Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Farmaceuta w Polsce - liderem zaufania wśród pacjentów

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 23 lipca 2019 12:51

Farmaceuta w Polsce - liderem zaufania wśród pacjentów  - Obrazek nagłówka
Fot. Thinkstock/Getty Images
Praktycznie 90,4% Polaków ufa farmaceutom, tak wynika z najnowszego raportu przeprowadzonego przez agencję badawczą Biostat. Na tej podstawie w kwietniu 2019 roku rozpoczęto kampanie edukacyjną „Po pierwsze farmaceuta” mającą wzmocnić, a zarazem poprawić wizerunek farmaceuty w Polsce.
  • 90,4% Polaków ufa farmaceutom, ponieważ wiedzą, że to w aptece mogą otrzymać kompleksowe informacje na temat odpowiedniego leku.
  • Na co dzień w prawie 14 tys. polskich aptek i punktów aptecznych pracuje 24 tysiące magistrów farmacji.​
  • „Po pierwsze farmaceuta” to pierwsza w historii kampania promująca zawód farmaceuty. ​

Codziennie wykwalifikowani farmaceuci udzielają około 2 mln porad. Apteki to dla pacjentów najszybszy, a zarazem najprostszy element systemu ochrony zdrowia, bez konieczności uprzedniego umawiania konsultacji. To często apteki stają się pierwszym miejscem, gdzie pacjent poszukuje specjalistycznej porady.

Od stycznia 2019 roku prowadzono kompleksowe badania wizerunkowe na temat postrzegania w Polsce zawodu farmaceuty. Badanym grupami byli pacjenci oraz farmaceuci. Zgodnie z raportem „Farmaceuta w Polsce. Ogólnopolskie badania wizerunkowe”, aż 90,4% Polaków ufa farmaceutom, ponieważ wiedzą, że to w aptece mogą otrzymać kompleksowe informacje na temat odpowiedniego leku.

Na co dzień w prawie 14 tys. polskich aptek i punktów aptecznych pracuje 24 tysiące magistrów farmacji. Rola farmaceutów w systemie opieki zdrowotnej nie ogranicza się jedyne do sprzedaży leków. Okazuje się, że jest zdecydowanie większa. Badanie pokazało, że 80% pacjentów oczekuje znacznie więcej niż tylko profesjonalnej obsługi. Głównie, pacjenci spodziewają się porad dotyczących tańszych odpowiedników, możliwych interakcji lekowych czy potencjalnych skutków ubocznych.

Pomimo tego, Polacy kojarzą pracę farmaceuty głównie ze sprzedażą leków, a jedynie 27% procent wskazało na rady odnośnie doboru lekarstw. Z punktu widzenia farmaceutów, aż 94,5% z nich twierdzi, że apteka to istotny punkt konsultacji zdrowotnych. Z kolei 35% pacjentów jest odmiennego zdania. W praktyce pacjenci czerpią wiedzę o lekach z Internetu bądź od lekarza.

Pierwsza tego typu kampania

„Po pierwsze farmaceuta” to pierwsza w historii kampania promująca zawód farmaceuty. Organizatorami akcji są Fundacja Aflofarm oraz Naczelna Izba Aptekarska, zaś honorowym patronatem zostało Ministerstwo Zdrowia. Społeczna kampania na celu wspieranie autorytetu farmaceuty, a różnorodne środki komunikacji mają zapewnić dotarcie do jak największej grupy odbiorców. Dotychczas promowana była w Internecie, jednakże już od wczoraj można ją zobaczyć także w stacjach Grupy TVN, a dokładnie w bloku reklam społecznych.

Nadrzędnym celem kampanii jest przedstawienie farmaceuty, jako eksperta w dziedzinie farmakoterapii i zdrowia, a nie wyłącznie jako sprzedawcę leków.

– Nie możemy pozwolić na to, aby możliwości i wiedza farmaceutów były dalej marnowane. Poprzez kampanię chcemy pokazać, że farmaceuta to przede wszystkich specjalista z dziedzinie farmakoterapii, a zakres świadczonych przez niego usług to coś więcej, niż wydawanie leków. Farmaceuci to profesjonaliści udzielający dziennie nawet dwóch milionów porad. Są więc bardzo ważnym i nieodłącznym elementem systemu ochrony zdrowia, wspierającym pracę lekarza. Nadszedł czas, aby ich praca została dostrzeżona oraz doceniona – mówi Elżbieta Piotrowska-Rutkowska, prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej.

– W blisko 14 tys. polskich aptek pracuje w sumie 27 tys. farmaceutów. Polacy spotykają ich każdego dnia, dlatego warto, żeby wiedzieli w czym jeszcze – poza sprzedażą leku – mogą im pomóc. Naszym zdaniem, obecność farmaceutów w systemie opieki zdrowotnej w Polsce jest niedoceniana, dlatego chcemy przybliżyć pacjentom rolę i codzienne obowiązki farmaceutów oraz pokazać, jak korzystać z ich fachowej wiedzy – mówi Tomasz Furman, prezes zarządu Fundacji Aflofarm.

Oprócz spotu promującego kampanię, powstały także 3 animowane filmy edukacyjne odnoszące się do tego: w czym farmaceuta może konkretnie pomóc, pokazujące drogę edukacji, jaką musi przebyć farmaceuta, aby stać się zawodowym ekspertem oraz przybliżające postać magistra farmacji, odpowiedzialnego za leczenie farmakologiczne w szpitalu.
Działania edukacyjne zostaną zakończone debatą dotyczącą przyszłości zawodu farmaceuty w Polsce. Podsumowanie planowane jest na 26 września 2019 roku, podczas Ogólnopolskiego Dnia Aptekarza.

Źródło: popierwszefarmaceuta.pl

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także