Nie taki lekarz straszny, czyli na co nie narzekają pacjenci

Medexpress

Opublikowano 09 pazdziernika 2019, 10:23

Fot. Getty Images/iStockphoto
Medexpress

Opublikowano 09 pazdziernika 2019, 10:23

Działanie w źle zorganizowanym systemie nie oznacza, że praca lekarzy jest źle oceniania. Badania agencji BioStat jasno wskazują na to, że polscy pacjenci dobrze oceniają przede wszystkim kompetencje lekarzy. Aż 75,5% badanych stwierdziło, że podczas ostatniej wizyty w gabinecie lekarskim lekarz wykazał się odpowiednimi kompetencjami.

Taki wynik może napawać optymizmem. Wiedza i praktyka zdobyta przez lekarzy w ciągu 6 lat studiów oraz kolejnych (co najmniej) 4 lat specjalizacji sprawia, że lekarze posiadają nie tylko odpowiednie kompetencje, ale także budzą zaufanie osób przychodzących na wizytę. 72,4% pacjentów wyraża taką opinię na temat specjalistów, z którymi mieli styczność podczas ostatniej wizyty.

Ważne cechy w pracy lekarza

Nie od dziś wiadomo, że lekarze powinni także posiadać odpowiednie umiejętności interpersonalne, aby móc współpracować z pacjentami. Tego typu kwalifikacje pozwalają łatwiej nawiązać kontakt z pacjentem i sprawiają, że proces terapii staje się bardziej zrozumiały dla pacjentów. Wyniki sondażu wskazały, że i na tej płaszczyźnie ocena pacjentów jest dobra. 74,0% respondentów wskazało, że lekarz był uprzejmy, a 71,0% twierdziło, że w rzeczowy sposób wyjaśniał, jakie badania przeprowadza i zleca, a także zrozumiale informował o leczeniu (69,9%). Ponad połowa badanych zwróciła także uwagę na to, że lekarze wystarczająco dużo czasu poświęcili na badanie (55,0%).

Przeszkody systemowe a innowacyjność

Da się zauważyć, że pacjenci zwrócili uwagę na zmiany, które są stopniowo wprowadzane w polskiej medycynie. Dokumentacja elektroniczna, nie jest jeszcze wdrożona we wszystkich placówkach medycznych. Wypełnianie tradycyjnych – papierowych dokumentów zabiera lekarzom więcej czasu niż szybkie wystawienie EDM. Pacjenci zwracają uwagę na innowacyjność placówek medycznych i gabinetów lekarskich. 75,5% respondentów nie otrzymało jednak w trakcie ostatniej wizyty e-Recepty, a 48,2% lekarzy nie było przygotowanych do wystawienia tego typu dokumentu. Z opinii niemal połowy badanych pacjentów (46,8%) wynika, że lekarze nadal poświęcają więcej czasu na wypełnianie dokumentów niż na badanie pacjentów.

Do końca roku e-Recepta nie jest dokumentem obowiązkowym. Z uwagi na brak obligatoryjności pacjenci nie proszą o wystawienie tego typu dokumentu (85,6%).

Dobrze oceniane kompetencje i umiejętności lekarzy przez pacjentów są ciekawym zjawiskiem w polskim systemie służby zdrowia, który jest oceniany bardzo negatywnie. Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań informatycznych ma na celu zoptymalizować organizację pracy placówek medycznych.

Badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą BioStat, w dniach 22-23 maja 2019 roku, Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej próbie n=1000, dorosłych Polaków które w ciągu ostatniego pół roku korzystały z pomocy lekarskiej.

https://www.biostat.com.pl/lekarze-i-opieka-zdrowotna-w-opinii-pacjentow/podczas-ostatniej-wizyty.php

Pobierz ten artykuł w formacie .pdf

Tematy

komunikacja lekarz-pacjent
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31