„Leki to nie słodycze” – rusza europejska kampania o bezpiecznym stosowaniu leków OTC
Published Sept. 16, 2025 07:39
Celem kampanii jest zwiększenie świadomości pacjentów na temat bezpiecznego stosowania leków dostępnych bez recepty (OTC).
Leki OTC są przeznaczone do samodzielnego leczenia drobnych i krótkotrwałych dolegliwości, takich jak ból, gorączka czy przeziębienie. Jednak ich niewłaściwe użycie może prowadzić do działań niepożądanych, ryzyka uzależnienia, a także opóźniać właściwe rozpoznanie i leczenie poważniejszych chorób.
Dlatego kampania przypomina o trzech podstawowych zasadach bezpiecznego korzystania z leków bez recepty:
- zawsze czytaj ulotkę dołączoną do opakowania,
- przestrzegaj zalecanego maksymalnego czasu stosowania,
- skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, jeśli objawy utrzymują się dłużej.
Polski rynek leków OTC jest jednym z największych i najbardziej dynamicznych w Europie. Preparaty te stanowią znaczącą część sprzedaży aptecznej, a ich rola wzrasta również dzięki szerokiej dostępności poza aptekami oraz rozwijającej się sprzedaży internetowej.
Zaangażowanie Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego w kampanię, która podkreśla wagę świadomego stosowania leków OTC jest naturalną konsekwencją misji Urzędu. GIF czuwa nad bezpieczeństwem lekowym Polaków oraz dba o to, aby wszystkie dostępne na rynku produkty lecznicze spełniały wymagania jakości, bezpieczeństwa i skuteczności.
Od 15 do 19 września 2025 r. na profilach społecznościowych GIF (Facebook, X, LinkedIn, Instagram) publikowane będą materiały graficzne i treści edukacyjne skierowane do pacjentów. Projekt „Leki to nie słodycze” został zainicjowany przez sieć Szefów Agencji Leków (Heads of Medicines Agencies, HMA), zrzeszającą krajowe organy ds. leków w Europie.
Źródło: GIF










