Dr Facebook

ThinkstockPhotos-495841176-internet
Fot. Thinkstock/Getty Images
Internet staje się, również w Polsce, pierwszym źródłem wiedzy medycznej, w niektórych aspektach przejmując zadania lekarzy. Czego Polacy szukają w internecie?
Paweł Grzybowski 2017-08-28 07:45

Głównym źródłem wiedzy na temat zdrowia już nie jest wyłącznie lekarz. Obecnie internet jest na pierwszym miejscu wśród źródeł, z których czerpiemy informacje o zdrowiu, chorobach, leczeniu i potrzebnych lekach - wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów oraz raportu CBOS.

Coraz częściej szukając podpowiedzi dotyczących stanu zdrowia lub potrzebnych leków, pacjenci wspierają się w pierwszej kolejności informacjami i poradami z mediów społecznościowych. Zgodnie z raportem CBOS w sytuacji choroby lub problemów ze zdrowiem niemal siedmiu na dziesięciu korzystających z sieci (69%) szuka w internecie informacji na temat danych objawów i dolegliwości.

Medyczne social media

Suplementy diety cieszą się wśród Polaków coraz większym zainteresowaniem, a internetowe poradniki charakteryzują się wyjątkowo wysokim zaangażowaniem czytelników. Instytut Monitorowania Mediów (IMM) przeanalizował pojawiające się na ten temat wzmianki w prasie oraz internecie. Badanie oparto o dane z monitoringu prasy, internetu i mediów społecznościowych IMM w okresie 1.06.2017 do 30.06.2017.

Według danych z monitoringu IMM tylko w czerwcu 2017 roku liczba publikacji o suplementach diety wyniosła ponad 3,6 tys. Najwięcej wzmianek odnotowano na Facebooku, gdzie pojawiło się 42 procent wszystkich informacji. Co jednak ważniejsze, posty publikowane w social mediach generują bardzo duże zaangażowanie internautów. W badanym okresie wszystkie publikacje wywołały 48 tys. interakcji.

Suplementy godne polecenia?

„Lato coraz bliżej…POLECAM I ZACHĘCAM - XXX to suplement diety, który pomaga kontrolować apetyt i zwalczyć chęć przejadania się”, „Szukasz tanich i sprawdzonych suplementów diety? Ja od lat korzystam z suplementów XXX i uważam je za jedne z najlepszych na rynku. SERDECZNIE POLECAM ” – tak prezentują się polecenia facebookowiczów, którzy nie unikają bezpośrednich odniesień do nazw marek i ulubionych suplementów.

Zdecydowana większość publikowanych treści dotyczy rekomendacji suplementów diety przez internautów na forach oraz blogach, dużą część publikacji zajmują też reklamy suplementów. Niewielki udział mają informacje na temat produktów publikowane przez specjalistów, lekarzy lub dietetyków. Okazuje się, że specjalistyczne informacje to nadal domena głównie materiałów prasowych.

Z monitoringu prasy wynika, że większość publikowanych treści dotyczy prawidłowego wykorzystywania suplementów diety, a najczęściej do wypowiedzi byli zapraszani lekarze i dietetycy. Jednak w porównaniu do liczby publikacji w internecie jest to tylko niewielki odsetek – w badanym czasie w prasie pojawiło się 57 artykułów odnoszących się do suplementów diety.

Posty zawierające prośbę o wytypowanie najbardziej skutecznych suplementów, cieszyły się dużą popularnością na stronach facebookowych oraz forach internetowych. Najczęściej poszukiwane były odżywki dla sportowców, preparaty na odchudzanie oraz na przeziębienie.

Większość przeanalizowanych materiałów na temat suplementów diety miała wydźwięk neutralny. Publikacje mające pozytywny wydźwięk dla omawianego tematu prezentowały suplementy diety jako bezpieczne, łatwo dostępne, a także informowały o skutecznym działaniu na różnego rodzaju dolegliwości. Pozytywnie nacechowanymi wzmiankami były też te, które przedstawiały suplementy diety jako niezbędne do normalnego funkcjonowania, a także opierały się na dobrej opinii specjalistów. Publikacje o wydźwięku negatywnym dotyczyły głównie kwestii skutków ubocznych i alergii na składniki suplementów oraz nielegalnego rozprowadzania nieprzebadanych produktów.

IMM po przeanalizowaniu wyniku monitoringu mediów dowiedział się, jakich informacji najczęściej poszukują internauci w sieci przy wyborze suplementów diety. Są to głównie pytania z prośbą polecenia najlepszego produktu, informacje na temat składników oraz ceny. Kto najczęściej poleca? Internetowi „specjaliści”, następnie blogerzy, sportowcy, dopiero na końcu są lekarze oraz branżowi eksperci.

Wirtualne gabinety lekarskie

Badanie CBOS wykazało, że ponad połowie pytanych użytkowników internetu (59%) zdarzyło się weryfikować online diagnozę i zalecenia lekarza lub szukać po wizycie dodatkowych informacji.

Z kolei z danych IMM wynika, że miesięcznie w internecie pojawia się kilkaset zapytań związanych z poszukiwaniem lekarza. Nawet w okresie letnim miesięcznie pojawia się blisko 1000 wpisów z prośbą o polecenie lekarza. Najczęściej informacje na ten temat internauci zamieszczają na Facebooku oraz Twitterze. Na Facebooku funkcjonują nawet specjalne profile, typu Polecam/Nie polecam lub Spotted, gdzie facebookowicze w skali lokalnej szukają informacji i dzielą się swoim doświadczeniem.

IMM sprawdził, że na zamieszczone posty w mediach społecznościowych z prośbą o polecenie lekarza w ciągu kilku minut pojawiają się dziesiątki odpowiedzi. W czerwcu pojawiły się 984 prośby o zarekomendowanie dobrego specjalisty, wywołując ponad 108 tys. interakcji.

Internet jest pierwszym źródłem wiedzy pacjentów na temat chorób i dolegliwości – jeszcze zanim udadzą się na wizytę u lekarza. Nic więc dziwnego, że wielu pacjentów stawia się u specjalisty z gotową diagnozą wyciągniętą z internetu – mniej lub bardziej słuszną. Czy nadszedł już czas, aby lekarze zaczęli zakładać własne profile w mediach społecznościowych i monitorować pojawiające się dyskusje?

Źródło: IMM

PDF

Zobacz także