Prezes ORL: Nie wszystkie szpitale umożliwiły lekarzom dostęp do systemu e-recepty

Fot. MedExpress TV
- Trzeba przeprowadzić kampanię informacyjną wśród lekarzy i pacjentów ws. e-recepty, ponieważ dochodzi ostatnio do wielu nieporozumień. Wielu pacjentów pyta, czy musi posiadać IKP, żeby odebrać e-receptę od lekarza, czy należy się gdzieś zalogować itp. - powiedział Medexpressowi prezes ORL Łukasz Jankowski.
Medexpress 2020-01-14 14:36

17 stycznia br. Ministerstwo Zdrowia zaplanowało spotkanie z lekarzami rezydentami, aby omówić działania podjęte w ramach porozumienia zawartego z nimi w lutym 2018 r. Jakie ma Pan oczekiwania w związku z tym spotkaniem?

Nie mam dużych oczekiwań co do spotkania. Chciałbym porozmawiać na temat tego, jak poprawić i rozszerzyć zapisy porozumienia. Wiemy, że obietnice zawarte w porozumieniu nie zostały w pełni zrealizowane. Na pewno o tym porozmawiamy.

Jak Pan ocenia realizację postanowień zawartych w porozumieniu?

Udało się zrealizować kilka aspektów. Wynegocjowaliśmy podwyżki dla rezydentów. Zarzucamy MZ sposób liczenia wydatków na ochronę zdrowia. Założenia budżetowe uwzględniają korzystanie ze współczynnika sprzed dwóch lat. Rząd, planując wydatki na 2019 rok, wziął pod uwagę PKB z 2017 roku. Ciągle czekamy na zatrudnienie asystentów medycznych, zmniejszenie biurokracji, urealnienie wyceny procedur.

Ministerstwo Zdrowia podjęło działania ws. informatyzacji w systemie ochrony. Od 8 stycznia działa e-recepta. Już ponad milion osób założyło Internetowe Konto Pacjenta. Jak Pan ocenia te rozwiązania?

Zgadza się. Jest to krok w dobrym kierunku. Choć e- recepta jest dobrym rozwiązaniem, to trzeba jeszcze nad nim popracować. Lekarze i pacjenci przyzwyczaili się do e-zwolnień. Trzymamy kciuki za przyspieszenie tych prac.

Czy wszystkie szpitale umożliwiły lekarzom dostęp do systemu e-recepty?

Otrzymujemy informacje, że nie wszystkie szpitale umożliwiły lekarzom dostęp do systemu e-recepty. Należy pomyśleć o tym, jak wspomóc te jednostki, które z różnych przyczyn nie dostosowały się do systemu. Trzeba przeprowadzić kampanię informacyjną wśród lekarzy i pacjentów ws. e-recepty, ponieważ dochodzi ostatnio do wielu nieporozumień. Wielu pacjentów pyta, czy musi posiadać IKP, żeby odebrać e-receptę od lekarza, czy należy się gdzieś zalogować itp.

Jak pacjenci reagują na e-receptę?

Większość pacjentów jest zadowolona. Uważają, że te zmiany są konieczne, a sama e-recepta jest wygodnym narzędziem. Starsi pacjenci często z przerażeniem reagują na IKP. Zastanawiają się czy będzie ono trudne do realizacji. Myślę, że MZ w porozumieniu z samorządami lokalnymi mogłoby zorganizować system pomocy dla osób, które mają problem z założeniem IKP albo rozpropagować informacje, że np. nie trzeba mieć IKP, żeby uzyskać e-receptę. Myślę, że czeka nas jeszcze dużo pracy, aby IKP było przejrzyste i przyjazne pacjentowi.

PDF

Zobacz także