Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Rzecznik Praw Pacjenta skuteczny przed sądem

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 22 października 2018 12:00

Rzecznik Praw Pacjenta skuteczny przed sądem - Obrazek nagłówka
Fot. MedExpress TV
Bartłomiej Chmielowiec efektywnie wspiera pacjentów w toczących się postępowaniach przed sądami.

Tylko w 2018 r. dzięki wsparciu Rzecznika Praw Pacjenta łączna wysokość uzyskanych kwot zadośćuczynienia dla pacjentów wyniosła 295 700 zł. To kolejne sprawy cywilne, dotyczące naruszenia praw pacjenta, w których Rzecznik brał udział na prawach przysługujących prokuratorowi zakończone ugodą i wypłatą zadośćuczynienia dla pacjenta.

28 czerwca 2018 r., przed Sądem Okręgowym w Nowym Sączu, Rzecznik Praw Pacjenta podpisał ugodę opiewającą na kwotę 80 000 zł i tym samym zakończył powództwo cywilne, które wytoczył na prawach prokuratora na rzecz byłej pacjentki szpitala
w Gorlicach. W pozwie, Rzecznik domagał się zasądzenia na rzecz pacjentki kwoty 100 000 zł tytułem zadośćuczynienia za krzywdę powstałą na skutek naruszenia prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych, udzielanych z należytą starannością. Nieprawidłowości polegały na braku nadzoru lekarskiego, jak również biernej postawie lekarza podczas porodu pacjentki.

26 lipca 2018 r. przed Sądem Rejonowym dla Wrocławia-Krzyków (sygn. akt VI Co 494/18) została podpisana ugoda kończąca spór pomiędzy szpitalem oraz jego ubezpieczycielem, a pacjentem. Tytułem zaspokojenia roszczeń wynikających ze zdarzenia medycznego, zakład ubezpieczeń zapłacił kwotę 200 000 zł. Ugoda wyczerpała także roszczenia pacjenta z tytułu naruszenia praw pacjenta, dochodzone na jego rzecz przez Rzecznika Praw Pacjenta na prawach prokuratora w postępowaniu zawisłym przed Sądem Okręgowym we Wrocławiu (XII C 447/18).

Naruszenie praw pacjenta sprowadzało się do naruszenia przez szpital praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych oraz do wyrażenia zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego. Przed wytoczeniem powództwa przez Rzecznika Praw Pacjenta, zakład ubezpieczeń wypłacił pacjentowi odpowiednią kwotę tytułem zadośćuczynienia na zasadach ogólnych wynikających z Kodeksu cywilnego.

Natomiast, dnia 11 października 2018 r. przed Sądem Rejonowym Szczecin
- Prawobrzeże i Zachód, Rzecznik zawarł ugodę w wysokości 15 000 zł tytułem zadośćuczynienia za krzywdę wynikłą na skutek naruszenia praw pacjenta. Organ domagał się zasądzenia na rzecz pacjentki kwoty 30 000 zł. Szpital naruszył prawo pacjentki do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością oraz do poszanowania intymności i godności. Naruszenie praw pacjenta polegało na obecności podczas zabiegu osób trzecich, niebędących lekarzem i pielęgniarką.

Coraz większa liczba szpitali decyduje się na ugodowe rozwiązywanie spraw, w miejsce długiego i kosztownego procesu. Niewątpliwie, takie podejście jest korzystne nie tylko dla podmiotów leczniczych, ale przede wszystkim dla samych pacjentów, którzy mogą przeznaczyć uzyskane środki na dalsze leczenie czy też rehabilitację - powiedział Bartłomiej Chmielowiec.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta:
• art. 55 – uprawnienia Rzecznika Praw Pacjenta w sprawach cywilnych dotyczących naruszenia praw pacjenta;
• art. 8. – prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością;
• art. 6. ust. 1 – prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej;
• art. 16 w zw. z art. 18 – prawo pacjenta do wyrażenia zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych, wyrażenie zgody na metody leczenia lub diagnostykę stwarzające podwyższone ryzyko;
• art. 20. ust.1 – prawo pacjenta do poszanowania intymności i godności w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych.

Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej, ustanowionym w celu ochrony praw pacjentów. Przysługujące pacjentom prawa oraz tryb powoływania, odwoływania i kompetencje Rzecznika określone zostały w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Od tego czasu nie funkcjonuje tzw. „Karta Praw Pacjenta”.

Katalog praw pacjenta określony w ww. ustawie obejmuje prawo pacjenta do: świadczeń zdrowotnych; informacji; zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych; tajemnicy informacji z związanych z pacjentem; wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych; poszanowania intymności i godności pacjenta; dokumentacji medycznej; zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza; poszanowania życia prywatnego i rodzinnego; opieki duszpasterskiej; przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

W dniu 27 października 2017 r. prezes Rady Ministrów Beata Szydło, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, z dniem 30 października 2017 r. powołała na stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta Bartłomieja Łukasza Chmielowca. Pierwszym Rzecznikiem Praw Pacjenta była pani Krystyna Barbara Kozłowska (od 2 października 2009 r. do 27 października 2017 r.).

Do głównych zadań Rzecznika Praw Pacjenta należy ochrona praw zarówno indywidualnego pacjenta, jak i zbiorowych praw pacjentów oraz podejmowanie działań w przypadkach ich naruszenia, występowanie do organów władzy publicznej w sprawach systemowych, rozwiązań poprawiających ochronę i egzekwowanie praw pacjentów, a także monitorowanie sytuacji przestrzegania praw pacjentów w systemie ochrony zdrowia.

Swoje zadania Rzecznik wykonuje przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta, którego siedziba mieści się przy ul. Młynarskiej 46 w Warszawie. Pracownicy Biura na bieżąco przekazują osobom zainteresowanym informacje o prawach pacjenta, właściwych działaniach, jakie należy podjąć w określonej sytuacji oraz przysługujących środkach prawnych. Łatwo dostępną i niesformalizowaną formę kontaktu umożliwia ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta 800-190-590, która czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 08:00-20:00.

Pracownikami Biura są także Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, którzy swoją funkcję pełnią w niektórych szpitalach psychiatrycznych na terenie naszego kraju. Zostali oni powołani ustawą z dnia 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Do zadań Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego należy ochrona praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w klinikach, szpitalach i oddziałach psychiatrycznych, sanatoriach dla osób z zaburzeniami psychicznymi a także podmiotach leczniczych sprawujących całodobową opiekę psychiatryczną lub odwykową.

Ochrona ta realizowana jest zarówno poprzez pomoc pacjentom w dochodzeniu ich praw oraz wyjaśnianiu skarg i wniosków, jak również współpracę z ich rodziną, przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym lub faktycznym.

Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także