Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Rodziny wielodzietne chcą zniżek na leki

MedExpress Team

Katarzyna Wróblewska

Opublikowano 25 września 2015 09:31

Rodziny wielodzietne chcą zniżek na leki - Obrazek nagłówka
Fot . Robert Robaszewski / Agencja Gazeta
Z raportu NIK wynika, że użytkownicy Karty Dużej Rodziny oczekują dofinansowania leczenia i profilaktyki prozdrowotnej, a nie tańszych biletów do kina, teatru czy na basen.
[caption id="attachment_20325" align="alignnone" width="620"]Fot . Robert Robaszewski / Agencja Gazeta Fot . Robert Robaszewski / Agencja Gazeta[/caption]

 

Z raportu NIK wynika, że użytkownicy Karty Dużej Rodziny oczekują dofinansowania leczenia i profilaktyki prozdrowotnej, a nie tańszych biletów do kina, teatru czy na basen.

Sieci apteczne chcą dać rodzinom wielodzietnym możliwość kupowania leków ze zniżką, ale uniemożliwia im to zakaz reklamy w obecnym kształcie – wskazuje Konfederacja Lewiatan i Związek Pracodawców Aptecznych PharmaNET.

Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się polityce prorodzinnej prowadzonej przez rząd i nie pozostawiła na niej suchej nitki. Skrytykowała m.in. program Karty Dużej Rodziny, który przyznaje zniżki przy zakupie różnych artykułów, obniża koszty rachunków za usługi telekomunikacyjne czy bankowe, pozwala taniej podróżować pociągami i zaoszczędzić na opłacie za wystawienie paszportu, ale nie gwarantuje tego, na czym rodzinom wielodzietnym zależy najbardziej – dofinansowania w leczeniu i profilaktyce chorób. Nie jest więc wystarczajacym wsparciem dla rodzin wielodzietnych, ani nie przyczynia się do podejmowania decyzji o posiadaniu dzieci.

„(…) usługi i produkty, na które rodzice mogą uzyskać zniżkę w ramach KDR, to w większości dobra dodatkowe (np. wyjście na basen, do kina). W przypadku rodzin wielodzietnych większym problemem jest (…) znalezienie funduszu na książki, ubrania, leczenie czy profilaktykę chorób” – czytamy w raporcie NIK „Koordynacja polityki rodzinnej w Polsce”, opublikowanym w lipcu 2015 r.

– Zakaz reklamy uniemożliwia aptekom nie tylko włączenie się do Karty Dużej Rodziny, ale również podejmowanie działań edukacyjnych i profilaktycznych na rzecz pacjentów z uwagi na brak możliwości komunikowania o ich prowadzeniu – mówi Marcin Piskorski, prezes Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET. – Z tego powodu zakaz reklamy aptek doprowadził również do całkowitego wyeliminowania programów, w których apteki, rezygnując z części swojej marży, obniżały wydatki na leki nierefundowane seniorom, młodym matkom, rodzinom wielodzietnym, kombatantom, rencistom i inwalidom – dodaje.

- Ewentualne skutki funkcjonowania zakazu reklamy aptek, w toku prac nad ustawą, dostrzegały zarówno Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, jak i Ministerstwo Zdrowia. Efekt – nic się nie zmieniło – wskazuje dr Dobrawa Biadun, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

– Polska jest jedynym krajem w UE, który wprowadził całkowity zakaz reklamy aptek. Przed Komisją Europejską toczy się postępowanie, mające na celu zbadanie zgodności tego zakazu z prawem europejskim – przypominają członkowie ZPA PharmaNET.

Źródło: Związek Pracodawców Aptecznych PharmaNET

Podobne artykuły

iStock-579422908
Kształcenie lekarzy

Ministerstwo Zdrowia „ma dylemat”…

24 kwietnia 2024
Monosnap iTV Sejm - transmisje - Sejm Rzeczypospol (3)
24 kwietnia 2024

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także