Nocna i świąteczna opieka lekarska przez platformę pierwszego kontaktu oraz centra pomocy doraźnej. Rusza pilotaż

Medexpress

Opublikowano 18 sierpnia 2022, 11:20

Medexpress

Opublikowano 18 sierpnia 2022, 11:20

Pilotaż zakłada funkcjonowanie i współdziałanie centralnej platformy pierwszego kontaktu oraz centrów medycznej pomocy doraźnej. W pierwszej kolejności pacjent będzie korzystał z teleporady przez platformę, a z centrum pomocy doraźnej, dopiero gdy teleporada będzie niewystarczająca albo stan zdrowia pacjenta będzie tego wymagał.
Planowany termin pilotażu to wrzesień 2022 roku. Obejmie 6 miesięcy, włączając w ten czas etap organizacji oraz ewaluacji.
Pilotaż będzie realizowany przez trzy pomioty lecznicze:
1. Samodzielny Gminny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Błoniu,
2. Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Kozienicach,
3. Samodzielne Publiczne Pogotowie Ratunkowe w Pruszczu Gdańskim.

Platforma pierwszego kontaktu to system teleinformatyczny, w ramach którego udzielane będą świadczenia opieki zdrowotnej w formie teleporady przez pielęgniarkę, położną oraz lekarza.
Kontakt z platformą będzie odbywał się przez:
• numer telefonu 800 137 200,
• formularz kontaktowy zamieszczony na stronie internetowej gov.pl./dom.

Następnie przeprowadzany będzie wywiad z pacjentem, aby w zależności od potrzeb: udzielić teleporady, skierować do centrum lub powiadomić o konieczności zadzwonienia pod numer 112.

Platforma będzie działała:
• od poniedziałku do piątku - w godzinach od 18.00 danego dnia do 8.00 następnego dnia oraz
• w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy - w godzinach od 8.00 danego dnia do 8.00 następnego dnia.

Każdy pacjent będzie mógł otrzymać pomoc nie tylko w przypadku nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia, bez konieczności udania się do podmiotu leczniczego lub wezwania zespołu ratownictwa medycznego, lecz także otrzymać informację o wolnych terminach przyjęć w centrach.
Centra pomocy doraźnej będą przekazywały informacje o wolnych terminach do Platformy przez platformę Domowej Opieki Medycznej (DOM). Dzięki aktualizacji danych pacjent otrzyma wiarygodną informację o możliwym czasie przyjęcia w centrum. Lekarze, pielęgniarki i położne udzielając teleporad również będą korzystali z platformy DOM.
Centra będą zapewniały nie tylko świadczenia z zakresu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, ale także wybrane świadczenia z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, najczęściej zgłaszane jako związane z wystąpieniem nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia. Realizatorzy pilotażu zapewnią co najmniej świadczenia specjalistyczne w zakresie pediatrii, ortopedii i traumatologii narządu ruchu lub chirurgii ogólnej.
Już teraz można skorzystać z porady medycznej pielęgniarki lub położnej albo lekarza przez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK) w nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Wystarczy zadzwonić pod numer telefonu 800 137 200 lub wypełnić formularz na stronie: https://www.gov.pl/web/zdrowie/tpk
Każdego dnia z TPK korzysta ponad 500 osób, z czego 30% stanowią obywatele z Ukrainy. Od uruchomienia TPK skorzystało z niej 89 tys. pacjentów. Z pomocy przez telefon można skorzystać w języku polskim, angielskim oraz ukraińskim. Do dyspozycji pacjentów jest również tłumacz języka migowego (73 konsultacji w języku migowym).

Źródło: MZ

Pobierz ten artykuł w formacie .pdf

Tematy

teleporada / centralna platforma pierwszego kontaktu / Nocna i świąteczna opieka lekarska / centra pomocy doraźnej
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31