Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Projekt rozporządzenia ws. wykazu świadczeń wymagających uprzedniej zgody prezesa NFZ

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 19 sierpnia 2020 08:45

Projekt rozporządzenia ws. wykazu świadczeń wymagających uprzedniej zgody prezesa NFZ - Obrazek nagłówka
Fot. MedExpress TV

Poniżej zamieszczamy uzasadnienie projektu.

Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 42e ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398 i …), zwanej dalej „ustawą o świadczeniach”, zgodnie z którym minister właściwy do spraw zdrowia może określić w drodze rozporządzenia wykaz świadczeń opieki zdrowotnej, w przypadku których otrzymanie zwrotu kosztów wymaga uzyskania zgody, o której mowa w art. 42b ust. 9 ustawy o świadczeniach.

Projektowane rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem ministra zdrowia z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie wykazu świadczeń opieki zdrowotnej wymagających uprzedniej zgody dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia (Dz. U. poz. 1545).

Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian w art. 42b ust. 9 i art. 42f ust. 1 ustawy o świadczeniach, wprowadzonych na mocy ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 (Dz. U. poz. ….), w konsekwencji których jako organ właściwy w
sprawie wydania uprzedniej zgody, w miejsce dyrektora oddziału wojewódzkiego został wskazany prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.

Projektowane rozporządzenie zawiera wyłącznie zmiany będące bezpośrednią i konieczną konsekwencją wskazanych zmian w ustawie o świadczeniach. Natomiast sama zawartość załącznika do rozporządzenia, stanowiąca wykaz świadczeń opieki zdrowotnej objętych wymogiem uzyskania uprzedniej zgody, nie ulega zmianom w porównaniu z rozporządzeniem,
tj. z dnia 4 listopada 2014 r.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. poz. 1461), w uzasadnionych przypadkach akty normatywne mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż czternaście dni, a jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie, dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym. Ze względu na potrzebę pilnego wprowadzenia ww. rozwiązań, planuje się wejście w życie
przedmiotowej regulacji z dniem następującym po dniu ogłoszenia, co jest uzasadnione potrzebą jak najszybszego dostosowania przepisów wykonawczych do zmienionych przepisów ustawy o świadczeniach.

Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców.

Projekt nie wymaga przedstawienia organom i instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.

Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597) i w związku z tym nie podlega notyfikacji.

Nie ma możliwości podjęcia alternatywnych w stosunku do projektowanego rozporządzenia środków umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu.

Źródło: RCL

Tematy

RCL

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także