Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Nie taki lekarz straszny, czyli na co nie narzekają pacjenci

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 9 października 2019 10:23

Nie taki lekarz straszny, czyli na co nie narzekają pacjenci - Obrazek nagłówka
Fot. Getty Images/iStockphoto
Przyglądając się wynikom badania „Lekarze i opieka zdrowotna w opinii pacjentów 2019” zrealizowanego przez agencję badawczą BioStat zauważamy, że opinia na temat systemu organizacji medycyny nie jest dobra. Czy tak samo pacjenci oceniają samych lekarzy?

Działanie w źle zorganizowanym systemie nie oznacza, że praca lekarzy jest źle oceniania. Badania agencji BioStat jasno wskazują na to, że polscy pacjenci dobrze oceniają przede wszystkim kompetencje lekarzy. Aż 75,5% badanych stwierdziło, że podczas ostatniej wizyty w gabinecie lekarskim lekarz wykazał się odpowiednimi kompetencjami.

Taki wynik może napawać optymizmem. Wiedza i praktyka zdobyta przez lekarzy w ciągu 6 lat studiów oraz kolejnych (co najmniej) 4 lat specjalizacji sprawia, że lekarze posiadają nie tylko odpowiednie kompetencje, ale także budzą zaufanie osób przychodzących na wizytę. 72,4% pacjentów wyraża taką opinię na temat specjalistów, z którymi mieli styczność podczas ostatniej wizyty.

Ważne cechy w pracy lekarza

Nie od dziś wiadomo, że lekarze powinni także posiadać odpowiednie umiejętności interpersonalne, aby móc współpracować z pacjentami. Tego typu kwalifikacje pozwalają łatwiej nawiązać kontakt z pacjentem i sprawiają, że proces terapii staje się bardziej zrozumiały dla pacjentów. Wyniki sondażu wskazały, że i na tej płaszczyźnie ocena pacjentów jest dobra. 74,0% respondentów wskazało, że lekarz był uprzejmy, a 71,0% twierdziło, że w rzeczowy sposób wyjaśniał, jakie badania przeprowadza i zleca, a także zrozumiale informował o leczeniu (69,9%). Ponad połowa badanych zwróciła także uwagę na to, że lekarze wystarczająco dużo czasu poświęcili na badanie (55,0%).

Przeszkody systemowe a innowacyjność

Da się zauważyć, że pacjenci zwrócili uwagę na zmiany, które są stopniowo wprowadzane w polskiej medycynie. Dokumentacja elektroniczna, nie jest jeszcze wdrożona we wszystkich placówkach medycznych. Wypełnianie tradycyjnych – papierowych dokumentów zabiera lekarzom więcej czasu niż szybkie wystawienie EDM. Pacjenci zwracają uwagę na innowacyjność placówek medycznych i gabinetów lekarskich. 75,5% respondentów nie otrzymało jednak w trakcie ostatniej wizyty e-Recepty, a 48,2% lekarzy nie było przygotowanych do wystawienia tego typu dokumentu. Z opinii niemal połowy badanych pacjentów (46,8%) wynika, że lekarze nadal poświęcają więcej czasu na wypełnianie dokumentów niż na badanie pacjentów.

Do końca roku e-Recepta nie jest dokumentem obowiązkowym. Z uwagi na brak obligatoryjności pacjenci nie proszą o wystawienie tego typu dokumentu (85,6%).

Dobrze oceniane kompetencje i umiejętności lekarzy przez pacjentów są ciekawym zjawiskiem w polskim systemie służby zdrowia, który jest oceniany bardzo negatywnie. Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań informatycznych ma na celu zoptymalizować organizację pracy placówek medycznych.

Badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą BioStat, w dniach 22-23 maja 2019 roku, Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej próbie n=1000, dorosłych Polaków które w ciągu ostatniego pół roku korzystały z pomocy lekarskiej.

https://www.biostat.com.pl/lekarze-i-opieka-zdrowotna-w-opinii-pacjentow/podczas-ostatniej-wizyty.php

Podobne artykuły

gellert-komunikacja
#WyszłoNaZdrowie

Twój lekarz ci tego nie powie, bo...

29 grudnia 2023
Maison
Tydzień Pacjencki

Emocje w SM- jaki mają wpływ na leczenie?

22 kwietnia 2022
Feleszko-TSW06043-Edit-
„Służba Zdrowia”

Komunikacja medyczna w epoce EBM

12 kwietnia 2022

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Najciekawsze oferty pracy (przewiń)

Zobacz także