Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

LPR: lepszy sprzęt, ale na razie bez nowych lądowisk

MedExpress Team

Tomasz Kobosz

Opublikowano 31 grudnia 2016 14:03

LPR: lepszy sprzęt, ale na razie bez nowych lądowisk - Obrazek nagłówka
Thinkstock/GettyImages
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR) otrzyma 30 mln zł unijnego dofinansowania. Na co będzie przeznaczone?

Jak informuje Ministerstwo Zdrowia, zakończyła się ocena projektu pozakonkursowego złożonego przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR). Podniebne służby ratunkowe otrzymają dofinansowanie w wysokości 30 mln.

LPR zrealizuje projekt pn. „Zakup i wdrożenie technologii NVG oraz modernizacja śmigłowców EC 135 z wersji P2+ do wersji P3”. Projekt uzyskał 18 punktów podczas oceny merytorycznej I stopnia i spełnił wszystkie kryteria merytoryczne II stopnia.

Dzięki projektowi śmigłowce będą mogły ratować życie potrzebującym w nocy oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. Skróceniu ulegnie także czas dotarcia do miejsca zdarzenia.

Projekt obejmuje:

  • modyfikację 6 śmigłowców typu EC135P2+ do modelu EC135P3,
  • modernizację 23 śmigłowców EC135P2+ do kompatybilności z wymaganiami NVIS,
  • modyfikację hełmów dla pilotów i ratowników medycznych – do osiągnięcia standardu umożliwiającego zamocowanie gogli NVG,
  • zakup gogli noktowizyjnych oraz wyszkolenie 16 instruktorów NVG, w tym 8 pilotów i 6 członków załogi.

Ministerstwo odsunęło też o 4 lata obowiązek posiadania przez wszystkie przyszpitalne SOR-y lądowiska dla helikopterów. Wg najnowszego rozporządzenia w tej sprawie, ma on wejść w życie dopiero 1 stycznia 2021 r.

Jak wyjaśniło MZ, wprowadzenie powyższych wymagań już teraz spowodowałoby brak możliwości zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez szpitalny oddział ratunkowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, przez część podmiotów niespełniających powyższych wymagań, a tym samym likwidację SOR. Pozbawiłoby to część społeczeństwa właściwej opieki w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.

Kierownicy podmiotów leczniczych, jako podstawową przyczynę trudności w zrealizowaniu inwestycji budowy lądowisk wskazywali brak środków finansowych (w szczególności na lotniska wyniesione) oraz trudności architektoniczne i budowlane (gęsta zabudowa, sąsiedztwo wysokich obiektów, tereny podlegające szczególnej ochronie, uciążliwość lądowiska dla użytkowników pobliskich nieruchomości).

Według ewidencji prowadzonej przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe obecnie działa: 238 lądowisk przyszpitalnych, z których 157 to lądowiska całodobowe. 178 lądowisk zlokalizowanych jest przy SOR-ach, a z nich 145 funkcjonuje całodobowo.

Źródło: MZ

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.