Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

NFZ publikuje wyniki ankiety satysfakcji pacjenta POZ

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 29 lutego 2016 10:32

NFZ publikuje wyniki ankiety satysfakcji pacjenta POZ - Obrazek nagłówka
Podstawowa Opieka Zdrowotna oceniona na…

... piątkę.
Z ankiety przeprowadzonej przez NFZ wynika, że większość pacjentów jest zadowolonych z Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Polsce. Spośród ponad 35 tysięcy ankietowanych - aż 40 procent oceniło opiekę w poradniach lekarzy rodzinnych na piątkę!

- Cieszymy się z tak wysokich wyników. Świadczą one o tym, że wykonujemy naszą pracę właściwie, jednocześnie realizując potrzeby zdrowotne naszych pacjentów - podkreśla Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia. 
    
Ankieta „Badanie Satysfakcji Pacjenta Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ)” została przeprowadzona w dniach od 5 do 30 listopada 2015 roku. Pacjenci (anonimowo) mogli podzielić się swoimi opiniami na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia lub w formie papierowej w punktach obsługi pacjentów w siedzibach oddziałów wojewódzkich NFZ oraz ich delegatur. Ankieta była skierowana do pacjentów, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystali ze świadczeń POZ (z wyłączeniem nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej).

Na pytanie: Co jest dla Pani/Pana najważniejsze podczas korzystania ze świadczeń?, najczęściej wskazywano: „profesjonalizm personelu medycznego”, „czas oczekiwania na uzyskanie świadczenia”, a także „uprzejmość i życzliwość personelu medycznego”.
Większość respondentów (53,09 proc.) wskazała w ankiecie, że uzyskała świadczenie w dniu zgłoszenia, a co piąty (20,16 proc.) z jednodniowym oczekiwaniem.
Pacjenci pozytywnie ocenili dostępność do rejestracji telefonicznej (łatwość dodzwonienia się), 36,43 proc. osób wybrało ocenę „5” (w skali 1 – 5), a 20,2 proc.  ocenę „4”.
Podobnie było z oceną dostępności do badań diagnostycznych zlecanych przez lekarza POZ; 40,36 proc. osób oceniło ją na „5”, a 20,3 proc. na „4”.
Wyniki ankiety pokazały, że zdecydowana większość pacjentów bo prawie 70 procent - jest zadowolona ze sposobu informowania ich w placówkach POZ o stanie zdrowia. Na pytanie „Czy w sposób zrozumiały udzielano Pani/Panu informacji o stanie zdrowia?”, 54,33 proc. ankietowanych odpowiedziało: „tak”, a 29,28 proc. „raczej tak”.
Ponadto dwie trzecie pacjentów (66,65 proc.) potwierdziło, że w placówkach dostępna jest informacja o prawach pacjenta, a blisko 80 proc. - że te prawa są tam respektowane (48,82 proc. - „tak”,  30,43 proc. - „raczej tak”).
Niemal dwie trzecie ankietowanych (63,33 proc.) przyznało, że w placówkach POZ, z których korzystają dostępne są informacje o programach profilaktycznych finansowanych przez NFZ.
W ankiecie pacjenci wskazywali także poziom zadowolenia (w skali 1-5) z udzielanych świadczeń zdrowotnych w ramach POZ. Najwyższą ocenę „5” wskazało najwięcej ankietowanych (39,34 proc.), na „4” poziom zadowolenia ocenił co czwarty badany (24,69 proc.)..
Centrala NFZ również podkreśla, że ponad trzy czwarte (76,24 proc.) uczestników ankiety podało (w pytaniu nieobowiązkowym) miejscowość, w której znajduje się ich gabinet POZ, a blisko dwie trzecie (63,53 proc.) – nazwę placówki.    

Wyniki badania potwierdzają wyniki innych, podobnych, wcześniej przeprowadzonych badań. Pacjenci najbardziej ufają lekarzom rodzinnym. W przeciwieństwie do innych części systemu ochrony zdrowia, wysoko  oceniają dostępność do świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej takich jak: rejestracja wizyty, czas oczekiwania na poradę, informacje o stanie zdrowia czy dostęp do badań dodatkowych. Wysoko też oceniają jakość uzyskiwanej w podstawowej opiece zdrowotnej informacji i profesjonalizm pracowników medycznych.  ...Jest to szczególnie ważne dziś gdy toczą się prace nad zmianami systemowymi polskiej ochrony zdrowia – pokazując oczekiwania pacjentów  - podsumowuje Bożena Janicka.

Przypomnijmy:

W pierwszym etapie pacjenci będą oceniać świadczenia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). - Narodowy Fundusz Zdrowia chce premiować jakość i dostępność świadczeń, a jednym z narzędzi oceny ma być opinia pacjentów dotycząca opieki i usług – podkreśla prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Tadeusz Jędrzejczyk. Jego zdaniem w przyszłości może być to jedno z kryteriów przy określaniu tzw. wskaźnika korygującego, umożliwiającego dodatkowe finansowanie, rodzaj premii dla najlepiej ocenianych podmiotów.
Ankieta skierowana jest do pacjentów, a udział w niej jest dobrowolny.  Od 2016 r. ankieta będzie przeprowadzana cyklicznie.  Analiza uzyskanych na podstawie ankiet informacji, umożliwi opracowanie takich rozwiązań, które usprawnią organizację udzielania świadczeń. 
Pilotaż programu przewiduje przeprowadzenie ankiety skierowanej do pacjentów, którzy w ciągu ostatniego roku skorzystali ze świadczeń POZ. Pilotażowy program potrwa 3 tygodnie, od 5 listopada. Ankieta będzie udostępniona pacjentom w formie elektronicznej na stronie internetowej Funduszu, a także w formie papierowej w punktach obsługi pacjentów w siedzibach oddziałów wojewódzkich NFZ oraz ich delegatur.
Ankieta składa się z 22 pytań, a jej wypełnienie zajmuje ok. czterech minut. Pytania zawarte w ankiecie dotyczą głównie kwestii organizacji udzielania świadczeń np.: 
- co jest dla Pani/Pana najważniejsze podczas korzystania ze świadczeń? (uprzejmość i życzliwość osób zatrudnionych w rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez pracowników rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez personel medyczny, warunki lokalowe itp.);
-  czy w sposób zrozumiały udzielano Pani/Panu informacji o stanie zdrowia/ trybie i sposobie leczenia?   
-  proszę ocenić dostępność do rejestracji telefonicznej - łatwość dodzwonienia się (w skali od 1 do 5).

Źródło: PPOZ/NFZ

Tematy

poz / NFZ / ankieta

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także