Jak się jest zdrowym, to można fajnie żyć!

Piotr Barciuk

Opublikowano 17 lutego 2017, 10:22

bieganie-sport-ThinkstockPh Fot. Thinkstock/Getty
Piotr Barciuk

Opublikowano 17 lutego 2017, 10:22

- Główną zmianą, która na pewno doprowadzi do poprawy zdrowia jest zmiana stylu życia, – mówi prof. Bogdan Wojtyniak z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Chodzi o palenie, brak aktywności fizycznej, otyłość i nadwagę, która się z tym wiąże. Jeśli dojdzie do tego niewłaściwa dieta i zbyt duże spożycie alkoholu, to widać, że czynników ryzyka odpowiadających za brak zdrowia jest dużo – dodaje prof. Wojtyniak - Gdy ktoś już jest chory, to szuka lekarza. Jest jednak problem, który dotyczy wielu osób. Lekarz wystawia diagnozę i daje pacjentowi zalecenia, których przestrzeganie poprawi zdrowie. Jednak wielu Polaków nie stosuje się do tych zaleceń.

Życie w zdrowiu staje się modne. Coraz więcej osób rzuca palenie i pocąc się z wysiłku biega. Najczęściej po mieście. To nie jest jednak dobre rozwiązanie dla każdego. Nadmierny wysiłek po latach spędzonych na kanapie może się skończyć źle.


- Zanim człowiek rzucający nałogi zacznie uprawiać sport, choćby taki jak bieganie, warto odwiedzić lekarza, który stwierdzi, że można – mówi prof. Wojtyniak – Po prostu trzeba się dowiedzieć, czy nie ma jakiegoś problemu z układem krążenia. Badania są więc konieczne – dodaje profesor – To jednak nie wszystko. Do biegania trzeba wybrać odpowiednie środowisko. Dobrze byłoby to robić w lesie, a nie wzdłuż ulicy, zwłaszcza w sytuacji wysokiego zanieczyszczenia powietrza – mówi prof. Wojtyniak – I jeszcze jedna uwaga o paleniu. Nawet w zaawansowanym wieku warto porzucić ten nałóg. Oczywiście są głosy, że dla wielu starszych ludzi palenie jest jedyną przyjemnością, ale badania udowodniły, że rzucenie palenia w każdym wieku poprawia kondycję i pozytywnie wpływa na przedłużenie życia. Wart więc zmienić przyzwyczajenia, bo jak się jest zdrowym, to można fajnie żyć.

Pobierz ten artykuł w formacie .pdf

Tematy

zdrowie / nałogi / prof. Bogdan Wojtyniak
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30