Poniżej zamieszczamy uzasadnienie projektu.
Projekt rozporządzenia wprowadza zmiany do rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji przetwarzanych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych (Dz. U. poz. 1207 i 2532), zwanego dalej „rozporządzeniem”, wydanego na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 190 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398 i …), zwanej dalej „ustawą o świadczeniach”.
Projekt rozporządzenia ma na celu uwzględnienie zmian wprowadzonych ustawą z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu (Dz. U. poz. ….) do ustawy o świadczeniach, które mają wpływ na zakres regulowany przez projekt rozporządzenia tj.:
1) wprowadzenie możliwości składania oświadczeń potwierdzających prawo do świadczeń opieki zdrowotnej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności w przypadku udzielania teleporady (dodanie w art. 50 ust. 2a i 2b do ustawy
o świadczeniach) – możliwość ta została odzwierciedlona w § 4 w pkt 8 w lit. b, w tabeli nr 11 oraz dodanej tabeli nr 21 w załączniku nr 3 do rozporządzenia. W tabeli nr 11 określono jaki zakres danych musi zostać zarejestrowany w przypadku złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 50 ust. 2a ustawy, a w tabeli nr 21 wprowadzono kody informacji dotyczącej sposobu potwierdzenia tożsamości oraz złożenia oświadczenia;
2) uchylenie art. 21 ustawy o świadczeniach, dotyczącego konieczności dokonywania okresowej oceny prowadzonych list oczekujących – powoduje konieczność usunięcia w rozporządzeniu przepisów odnoszących się do tego obowiązku, tj. w § 8 w ust. 2 pkt 6 oraz w ust. 4 pkt 3;
3) wprowadzenie zasady, zgodnie z którą dyrektorzy oddziałów wojewódzkich realizują swoje zadania na mocy pełnomocnictwa udzielonego przez prezesa Funduszu, w szczególności zadania związane z zawieraniem i rozliczaniem umów, w tym sprawozdawczością w zakresie harmonogramów przyjęć – skutkuje koniecznością zmiany w przepisach § 5 ust. 1 i 7, § 6 ust. 1, § 8 oraz § 9 ust. 4 przez zastąpienie wskazania jako właściwego do realizacji danego zadania oddziału wojewódzkiego Funduszu przez Fundusz.
Ponadto projekt zawiera zmiany wynikające z wyodrębnienia nowego świadczenia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej – porady pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej oraz porady położnej podstawowej opieki zdrowotnej (wprowadzonej od 1 sierpnia 2020 r. przez przepisy wykonawcze wydane na postawie upoważnienia zawartego w art. 31d ustawy o świadczeniach. Proponowane zmiany obejmują:
1) zmianę definicji porady jako jednostki sprawozdawczej, określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia tak, aby także świadczenie opieki zdrowotnej udzielone przez pielęgniarkę albo położną mogło zostać przyporządkowane do tej jednostki statystycznej, jeżeli spełnia warunki określone dla porady pielęgniarki albo położnej w rozporządzeniach dotyczących świadczeń gwarantowanych w poszczególnych zakresach świadczeń opieki zdrowotnej. Wprowadzając zmiany nie ograniczono się jedynie do świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, ze względu na coraz większą liczbę przypadków wyodrębniania porad pielęgniarki albo położnej także w innych zakresach świadczeń (możliwość udzielania porad przez pielęgniarkę oraz położną w wybranych specjalnościach przewiduje także rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej
opieki specjalistycznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 357, z późń.zm.));
2) określenie obowiązków sprawozdawczych w przypadku udzielenia porady przez pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej albo położną podstawowej opieki zdrowotnej – przez zmiany w § 6 ust. 4 i 5. W przypadku udzielenia porady, podobnie jak w przypadku wizyty patronażowej projekt rozporządzenia przewiduje obowiązek przekazania jednostkowych danych o udzielonej poradzie uwzględniających wskazanie osoby, której udzielono świadczenia, daty i przyczyny głównej udzielenia świadczenia oraz przypisania właściwego kodu (określonego w dodawanych tabelach nr 19 i 20 w załączniku nr 3 do rozporządzenia), który pozwoli na określenie zakresu porady (zgodnie z możliwymi zakresami porady, jakie wskazuje rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 24 września 2016 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2019 r. poz. 736, z późn. zm.)). Ponadto, pielęgniarki oraz położne zostały zobowiązane do przekazywania zbiorczych danych o liczbie wykonanych badań diagnostycznych na które mają prawo wystawiać skierowania, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 15a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej;
3) dodanie w § 3 w ust. 1 w pkt 16 w lit. a obowiązku gromadzenia kodu wykonanego badania diagnostycznego, także w przypadku pielęgniarki i położnej.
Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej, gdyż uwzględnia zmiany wprowadzone do ustawy o świadczeniach ustawą z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu (Dz. U. poz. ….), które mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Projekt rozporządzenia zawiera również przepis przejściowy, zgodnie z którym dane o poradach pielęgniarek oraz położnych podstawowej opieki zdrowotnej oraz zleconych przez nie badaniach diagnostycznych będą przekazywane za pierwszy miesiąc następujący po miesiącu, w którym rozporządzenie wejdzie w życie.
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na działalność mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, ponieważ proponowane zmiany nie określają, ani nie modyfikują warunków wykonywania działalności gospodarczej.
Projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedstawienia organom i instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597).
Jednocześnie należy wskazać, że nie ma możliwości podjęcia alternatywnych w stosunku do projektowanego rozporządzenia środków umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu.
Źródło: RCL