Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Rzecznik Praw Pacjenta podsumowuje "Rok Seniora"

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 1 lutego 2021 09:00

Rzecznik Praw Pacjenta podsumowuje "Rok Seniora" - Obrazek nagłówka
Fot. MedExpress TV

Wśród priorytetów działań Rzecznika Praw Pacjenta znajdują się sprawy osób starszych. W ostatnich latach w Polsce można zaobserwować nasilający się proces starzenia się społeczeństwa. Potrzeby seniorów w zakresie ochrony zdrowia wymagają tworzenia sprzyjających zmian. Między innymi dlatego Bartłomiej Chmielowiec rok 2020 ogłosił „Rokiem Seniora”. Dziś prezentujemy podsumowanie tych dwunastu miesięcy.

Już na początku roku RPP spotkał się z wieloma organizacjami pozarządowymi skupiającymi seniorów. Rozpoczęto współpracę z Uniwersytetami III Wieku, stowarzyszeniami, organizacjami działającymi dla i z seniorami. Jednak epidemia SARS-CoV-2 spowodowała, że nie można było podjąć zaplanowanych działań i spotykać się z seniorami osobiście.

W związku ze stanem epidemii i związanych z nim obostrzeniami wiele zaplanowanych wydarzeń i działań edukacyjnych została przeniesiona do sieci, na stronę internetową Rzecznika oraz do mediów społecznościowych takich jak Facebook czy Twitter.

Zmieniono plan działania. Postawiono na kontakt poprzez Telefoniczną Informację Pacjenta - to tam wyznaczone osoby udzielały seniorom sprawdzonych i merytorycznych informacji z zakresu praw pacjenta. Były w ciągłym kontakcie ze starszymi pacjentami i w przypadku problemów mogły właściwie pokierować po systemie ochrony zdrowia.

Dokonano weryfikacji najczęstszych sygnałów dotyczących osób powyżej 60 r.ż. Efektem analizy było podjęcie działań umożliwiających ostatnie pożegnanie pacjenta z rodziną w szpitalach. Zwrócono również uwagę na sytuację osób przebywających w Domach Pomocy Społecznej oraz problemów związanych z możliwością korzystania z teleporady.

Zwrócono uwagę na sytuację polskiego seniora z punktu widzenia Rzecznika Praw Pacjenta szpitala psychiatrycznego. Monitorowano sytuację zdrowotną pacjentów-seniorów w zakresie opieki stomatologicznej i stanu uzębienia. Zauważono potrzebę podjęcia działań w celu zwiększenia skuteczności pomocy społecznej udzielanej seniorom z zaburzeniami psychicznymi pozostających pod opieką podmiotów leczniczych.

Opracowano formy wsparcia seniorów przez wprowadzenie w pismach zasady prostego języka. Uproszczono procedurę postępowań wyjaśniających. Z wniosków wpływających do Rzecznika Praw Pacjenta wyodrębniono sprawy z zakresu art. 55 u.p.p. dotyczące pacjentów w podeszłym wieku. Prowadzono postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów - seniorów.

Jednym z kluczowych priorytetów Rzecznika Praw Pacjenta jest projekt legislacyjny, dotyczący objęcia swoim działaniem - Domów Pomocy Społecznej. Niezwykle ważne jest zapewnienie osobom przebywającym w DPS-ach, godnego dostępu do opieki medycznej oraz pomoc w dochodzeniu swoich praw.

W Radzie Organizacji Pacjentów powstał zespół ds. seniorów, który wskazywał RPP problemy i potrzeby osób starszych w ochronie zdrowia. Rada Ekspertów funkcjonująca przy Rzeczniku Praw Pacjenta wydawała rekomendacje dotyczące opieki nad seniorami.

W 2020 roku, RPP skierował wiele wystąpień systemowych dotyczących seniorów m.in. w sprawie możliwości wystawiania przez lekarzy specjalistów recept 75+, zniesienia limitowania świadczeń opieki paliatywnej oraz wypracowanie optymalnych rozwiązań systemowych z zakresu opieki paliatywnej i hospicyjnej mających wpływ na prawa pacjenta.

Pamiętano również o edukacji. Działania polegały na stworzeniu zakładki „Dla seniora” – na której umieszczane były istotne informacje skierowane do seniorów, w tym odpowiedzi na trudne pytania, filmiki edukacyjne o prawach pacjenta czy specjalnie opracowane ulotki o prawach pacjenta.

Seniorzy mogą skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta przez bezpłatną infolinię 800-190-590, gdzie uzyskają potrzebne informacje, wsparcie i pomoc.

Źródło: RPP

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.