Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Jak po e-grudzie

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 19 listopada 2018 21:53

Jak po e-grudzie - Obrazek nagłówka
Fot. Getty Images/iStockphoto
Niemal trzy czwarte Polaków w trakcie ostatniej ze swoich wizyt w gabinecie lekarskim nie otrzymało żadnej dokumentacji medycznej. Pacjenci, którzy oczekują, że specjaliści będą na bieżąco ze wszystkimi innowacyjnymi zmianami, czują się rozczarowani.

Aż 71,3 % spośród przebadanych Polaków zauważyło, że w trakcie ostatniej ze swoich wizyt w gabinecie lekarskim nie otrzymało żadnej dokumentacji medycznej. Polscy pacjenci, którzy oczekują, że specjaliści będą na bieżąco ze wszystkimi innowacyjnymi zmianami mogą poczuć się więc rozczarowani. Zarówno gabinety prywatne, jak i te powiązane z NFZ nie są w pełni gotowe na rozwiązania, które niesie ze sobą konieczność digitalizacji danych. Placówki, które mają możliwość wdrożenia programów do elektronicznej dokumentacji medycznej nie stosują ich w praktyce. Świadczą o tym deklaracje pacjentów, którzy w trakcie ostatnich wizyt zwrócili uwagę na zagadnienia związane z dokumentami w postaci elektronicznej.

Istnieje potrzeba szybkiego wdrożenia systemu, który umożliwia wydruk gotowego dokumentu i przekazanie go pacjentowi jeszcze podczas wizyty lub przesłanie go innym istotnym podmiotom, jak np.: pracodawcy pacjenta. Wdrożenie e-recept oraz e-zwolnień to temat, który sprawia placówkom medycznym i gabinetom wiele trudności. Świadczą o tym wyniki przeprowadzonych badań. Tylko 16,8% ankietowanych otrzymało e-receptę a 8,5% e-zwolnienie. To niezwykle niska odpowiedź i tym samym efekt niewystarczającej skuteczności wdrażania nowych rozwiązań.

Przypomnienie w formie SMS czy e-mail o nadchodzącej wizycie jest popularne przede wszystkim w prywatnych placówkach świadczących usługi medyczne. Wyniki ankiety informujące o tego rodzaju komunikacji z pacjentem w placówkach świadczących usługi we współpracy z NFZ nie napawają optymizmem. Tylko 24% ankietowanych otrzymało tego rodzaju powiadomienie, podczas gdy za istotną uważa taką formę informacji ponad 71% przebadanych pacjentów. To znacznie ułatwia organizację czasu, zarówno placówce medycznej jak i pacjentowi, który nie stanie się „pustym numerkiem”, ponieważ zapomniał o wizycie, na którą został zapisany 2 miesiące wcześniej.

Rejestracja na wizytę poprzez formularz internetowy jest rozwiązaniem nisko kosztowym przy czym niezwykle wygodnym dla pacjentów. Prawie 58% przebadanych uważa rejestrację on-line za najbardziej dogodną formę zapisu na wizytę, natomiast 34,9% wybiera nadal zapisy przez telefon. Można jednak oczekiwać, że w najbliższym czasie będzie się to zmieniać na korzyść zapisów on-line, ponieważ zgodnie z trendem rozwoju nowoczesnych technologii znajomość obsługi Internetu czy posiadanie smartfona nie jest dziś niczym wyjątkowym, niezależnie od wieku.

Źródło: Badanie przeprowadzone przez BioStat w dniach 30.05.2018 - 07.06.2018r. na reprezentatywnej próbie badawczej obejmującej 922 respondentów. Pomiar zrealizowano przy wykorzystaniu internetowego Panelu Badanie Opinii.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także