Poniżej zamieszczamy uzasadnienie rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 136c ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1373, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie wprowadza zmianę w definicji parametru, wskazanego w § 2 pkt 14 rozporządzenia, prognozowanej ceny jednostki sprawozdawczej na okres planowania określonej w planie zakupu. Zmiana polega na doprecyzowaniu sposobu ustalania ceny w sytuacji jej zmiany w trakcie okresu planowania.
Ze względu na potrzebę zwiększenia przepływu środków między Narodowym Funduszem Zdrowia a świadczeniodawcami w okresie panującej obecnie w Polsce sytuacji epidemiologicznej co przyczyni się do utrzymania stabilności finansowej świadczeniodawców, planuje się wejście w życie przedmiotowej regulacji z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Takie wejście w życie projektowanych rozwiązań jest uzasadnione ważnym interesem publicznym i nie będzie sprzeczne z zasadami demokratycznego państwa prawnego.
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na mikro-, małych i średnich przedsiębiorców.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597).
Projekt nie wymaga przedstawienia organom i instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.
Projekt nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej, stosownie do opinii Ministra Spraw Zagranicznych przedstawionej w piśmie nr DPUE.920.1167.2018/2/MM z dnia 22 sierpnia 2018 r. dotyczącej zakresu merytorycznego całego rozporządzenia.
Nie ma możliwości podjęcia alternatywnych w stosunku do projektowanego rozporządzenia środków umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu.
Źródło: RCL