Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
Justyna Mieszalska

Dobrze poinformowany pacjent to klucz do sukcesu terapii

MedExpress Team

Paweł Grzybowski

Opublikowano 26 kwietnia 2017 14:59

Dobrze poinformowany pacjent to klucz do sukcesu terapii - Obrazek nagłówka
Fot. Medexpress TV
Justyna Mieszalska, dyrektor Departamentu Zdrowia Publicznego w Ministerstwie Zdrowia mówi, m.in., o działaniach ministerstwa w zakresie informowania pacjentów o terapiach i egzekwowania ich praw.

Dużo się mówi o tym, że lekarz powinien współpracować z pacjentem w terapii, by pacjent był jego partnerem. Wielu pacjentów nie zna nawet swoich praw. Czy Ministerstwo Zdrowia prowadzi albo planuje działania, które sprawiłyby aby pacjenci byli bardziej świadomi w zakresie chorób i informacji o terapiach, a także tego czego mogą wymagać od lekarzy?

Dziękuję za tak zadane pytanie. Szczerze mówiąc interakcja między lekarzem a pacjentem jest bardzo ważna w każdej terapii, a szczególnie jeśli mamy do czynienia z terapią w chorobie nowotworowej. W tedy taka bliska relacja między pacjentem a lekarzem, oraz tym, by pacjent czuł się bezpiecznie w gabinecie lekarza i wiedział jakie są kolejne kroki w terapii, jest bardzo ważne dla postępów w leczeniu. Dlatego minister zdrowia i wszystkie agendy mu podległe, także biuro rzecznika praw pacjenta, muszą mieć na uwadze to, że szkolenia realizowane przez ministra zdrowia w ubiegłych latach mające na celu naukę lekarzy rozmowy z pacjentem, są bardzo istotne, i to nie tylko w trudnych tematach  jak choroba onkologiczna, ale też w krótkich interwencjach np. alkoholowych. Tu, szczera rozmowa między lekarzem a pacjentem, odpowiedni sposób zadawania pytań, tak by nie urazić pacjenta a też dowiedzieć się od niego tego, czego lekarz powinien, jest trudne i skomplikowane. Myślę, że dobrze było by gdyby trening takich miękkich umiejętności odbywał się już na studiach. W dużej mierze też nauka wrażliwości jest wynoszona z domu. Było by dobrze gdyby, niezależnie od wieku, lekarze zechcieli się tego uczyć i brać udział w tego typu szkoleniach.

Czy kampanie społeczne też mogą być takim narzędziem?

Oczywiście, że kampanie społeczne mogą być takim narzędziem. I np. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkocholowych realizowała taką kampanię. Minister zdrowia też realizował takie kampanie z programów unijnych, już w 2007 czy 2008 roku. Na pewno są one trudne, bo ciężko jest w taki sposób prowadzić rozmowę, by nie wyglądała na wyuczoną, tylko płynącą z serca i potrzeby tego, by pacjent czuł się zaopiekowany.

Czy Ministerstwo Zdrowia planuje w najbliższym czasie jakieś działania w zakresie kampanii społecznych?

Prowadzimy dużo kampanii społecznych. Nasze biuro ds. narkomanii, problemów alkoholowych oraz Inspekcja Sanitarna, prowadzą dużo różnych działań edukacyjno-informacyjnych. W tym roku w ramach Narodowego Programu Zdrowia przewidujemy takie działania. W związku z tym zachęcam do odwiedzania naszej ministerialnej strony. 

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Najciekawsze oferty pracy (przewiń)

Zobacz także

w-pigulce-2810
W pigułce

Skrót wiadomości Medexpressu - 28.10.2022 r.

28 października 2022
Onkobiegmp4-2022-12-07-103233
7 grudnia 2022
w-pigulce-0901
9 stycznia 2023
w-pigulce-0302
3 lutego 2023
w-pigulce-0802
8 lutego 2023
w-pigulce-2102
21 lutego 2023