Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
Medexpress Daily TV

Branża farmaceutyczna: Trzeba być przygotowanym na każdy scenariusz

MedExpress Team

Iwona Schymalla

Opublikowano 29 kwietnia 2020 10:51

Branża farmaceutyczna: Trzeba być przygotowanym na każdy scenariusz - Obrazek nagłówka
Fot. MedExpress TV
Gościem Iwony Schymalli jest Renata Kasprzyk, prezes firmy Queisser Pharma Poland.

Spotykamy się w trudnych czasach. Epidemia koronawirusa dotyka i oddziałuje na wszystkie firmy. Jak epidemia wpłynęła na branżę, którą Pani reprezentuje i na zarządzaną przez Panią firmę?

Rzeczywiście epidemia koronawirusa wpływa na firmy farmaceutyczne, w tym także na moją. To co zaobserwowaliśmy w krótkim czasie, bo już na początku marca, to zwiększone zakupy naszych konsumentów, pacjentów. Boom zakupów w aptekach wpłynął na zwiększone sprzedaże firm farmaceutycznych. Jednak od kiedy zostały wprowadzone ograniczenia związane z ruchem, liczba pacjentów spadła mimo otwartych aptek i w związku z tym spada też sprzedaż. W przypadku naszej firmy, gdzie portfel oferowany przez Queisser Pharma Poland stanowią dwie marki: Doppelherz i Protefix, jesteśmy na stabilnym poziomie versus zeszły rok. Nie odnotowaliśmy ani wysokich wzrostów, ani wysokich spadków. Oczywiście sytuacja jest trudna i stanowi wyzwanie, niemniej jednak jest pod kontrolą.

Czy uważa Pani, że ta sytuacja zmieni globalnie rynek suplementów diety w Polsce?

Myślę, że krótkoterminowo na pewno będzie wyhamowanie sprzedaży. Widzimy to w związku z zakupami dokonanymi przez konsumentów. Jednak głęboko wierzę, że konsumenci wrócą do starego dobrego zwyczaju dbania o siebie oraz swoje zdrowie i w pewnym momencie pojawią się w aptekach, by kupić suplementy, które ich w tym wspierają, pomagają nabrać sił i utrzymać w dobrej kondycji. Długofalowo nie powinno być wielkiego zachwiania rozwoju suplementów diety, jednak perturbacje na pewno pojawią się.

Dużo mówi się o społecznej odpowiedzialności firm. Jak Pani pojęcie to rozumie właśnie w czasie epidemii?

Rzeczywiście, dużo się mówi, ale też dużo robią firmy w zakresie społecznej odpowiedzialności. Szczególnie widać to w okresie epidemii. W zależności od polityki firmy, jedne wybierają wsparcie finansowe, inne wsparcie w zakresie potrzeb, które sygnalizuje np. służba zdrowia, w postaci maseczek, sprzętu. I w tym przypadku nasza firma Queisser Pharma Poland również zadziałała. Podjęliśmy formę współpracy i pomocy, zakupując maseczki, które zaoferowaliśmy szpitalom, farmaceutom, Centrum Stomatologii w Warszawie i oczywiście naszym pracownikom.

Czas epidemii wymaga wyjątkowego podejścia do kierowania firmą. Jakie zmiany w zarządzaniu musiała Pani wprowadzić?

Zareagowaliśmy szybko, bo w momencie, kiedy szkoły zostały zamknięte. Znakomita część naszych pracowników ma dzieci w wieku szkolnym i w związku z tym trudno było zostawić dzieci bez opieki. Ale, trzeba przyznać, że dzięki nowym technologiom, poradziliśmy sobie całkiem dobrze w przejściu na zdalny model pracy. Poza tym, że pracujemy z domu, niewiele się zmieniło. W przypadku firm farmaceutycznych, w tym i naszej, część zespołu, nasi przedstawiciele, nie mogą w pełni odbywać wizyt w aptekach i nie mogą szkolić personelu aptecznego. Jest to więc dla nas rzeczywiście duże wyzwanie. Niemniej, nasi ludzie starają się, aby utrzymywać kontakt ze środowiskiem farmaceutycznym po to, by zapewnić ciągłość i dostępność produktów w aptekach.

Na taką sytuację chyba żadna firma nie była przygotowana. Czy ma Pani wskazówki dla firm działających w tej branży, co mogą i powinny zrobić, jakie wprowadzić zmiany, żeby przetrwać ten trudny czas?

Trudno jest o najlepszą radę. Na pewno należy zachować spokój i obserwować rynek. Należy zabezpieczyć zdrowie i bezpieczeństwo pracowników, bo to jest podstawa, dać też poczucie bezpieczeństwa, funkcjonowania firmy. Od strony zarządczej, managerskiej rzeczywiście trzeba walidować to, jak wyglądają nasze plany marketingowe, czy są dziś relewantne do sytuacji, i też jak wygląda sytuacja firmy od strony finansowej. Spokój, opanowanie i rozwaga, ale też przygotowanie kilku scenariuszy, które mogą się wydarzyć, to byłoby w mojej ocenie wskazane.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także