Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Jak mówić, aby zostać wysłuchanym?

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 3 maja 2017 22:05

Jak mówić, aby zostać wysłuchanym? - Obrazek nagłówka
Fot. Thinkstock
O niełatwym dialogu organizacji pacjenckich z decydentami ochrony zdrowia rozmawiamy z Dávidem Dankó z Uniwersytetu Korwina w Budapeszcie.

Co powinni robić pacjenci z przewlekłą białaczką limfocytową, aby ich głos skuteczniej przebił się do opinii publicznej?

Przede wszystkim powinni pozyskać jak najlepszą wiedzę o klinicznych aspektach swojej choroby, a następnie komunikować swoje potrzeby decydentom ochrony zdrowia w sposób jasny i zdecydowany, mając przy tym jednak na uwadze nie tylko jedno schorzenie i własne potrzeby, ale szerszą perspektywę.

W jaki sposób organizacje pacjenckie w krajach takich jak Węgry angażują się w dialog z decydentami?

Jest wiele możliwości zaangażowania się w ten proces, jedne lepsze, inne gorsze. Myślę, że najważniejsze jest znalezienie wspólnego języka i rozumienie przez pacjentów czynników, które muszą brać pod uwagę decydenci. Drugi aspekt to próba wypracowania sobie przez pacjentów miejsca w samym procesie podejmowania decyzji. Powinny one zapadać w obecności i przy współudziale pacjentów.

Jak sprawić, aby głos organizacji pacjenckich miał rzeczywisty wpływ na decyzje podejmowane przez urzędników?

Po pierwsze, za głosem tym musi stać wizja, czyli rozumienie celów i podejmowanych działań w dłuższej perspektywie. Po drugie, organizacje te muszą być wiarygodne, niezależnie finansowane i wspierane przez ekspertów. Po trzecie zaś, pacjenci powinni  posługiwać się tym samym zakresem pojęć, co decydenci, muszą mówić ich językiem, rozumiejąc istotę procesu decyzyjnego.

Podobne artykuły

worthy (1)
Podcast

Pacjent.FM - podcast

2 maja 2023
iStock-1246922598
18 października 2022
iStock-1278858409
Tydzień Pacjencki

Public affairs dla organizacji pacjentów

17 maja 2022

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Najciekawsze oferty pracy (przewiń)

Zobacz także