Relacje pacjentów z pracownikami medycznymi. Na jakie problemy wskazywali lekarze, pielęgniarki i ratownicy medyczni?

Medexpress

Opublikowano 13 czerwca 2022, 12:04

Fot. Getty Images/iStockphoto
Medexpress

Opublikowano 13 czerwca 2022, 12:04

9-10 czerwca w Warszawie odbył się I Kongres Humanizacji Medycyny, podczas którego eksperci analizowali problemy związane z humanizacją procesu diagnostyczno-terapeutycznego oraz systemu ochrony zdrowia.

W czasie sesji inaugurującej wydarzenie prof. Zbigniew Izdebski zaprezentował wstępne wyniki badań dotyczących tego zagadnienia. Celem badania była próba określenia tego, co utrudnia nawiązanie prawidłowych i satysfakcjonujących obie strony relacji między pacjentami a pracownikami medycznymi. Badania przeprowadzono w 114 jednostkach medycznych, przebadano 4012 osób. Projekt objął 94 szpitale i 20 poradni z całej Polski. Wśród badanych było 205 lekarzy, 1233 pielęgniarek i położnych, 169 ratowników medycznych, 436 członków pozostałego personelu medycznego oraz 1672 pacjentów. Wyniki? - Wszyscy wskazywali, że w największym stopniu ważna jest jasna i zrozumiała komunikacja, poświęcenie czasu pacjentowi, uprzejme traktowanie, staranność i dokładność wykonywanych działań oraz przedstawienie procesu leczenia, koniecznych do wykonania procedur oraz potencjalnych skutków ubocznych leczenia – wyliczał prof. Izdebski.

Pacjentów i pracowników pytano, co w ich ocenie jest najważniejsze w komunikacji medyk-pacjent. Indywidualne podejście – tak zadeklarowało 32 proc. pacjentów. Wśród pracowników było to najbardziej istotne dla pielęgniarek (odpowiedź wybrało 52 proc.).

Staranność wykonywanych działań była najważniejsza dla ratowników medycznych.

Jasna i zrozumiała komunikacja z pacjentem była ważna dla wszystkich pracowników ochrony zdrowia, ale ponownie najczęściej wskazywali na nią ratownicy medyczni.

38 proc. pacjentów zadeklarowało, że ważne jest dla nich wysłuchanie i poświęcenie im czasu przez personel, ale jedynie 16 proc. pracowników wskazywało, że jest to dla nich istotne.

Z kolei aż 64 proc. pracowników wskazało, że ważna jest dla nich prawidłowa komunikacja werbalna (najważniejsza dla pielęgniarek).

Jakie czynniki mogą utrudniać prawidłowe relacje na linii chory - personel? Przede wszystkim brak wystarczającej ilości czasu. Na ten problem wskazywało aż 92 proc. lekarzy i 42 proc. pacjentów.

Na nadmierną biurokrację najczęściej wskazywali lekarze, na braki kadrowe personel pielęgniarki.

25 proc. pacjentów twierdzi, że przeszkodą w nawiązaniu dobrych relacji jest brak zainteresowania chorymi ze strony personelu.

Ratownicy medyczni częściej niż inni pracownicy wskazywali na trudności w uzyskaniu informacji od pacjentów.

17 proc. pacjentów wskazało na arogancję i wywyższanie się ze strony personelu, a dwa razy częściej (35 proc.) na to samo ze strony pacjentów skarżyli się ratownicy.

Pobierz ten artykuł w formacie .pdf

Tematy

lekarz / pacjent / komunikacja / pielęgniarka / ratownik medyczny / braki kadrowe / brak czasu
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31