Oswoić sztuczną inteligencję

Medexpress

Opublikowano 03 wrzesnia 2021, 12:53

Fot. Getty Images/iStockphoto
Medexpress

Opublikowano 03 wrzesnia 2021, 12:53

Dzięki temu, że skraca do minimum czas potrzeby na takie działania, jak wypełnianie i gromadzenie dokumentacji, stawianie diagnoz, dobór terapii, leków czy wreszcie stały monitoring, sztuczna inteligencja daje lekarzowi więcej czasu na faktyczną opiekę nad pacjentami i znacząco przyspiesza postawienie diagnozy, nieodzowne dla skutecznego leczenia. Przeniesienie w obszar pełnej automatyzacji wielu czynności stanowi rozwiązanie jednego z najbardziej palących ostatnio problemów: braków kadrowych. Według Światowej Organizacji Zdrowia do 2030 roku będzie brakować prawie 10 mln lekarzy i innych pracowników medycznych.

Współpraca na linii technologie cyfrowe–człowiek to także ogromne oszczędności, co wobec nieustannie niewystarczającego poziomu finansowania ochrony zdrowia, nie tylko polskiej, daje szanse na podniesienie wydajności w tym zakresie.

Wykorzystanie nowoczesnych technologii służy też skuteczniejszej profilaktyce, pozwalając wykryć wiele chorób na ich wczesnym etapie, a niektóre z nich nawet przewidzieć. Nie sposób przecenić tego faktu w kontekście zdrowia społeczeństw, tak samo, jak nie sposób nie docenić jego wpływu na budżety systemów ochrony zdrowia.

AI w medycynie na świecie i w Polsce

Każdy miesiąc to kolejne doniesienia na temat coraz to nowych, bardziej rewolucyjnych sposobów wykorzystania sztucznej inteligencji dla ratowania zdrowia i życia.

Naukowcy z New York University Grossman School of Medicine opracowali program komputerowy, który na podstawie zdjęcia rentgenowskiego umie przewidzieć, czy u pacjentów z COVID-19 wystąpią komplikacje zagrażające życiu. Aż w 4 na 5 przypadków program trafnie wytypował, które osoby wymagały intensywnej opieki i wentylacji mechanicznej.

Ocena ryzyka raka skóry, i to natychmiastowa, dzięki… zdjęciu ze smartfona? Już tak! Aplikacja SkinVision, łącząca technologię AI z wiedzą i doświadczeniem dermatologów, pozwala na wykrycie oznak większości nowotworów skóry z dokładnością blisko 95%. Od kwietnia 2021 ta aplikacja dostępna jest także dla polskich pacjentów. Odpowiedzią Google na SkinVision jest Derm Assist – zaawansowany system AI, oparty na uczeniu maszynowym, który ma wejść do użytku już pod koniec 2021 roku i pomagać w wykrywaniu chorób skóry, analizując zdjęcia i porównując je z bazą danych 288 różnego rodzaju schorzeń.

Diagnozowanie to jedno, ale japońscy naukowcy opracowali system, który umie… przewidywać chorobę. Stworzone przez nich rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji na podstawie wielu analizowanych danych (wyników badań serca) oraz analizy kalendarza i pogody może wskazać konkretny dzień, w którym może nastąpić zawał serca. Innowacyjny system naukowców z Kobe uczy się i samodoskonali na podstawie danych od pacjentów, którzy przeszli już zawał, identyfikując pewne schematy i wzorce. Podobne rozwiązanie funkcjonuje też w Polsce. Śląski Uniwersytet Medyczny korzysta z algorytmu HeartLogic, opartego na tzw. multisensorycznej analizie takich parametrów, jak tony serca, częstość i głębokość oddechów, częstotliwość akcji serca i aktywność pacjenta. W marcu HeartLogic ostrzegł kardiologów z Katedry Kardiologii, Wrodzonych Wad Serca i Elektroterapii zabrzańskiego ośrodka, że u ich pacjenta w najbliższych tygodniach nastąpi zaostrzenie niewydolności serca. Diagnozę układu potwierdziła kontrola w placówce.

W Katowicach studenci medycyny z Uniwersytetu Śląskiego będą ze wparciem programu komputerowego replikującego ludzkie zachowania uczyć się rozmowy z pacjentami i przeprowadzania wywiadu lekarskiego.

Ictal®. Jak sztuczna inteligencja wspiera leczenie padaczki?

Około 400 tys. osób w Polsce choruje na epilepsję, a niemal co trzeci chory na padaczkę zmaga się z jej lekooporną odmianą. Zespół pod kierownictwem doświadczonego epileptologa dr. n. med. Piotra Zwolińskiego i cybernetyka płk. dr. inż. Mariusza Chmielewskiego stworzył Neuroterminal, oparty na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym chmurowy system wspierający diagnostykę i leczenie padaczki.

Najważniejszy element systemu Neuroterminal stanowi moduł cybernetyczny – robot wewnętrzny, nazwany Ictal®, który zawiera narzędzia tzw. inteligencji asystującej.

Na czym polega i jak działa? Jest to zespół silników matematyczno-statystycznych, które uruchomione stawiają automatyczną diagnozę.

– Robot wykorzystuje stworzoną przed doktora Zwolińskiego bibliotekę ontologiczną – opis kilkudziesięciu klasyfikowanych przez Międzynarodową Ligę Przeciwpadaczkową typów napadów padaczkowych, opisanych unikatowym zestawem stu cech – wyjaśnia płk dr inżynier Mariusz Chmielewski. – Po wprowadzeniu dokumentacji chorego komputer analizuje dane i stawia rozpoznanie – dodaje.

Dodatkowo do pamięci operacyjnej wprowadzone zostały opisy wszystkich, powszechnie znanych w Polsce i za granicą, ponad 30 leków stosowanych w leczeniu padaczki, a także zalecenia światowej sławy specjalistów oraz towarzystw naukowych w zakresie rodzajów leków, kolejności ich stosowania oraz rekomendowanych dawek. W ten sposób powstał dodatkowy automatyczny moduł wsparcia leczenia – proponowania optymalnej ścieżki farmakologicznej. Dane mogą zostać wprowadzone i przetworzone w dowolnym momencie choroby, a Ictal® podaje wyniki w czasie rzeczywistym. Zatem robot znajdzie zastosowanie w każdej sytuacji terapeutycznej. Ostatecznie to lekarz podejmuje decyzję o stosowanej terapii, jednak dzięki Ictalowi® jest w stanie niejako przeanalizować więcej podobnych przypadków.

– Digitalizacja diagnostyki i leczenia padaczki daje też szanse na postępy terapeutyczne w najtrudniejszych przypadkach – mówi dr Piotr Zwoliński. – Dzięki ogromnym możliwościom Ictala możemy analizować miliony cech u milionów pacjentów jednocześnie, w czasie rzeczywistym. Żaden zespół badawczy nie jest w stanie pracować na tylu przypadkach, co daje zupełnie nowe możliwości.

Zespół Neurosphery liczy, że w wypadku niektórych ciężkich postaci padaczki komputer znajdzie i podpowie nowe prawidłowości, których nie byliby w stanie zauważyć nawet najbardziej doświadczeni specjaliści, i zaproponuje rozwiązania, zwłaszcza u pacjentów, u których do tej pory zawodziły wszelkie znane sposoby diagnostyki i terapii.

Więcej informacji: neurosphera.pl, tel. 609 46 31 91

Pobierz ten artykuł w formacie .pdf

Tematy

padaczka / sztuczna inteligencja / Neurosphera / Ictal
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31