Stanowisko Prezydium NRL nr 74/19-VIII-P, odnoszące się do projektowanego rozporządzenia, nie dotyczy podmiotów wykonujących działalność leczniczą, ale - jak zauważono w Stanowisku - ważne jest z uwagi na implementację do zbioru prawa powszechnie obowiązującego zaleceń wynikających z „Ogólnych wytycznych dla wszystkich podmiotów wykonujących procesy dekontaminacji w tym sterylizacji wyrobów medycznych i innych przedmiotów wielorazowego użytku wykorzystywanych przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz innych czynności, podczas których może dojść do przeniesienia choroby zakaźnej lub zakażenia” (wydanie II, październik 2017 r.)
W jednym z akapitów stanowiska podniesiono kwestię szczególnych kwalifikacji, jakie projekt rozporządzenia ustanawia dla osób zajmujących się w zakładach usługowych sprawami zapobiegania zakażeniom, a które mają być wg projektu potwierdzone „kursem, którego program zaakceptowany będzie przez ministra właściwego do spraw zdrowia”.
Stanowisko akcentuje wyraźnie fakt, że ustawodawca zróżnicował pod tym względem sytuację podmiotów i praktyk od sytuacji zakładów usługowych udzielając ministrowi zdrowia upoważnienia do określania w przypadku zakładów usługowych „kwalifikacji osób uprawnionych do realizacji procedur czystości i dekontaminacji”.
W związku z pojawiającymi się doniesieniami o kierowaniu wobec praktyk lekarskich oczekiwań co do odbycia wspomnianego kursu zwróciłem się do komisji stomatologicznych oraz do wiceprezesów okręgowych rad lekarskich , aby w swych wystąpieniach czy interwencjach do władz sanitarnych podkreślali zaakcentowaną w stanowisku PNRL odmienność.
Źródło: NIL