PPOZ: Sami musimy informować pacjentów o zmianie terminów szczepień

– I choć to problem odgórny, na punktach szczepień spoczywa odpowiedzialność informowania zarejestrowanych pacjentów (głównie seniorów), o kolejnej wyznaczonej dacie, która i tak może się zmienić! – komentują lekarze Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia, którzy interweniowali w tej sprawie u ministra zdrowia.
Złożone zamówienia zachowują ważność, ale datę dostawy ustali ARM!
„Pomiędzy 15 lutego a 7 marca – ze względu na ograniczone dostawy szczepionek Pfizer – będą one przeznaczone wyłącznie do szczepienia drugą dawką Grupy 0, DPS i ZOL oraz szczepień populacyjnych (70+) pierwszą i drugą dawką” – informuje Agencja Rezerw Materiałowych. -„W tym czasie nie szczepimy DPS, ZOL oraz Grupy 0 pierwszą dawką (...).
– Ograniczone dostawy wywołują niepokój nie tylko wśród osób już zarejestrowanych i czekających na swój termin, ale także wśród pracowników punktów szczepień, którzy z dnia na dzień dowiadują się o kolejnych wprowadzonych zmianach, a wraz z nimi zaleceniach. Cofaniu decyzji, anulowaniu, itd… Jesteśmy po rozmowach z Narodowym Funduszem Zdrowia i ustalone zostało, że złożone zamówienia na przyszły tydzień zachowują ważność, z tym tylko, że zmienia się data dostawy, którą narzuca ARM (Agencja Rezerw Materiałowych) – informuje Bożena Janicka.
W komunikacie przesłanym do punktów szczepień Agencja Rezerw Materiałowych zachęca do składania zamówień na szczepionki Moderny, tłumacząc się większymi możliwościami dostawy i nakazuje, aby punkty nie zapisywały na szczepienia przed potwierdzonym terminem dostawy.
– Szczepionka Moderna przeznaczona jest dla szczepień populacyjnych, ale tylko i wyłącznie za pośrednictwem szpitali węzłowych. Nasze punkty szczepień na dzień dzisiejszy szczepią tylko szczepionką Pfizera. Ponadto za nierealne do wykonania, a jednocześnie skutkujące brakiem możliwości centralnego powiadomienia pacjenta o zmianie daty szczepienia – w przypadku potwierdzonej dostawy Pfizer – uznać należy zalecenie, aby punkty nie miały zapisanych pacjentów na szczepienie przed potwierdzonym terminem dostawy, kiedy już od stycznia mamy zapisane grafiki i ustalone terminy, o których seniorzy i ich opiekunowie są poinformowani. Jest to zresztą zgodnie z zaleceniem resortu zdrowia do 31marca 2021 roku – podkreślają lekarze PPOZ.
Wszystko wskazuje na to, że kolejne dwa , a może i więcej tygodni upłyną pod hasłem „zmiany dat dostaw”.
– A tym samym pod hasłem „zmiany wyznaczonych już terminów szczepień”, zmiana terminu dezorganizuje zarówno plany seniorów i ich opiekunów, ale przede wszystkim dezorganizuje codzienną pracę placówek POZ. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że to my sami musimy o tym informować pacjentów, a to są dziesiątki telefonów, które spadły na lekarzy i pielęgniarki punktów szczepień. A na dodatek to my za każdym razem musimy tłumaczyć i przepraszać, że to nie nasza wina! – komentuje Bożena Janicka.
inf pras
podobne

Rodzinni pytają premiera:
Gdzie nasi pacjenci „nie-covidowi” mogą liczyć na poradę lekarską?
24 stycznia 2022, 12:09
popularne
PN | WT | ŚR | CZ | PT | SO | ND |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 |