Tematy

RCL

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Najciekawsze oferty pracy (przewiń)

Zobacz także