Dziś ważne głosowanie w Parlamencie Europejskim w sprawie zmniejszenia emisji spalin samochodowych

Medexpress

Opublikowano 03 pazdziernika 2018, 07:54

Fot. Getty Images/iStockphoto
Medexpress

Opublikowano 03 pazdziernika 2018, 07:54

Głosowanie jest „punktem zwrotnym” dla czystych samochodów, a poprzez to dla zdrowego powietrza w naszych miastach. Organizacje pozarządowe zrzeszone w European Public Health Alliance zabierają głos w dyskusji i wspierają podjęcie odważnych decyzji w Brukseli.

- Według najnowszych danych - dzieci dużo bardziej niż dorośli są narażone na niebezpieczne i szkodliwe spaliny samochodowe. Nowe standardy europejskie, które zostaną poddane pod głosowanie 3 października, mogą radykalnie poprawić to, co stało się poważnym problemem zdrowotnym.


Badania przeprowadzone przez Deutsche Umwelthilfe (Niemiecka Grupa Środowiskowa) w 500 punktach ulicznych w sześciu miastach przez okres jednego miesiąca wiosną i latem bieżącego roku, pokazują, że w zdecydowanej większości lokalizacji, poziomy NO2 były wyższe średnio o 7,2% na wysokości jednego metra, aż nawet 37% w jednym punkcie. Odczyty zostały wykonane na wysokości jednego i 2 metrów, odpowiednio jako wskaźnik dla dzieci i dorosłych.


Parlament Europejski będzie głosować nad podniesieniem standardów wydajności samochodów w 2021 r., natomiast w następnej kolejności w przyszłym tygodniu zagłosują ministrowie transportu. Parlamentarzyści, albo poprą silne standardy zalecane przez ich komisje ds. Środowiska i Zdrowia, albo słabszą propozycję Komisji Europejskiej. Wysokie standardy doprowadzą do znacznych inwestycji w czystą technologię samochodową i przyspieszą odejście od transportu na bazie ropy naftowej.

Dzisiaj Organizacje Ochrony Zdrowia udostępniły wstrząsające video, które graficznie symuluje skutki zdrowotne zanieczyszczenia spalinami samochodowymi. NO2 pochodzi głównie z silników diesla i wiąże się z poważnymi skutkami dla zdrowia, takimi jak demencja, choroby płuc i serca.


Kierownik polityki Europejskiego Sojuszu Zdrowia Publicznego (EPHA) Zoltán Massay-Kosubek powiedział: „Nasz film pokazuje, jak naprawdę jest. Zanieczyszczenie powietrza jest największym problemem zdrowotnym dotykającym milionów ludzi, z jakim mamy do czynienia. Wybory polityczne mogą mieć ogromny wpływ. Koszty mogą ponieść albo przemysł motoryzacyjny, albo obywatele, którzy już płacą za zanieczyszczone powietrze. Przepisy europejskie, które są teraz poddane głosowaniu, mogą sprawić, że będziemy mogli oddychać czystym powietrzem w miastach na całym kontynencie. Głosowanie za rozsądnymi i surowymi kontrolami będzie punktem zwrotnym dla technologii czystych samochodów, oraz również dla czasu.”


Według Royal College of Physicians, skutki zdrowotne zanieczyszczenia powietrza są dużo bardziej dotkliwe dla niemowląt i małych dzieci niż dla dorosłych. Narażenie na toksyczne cząstki we wczesnych stadiach rozwoju może spowodować u dzieci zahamowanie rozwoju płuc, choroby układu oddechowego, takie jak astma czy nawet mogą negatywnie wpływać na rozwój mózgu.


Dorothee Saar, szefowa ds. Kontroli ruchu i zanieczyszczenia powietrza w Deutsche Umwelthilfe, powiedziała: „Ten obraz na pewno znajduje odzwierciedlenie w miastach w całej Europie. NO2 jest emitowany blisko ziemi, przez co uderza w zwierzęta i dzieci dużo bardziej niż dorosłych. To kwestia fizyki. ”


Powyższe dane Deutsche Umwelthilfe zostały opublikowane w Niemczech w sierpniu 2018 r – nie zostały zaprezentowane w mediach w innych krajach.



Kampanię w Polsce prowadzi Polskie Towarzystwo Programów Zdrowotnych, a za część naukową odpowiada Gdański Uniwersytet Medyczny.

Źródło: materiały prasowe

Pobierz ten artykuł w formacie .pdf

Tematy

Parlament Europejski / smog / niska emisja / dwutlenek azotu / NO2
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31