PPOZ radzi jak zdrowo biesiadować

Medexpress

Opublikowano 15 kwietnia 2022, 08:00

logotyp_PPOZ
Medexpress

Opublikowano 15 kwietnia 2022, 08:00

– Po pierwsze – umiar, po drugie – ruch! Te dwie podstawowe zasady pozwolą nam uniknąć niepotrzebnych problemów i spędzić świąteczny czas w zdrowiu i spokoju – radzi Bożena Janicka, prezes PPOZ.

Świąteczne biesiadowanie to miła, Polska tradycja, a Wielkanoc wiąże się z wyjątkową obfitością potraw. Przyciągają nie tylko smakiem, ale także wyglądem. Żurek podany w chrupiącym chlebie, faszerowane jajka, sałatki z majonezem, no i ciasta: mazurek, baba pisakowa, drożdżowa… Ładne, pyszne, ale – niestety – ciężkostrawne.

– Jak wiadomo zarówno nadmiar tłuszczu, jak i cukru szkodzi! Niektóre potrawy, jak na przykład jajka, oprócz wielu witamin, minerałów i innych składników korzystnych dla zdrowia, zawierają dużo niekorzystnego cholesterolu LDL. Warto więc ograniczyć zjadane porcje do trzech sztuk jaj dziennie. Zdecydowanie odradzamy spożywania kolorowych napojów gazowanych. Przesłodzone, sztucznie barwione, nie tylko tuczą, ale przede wszystkim szkodzą! Można je zastąpić domowym kompotem lub wodą z cytryną! – mówi Bożena Janicka.

Sztuczek kulinarnych, które sprawiają, że potrawy wielkanocne są nie tylko smaczne, ale wartościowe odżywczo jest wiele.

– Do sosów i sałatek, zamiast tłustego majonezu czy śmietany, można dodać jogurt naturalny z dodatkiem majonezu o obniżonej ilości tłuszczu. Na przemianę materii świetnie działają suszone zioła ułatwiające i przyspieszające trawienie: cząber, gorczyca, kminek, imbir, jałowiec, estragon, rozmaryn. Tłuste mięsa można zastąpić polędwicą, kurczakiem, indykiem lub schabem. Uwaga! Pieczone są zdrowsze od smażonych! – przypominają lekarze PPOZ.

Osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu powinny unikać ciast na bazie margaryny, z dużą zawartością cukru, np. mazurków. Mniej szkodliwy pod tym względem, a także mniej kaloryczny, jest na przykład sernik na zimno, pascha z chudego sera, czy kawałek babki drożdżowej (ale bez lukru!)


– Stałym elementem świątecznego stołu jest chrzan! Idealny do białej kiełbasy, ale nie tylko. Można nim urozmaicić każde mięsne danie. I bardzo dobrze, ponieważ to świetny lek profilaktyczny na niestrawność – skutecznie poprawia trawienie, co pozwala uniknąć bolesnych „wzdęć”. Tu niezawodne są także warzywa. Nie zapominajmy o surówkach, sałacie, kiełkach, a przede wszystkim – rzeżusze! Ta niepozorna i często niedoceniana roślina to skarbnica witamin i mikroelementów. Można ją dodać niemal do każdej potrawy – zachęca Bożena Janicka.

Święta Wielkanocne to doskonała okazja do łasuchowania, jednak lekarze PPOZ odradzają, aby spędzić je wyłącznie przy suto zastawionym stole.

– Spacer po obfitym posiłku pozwoli naszemu organizmowi odpocząć, a ruch przyspieszy procesy trawienne. Życzymy Państwu świąt zdrowych i spokojnych. Apelujemy nie tylko o umiar w kosztowaniu wielkanocnych przysmaków, o aktywność fizyczną, ale także o to, abyśmy nie zapominali, że pandemia COVID-19 nadal z nami jest! Zachowajmy ostrożność w kontaktach międzyludzkich, chrońmy siebie, a jeśli dopadnie nas infekcja, chrońmy innych. Załóżmy maseczkę! – apeluje Bożena Janicka.

Dla przypomnienia – wielkanocna tabela kaloryczna (100 g potrawy)

  • Babka drożdżowa – 308 kcal
  • Jajka w majonezie – 303 kcal
  • Kiełbasa biała – 323 kcal
  • Mazurek – 425 kcal
  • Pasztet pieczony – 394 kcal
  • Polędwica wieprzowa duszona – 147 kcal
  • Rzeżucha – 18 kcal
  • Sałatka jarzynowa z majonezem – 192 kcal
  • Sałatka jarzynowa z jogurtem i majonezem – 117 kcal
  • Schab pieczony – 291 kcal
  • Sernik – 330 kcal
  • Żurek z kiełbasą – 94 kcal


Na koniec lekki przepis! Wiosenne jajka faszerowane. Idealna, prosta i szybka w przygotowaniu przekąska na wielkanocny stół! Ugotowane żółtka mieszamy z drobno pokrojonymi rzodkiewkami, szczypiorkiem i świeżym ogórkiem. Dodajemy nieco majonezu, albo majonezu z jogurtem. Nakładamy na białka. Mniam!

inf pras

Pobierz ten artykuł w formacie .pdf

Tematy

dieta / Wielkanoc / lekarze PPOZ
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31