Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Leczenie bólu: czego może żądać pacjent?

MedExpress Team

Edyta Hetmanowska

Opublikowano 7 kwietnia 2015 07:47

Leczenie bólu: czego może żądać pacjent? - Obrazek nagłówka
Fot. Thinkstock/Getty
Co mogą zrobić pacjenci, którym lekarze odmawiają leczenia bólu? Sprawę wyjaśnia dr n. prawn. Dorota Karkowska z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.
[caption id="attachment_41498" align="alignnone" width="620"]Fot. Thinkstock / Getty Images Fot. Thinkstock / Getty Images[/caption]

Co mogą zrobić pacjenci, którym lekarze odmawiają leczenia bólu? Sprawę wyjaśnia dr n. prawn. Dorota Karkowska z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Co może zrobić pacjent, który skarży się na ból, a lekarz odmawia przepisania/podania leku przeciwbólowego?

To trudne pytanie. Można w taki formalistyczny sposób powiedzieć: proszę bardzo Panie Doktorze, niech mi Pan napisze, że odmawia Pan i podać przyczynę tej odmowy. Lekarz przepisuje pacjentowi leki takie, które są potrzebne ze względu na jego stan. Pacjent nie może narzucić lekarzowi żadnego leczenia. Instancją decyzyjną jest tu lekarz, ale jednocześnie ma on postępować zgodnie z dostępną wiedzą medyczną. Czyli, ten lekarz sam powinien zdiagnozować, czy dany lek jest pacjentowi potrzebny. Pacjent nie może żądać przepisania konkretnego leku, ale także lekarz ma obowiązek informować pacjenta w zakresie farmakoterapii. Lekarz ma poprowadzić rozmowę tak, by ostateczna decyzja była efektem uzgodnień z pacjentem, zgodną w dostępną wiedzą medyczną. Jeśli rzeczywiście ten ból jest, a lekarz go ignoruje, skupiając się jedynie na leczeniu danej jednostki chorobowej, pomijając ten ból, to przynajmniej powinien pacjentowi wskazać przychodnię bólu lub innego lekarza, który wie jak pacjentowi pomóc. Jeżeli ignorancja tego bólu jest przy określonych chorobach i pacjent czuje się poniżony i cierpi, to oczywiście, może prosić lekarza, by lekarz napisał, że odmawia takiego leczenia. Możemy oczywiście składać wtedy skargi. Tylko problem fizycznego wydobycia od lekarza takiego oświadczenia jest naprawdę bardzo trudny. Na bieżąco możemy jedynie poruszać się na polu próśb i wymiany zdań, ewentualnie wpisanie tego faktu do dokumentacji medycznej. Tak naprawdę pacjent, jeśli nie zmieni się świadomość wśród lekarzy, jest bezradny. Dlatego, że w takiej rozmowie może dojść do wymiany ostrych zdań, postaw agresywnych, lekarz przejmuje panowanie nad sytuacją, a wówczas pacjent będzie czuł dyskomfort i brak pomocy. To jest przerażające. Można oczywiście zgłosić do Izby Lekarskiej, że taki lekarz naruszył etykę, przepisy, czy występować w poważnych sytuacjach na drogę odszkodowawczą, ale to nie rozwiąże wielu problemów pacjentów. Skargi oczywiście możemy wnosić, ale celem nie jest to, by pacjent zwiększał ilość skarg tylko to, by tak to rozwiązanie było przyjęte i zmieniła się świadomość, by takich skarg nie trzeba było wnosić. Chodzi o budowanie dobrych relacji lekarz-pacjent na polu skutecznej walki z bólem.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także