Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Kryzys psychiczny a wsparcie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 7 września 2020 09:24

Kryzys psychiczny a wsparcie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - Obrazek nagłówka
Fot. MedExpress TV

Kryzys psychiczny a wsparcie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec zwrócił się do prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Gertrudy Uścińskiej o utworzenie na różnych poziomach struktury Zakładu Ubezpieczeń Społecznych funkcji pełnomocników ds. osób w kryzysie psychicznym.

"Uzyskaliśmy zapewnienie, że potrzeby osób doświadczających kryzysu psychicznego będą uwzględnione w pracach Zespołu ds. dostępności, którego utworzenie jest planowane w najbliższej przyszłości. Pacjenci korzystający z pomocy psychiatrycznych placówek służby zdrowia często zgłaszają się do nas z zapytaniami pośrednio związanymi z prawami pacjenta, a dotyczącymi bardzo istotnych dla nich spraw, którymi zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dla osób doświadczających kryzysu psychicznego kontakt z urzędami i załatwianie różnych formalności są często bardzo trudne, a dotyczą najważniejszych spraw życiowych takich jak np. ubieganie się o świadczenia rentowe czy emerytalne. Uważamy, że szczególne wspieranie tej grupy obywateli powinno być bardzo istotne dla instytucji administracji publicznej i stanowiłoby realizację zapisów ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, w której czytamy, że „zdrowie psychiczne jest fundamentalnym dobrem osobistym człowieka, a ochrona praw osób z zaburzeniami psychicznymi należy do obowiązków państwa” - czytamy na stronie Rzecznika Praw Pacjenta.

Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zapewniła, że kompleksowa pomoc dla osób z zaburzeniami psychicznymi jest bardzo ważna dla kierowanej przez nią instytucji. Klienci ZUS, którzy zmagają się z kryzysem psychicznym, mogą korzystać m.in. z nowo wdrażanej usługi opiekuna sali obsługi klientów. W strukturze zakładu zostanie również utworzony Zespół ds. dostępności, którego zadaniem będzie wypracowywanie rozwiązań ułatwiających załatwianie spraw m.in. przez osoby w kryzysie psychicznym.

Informacje na temat pomocy udzielanej przez Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osobom w kryzysie psychicznym można uzyskać również telefonicznie w Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem 22 516 60 00.

Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także