Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

GIF: Program opieki farmaceutycznej ostatecznie zakazany

MedExpress Team

Katarzyna Wróblewska

Opublikowano 1 września 2014 09:59

GIF: Program opieki farmaceutycznej ostatecznie zakazany - Obrazek nagłówka
Fot. Thinkstock/Getty Images
Główny inspektor farmaceutyczny rozwiewa wątpliwości dotyczące ogólnodostępnych programów lojalnościowych.
[caption id="attachment_36433" align="alignnone" width="620"]Fot. Thinkstock/FPM Fot. Thinkstock/Getty Images[/caption]

Główny inspektor farmaceutyczny rozwiewa wątpliwości dotyczące ogólnodostępnych programów lojalnościowych.

Jak informuje główny inspektor farmaceutyczny 27 sierpnia 2014 r. zapadł wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, oddalający skargę złożoną wobec wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 25 stycznia 2013 r., którym sąd utrzymał w mocy decyzję GIF w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia reklamy apteki w formie programu lojalnościowego - „Program Opieki Farmaceutycznej”.

Tym samym sąd potwierdził w całej rozciągłości stanowisko głównego inspektora farmaceutycznego w zakresie uznania, iż organizowanie i prowadzenie przez apteki ogólnodostępne programów lojalnościowych stanowi naruszanie zakazu reklamy aptek zawartego w art. 94a ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne (DzU z 2008 r. Nr 45 poz. 271 z późn. zm.).

W ustanych motywach wyroku (pisemne uzasadnienie wyroku zostanie sporządzone w terminie późniejszym) sąd stwierdził, iż treść art. 94a ust. 1 jest jasna i nie budzi wątpliwości interpretacyjnych. Stwierdził również, iż nie widzi potrzeby skierowania do Trybunału Konstytucyjnego zapytania o zgodność powyższego przepisu z Konstytucją (wniosek taki został bowiem zawarty w skardze kasacyjnej). Wypowiadając się na temat zakazu reklamy aptek, sąd wskazał, iż za reklamę należy uznać wszelkie działania, które mają na celu zachęcenie klientów do skorzystania z usług konkretnej apteki, a jedną z form reklamy jest właśnie organizowanie w aptece programu lojalnościowego. Zdaniem sądu jednym z celów programu jest przyciągnięcie nowych klientów i zachowanie „starych”, co należy uznać za element reklamy.

Warto również zaznaczyć, iż stroną postępowania był podmiot, który nie prowadzi apteki, ale zajmuje się organizowaniem programów w aptekach. Wyrokiem tym sąd potwierdził, iż nakaz zaprzestania prowadzenia reklamy może być skierowany nie tylko wobec podmiotu prowadzącego aptekę, ale do każdego, kto prowadzi reklamę apteki i tym samym narusza zakaz określony w art. 94a ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne.  

Źródło: gif.gov.pl

Czytaj także: Lekarze i pielęgniarki apelują do polityków

Podobne artykuły

Monosnap Book kw1.pdf - Adobe Acrobat Reader (64-b
„Służba Zdrowia”

Urodzone za wcześnie

19 kwietnia 2024
Zrzut-ekranu-2022-11-24-o-122823
19 kwietnia 2024

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Najciekawsze oferty pracy (przewiń)