Skąd się bierze opór przed wizytą u lekarza?

Fot. Getty Images/iStockphoto
Pacjenci, którzy oczekują na wizytę u specjalisty nierzadko zmagają się ze strachem przed przekroczeniem progu gabinetu. Czym są uzasadniane takie obawy?
Medexpress 2018-11-19 21:07

Grupą specjalistów, do których pacjenci rejestrują się niezbyt chętnie to stomatolodzy. Jest to 56,5%, wskazań wśród mężczyzn, natomiast u kobiet jest to 45,6%. Kolejnym specjalistą budzącym opory przed rejestracją wśród pacjentek jest ginekolog.

Dominującym uzasadnieniem pojawienia się strachu i niechęci przed rejestracją jest możliwość wystąpienia bólu w trakcie wizyty w gabinecie lekarskim. To wskazanie potwierdziło aż 84,4% badanych w przypadku stomatologów.

Kolejnym ważnym argumentem uzasadniającym pojawiający się strach są dźwięki związane z działaniem specjalistycznego sprzętu u 47,7%, a także koszty wizyty dla 37,5% ankietowanych.

Interesującym zagadnieniem dotyczącym strachu jest fakt, że tylko u 19 osób uczucie strachu jest wywołane negatywnymi wspomnieniami z przeszłości.

Jednym z problemów występujących wśród osób borykających się ze strachem przed wizytą u specjalisty jest negatywne nastawienie do samej wizyty. Wszystko zależy od kontaktu z placówką, do której udaje się pacjent.

Pierwszym miejscem z jakim się kontaktuje jest rejestracja. Negatywne doświadczenie w tym miejscu może spotęgować uczucie strachu przed wizytą u specjalisty.

Czego oczekują pacjenci? Przede wszystkim priorytetem jest wygoda, w co idealnie wpisuje się możliwość rejestracji on-line. Oczekują jej pacjenci w różnych przedziałach wiekowych. Jest to łącznie ponad 60% wskazań. Nawet osoby powyżej 50. roku życia są blisko połową zainteresowanych taką formą rejestracji.

Kolejną sprawą jest rzetelna informacja ze strony personelu medycznego, jak i powiadomienia SMS o nadchodzącym terminie wizyty. To ostatnie wskazanie respondentów nie dziwi. W natłoku informacji i pogoni za czasem pacjenci często zapominają o obowiązkowej wizycie u specjalisty.

Badani respondenci wskazali też na tak podstawowe zagadnienia jak: sympatyczna recepcjonistka 43,4% oraz miły ton jej głosu w trakcie rozmowy. Może to oznaczać, że w tych kategoriach nadal pojawiają się problemy.

Źródło: Badanie zrealizowane przez BioStat w dniach 31.07.2018r. – 2.08.2018r. na reprezentatywnej próbie badawczej obejmującej 1000 respondentów. Pomiar zrealizowano przy wykorzystaniu internetowego Panelu Badanie Opinii

PDF

Zobacz także