Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Szykują się zmiany ws. zakresu niezbędnych informacji przetwarzanych przez świadczeniodawców

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 6 listopada 2019 09:35

Szykują się zmiany ws. zakresu niezbędnych informacji przetwarzanych przez świadczeniodawców - Obrazek nagłówka
Thinkstock/GettyImages
Na stronie RCL opublikowano nowelizację rozporządzenia ws. zakresu niezbędnych informacji przetwarzanych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych.

Poniżej zamieszczamy uzasadnienie rozporządzenia.

Projekt rozporządzenia wprowadza zmiany do rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji przetwarzanych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych (Dz. U. poz. 1207), zwanego dalej „rozporządzeniem”, wydanego na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 190 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1373, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o świadczeniach”.

Przedmiotowy projekt ma na celu:

1) ułatwienie świadczeniobiorcom wyszukiwania w Informatorze o Terminach Leczenia informacji o świadczeniodawcach udzielających świadczeń z danego zakresu.
W przypadku list oczekujących na udzielenie świadczenia w komórce organizacyjnej w Informatorze o Terminach Leczenia (tj. portalu na stronie internetowej, w którym Narodowy Fundusz Zdrowia, zgodnie z art. 23 ust. 5 ustawy o świadczeniach, publikuje dane dotyczące czasów oczekiwania do poszczególnych świadczeniodawców) dane prezentowane są według komórki tj. poradni specjalistycznych lub oddziałów, zgodnie z zarejestrowanymi kodami resortowymi, które wskazują odrębnie komórki udzielające świadczeń dla dorosłych i dla dzieci. Prezentowany sposób nie uwzględnia jednak tych przypadków, w których poradnie/oddziały dla dorosłych udzielają także świadczeń dla dzieci. W celu zidentyfikowania takich świadczeniodawców, dodatkowo wprowadzono obowiązek przekazywania także takiej informacji, jeżeli świadczeniodawca w danej komórce organizacyjnej, mimo że formalnie oznaczona jest jako udzielająca świadczeń dla dorosłych, faktycznie przyjmuje także dzieci (§ 8 ust. 4 pkt 5 rozporządzenia);

2) ujednolicenie przyczyn i kodów zmiany terminu w harmonogramie przyjęć oraz ujednolicenie stosowanych kodów przy wskazywaniu przyczyn skreślania z harmonogramu przyjęć.

Na wniosek Narodowego Funduszu Zdrowia wprowadzono zmiany do tabel określających przyczyny i kody mające zastosowanie przy zmianie terminu w harmonogramie przyjęć (tabela nr 14 załącznika nr 3 do rozporządzenia) oraz przy skreślaniu z harmonogramu przyjęć (tabela nr 16 załącznika nr 3 do rozporządzenia). Zaproponowane zmiany mają na celu dostosowanie kodów i przyczyn określanych w rozporządzeniu do kodów i przyczyn, które już funkcjonowały od dłuższego czasu w systemach informatycznych Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w systemach świadczeniodawców w aplikacji AP-KOLCE, obsługującej listy oczekujących prowadzone w systemie informatycznym Narodowego Funduszu Zdrowia. Narodowy Fundusz Zdrowia na potrzeby własne opracował taki katalog w 2017 r. na podstawie danych przekazywanych najczęściej przez świadczeniodawców w aplikacji AP- KOLCE, ze względu na bardzo dużą dowolność i różnorodność wskazywanych powodów. Aby możliwa była kontynuacja tych słowników Narodowy
Fundusz Zdrowia wystąpił o ich uwzględnienie w rozporządzeniu w tabeli nr 14 załącznika nr 3 do rozporządzenia. Zachowanie już istniejącego w AP-KOLCE okodowania i powodów zmian terminu pozwoli na zachowanie ciągłości sprawozdawanych danych i uniknięcie dużych utrudnień spowodowanych niedostosowaniem przez świadczeniodawców własnych systemów informatycznych. W przypadku tabeli nr 16 załącznika nr 3 do rozporządzenia wprowadzono jedynie zmiany przypisania kodu dla poszczególnych przyczyn w celu uniknięcia niespójności np. podczas przygotowywania analiz w zależności od wybranego okresu, aby ten sam kod zawsze oznaczał te same przyczyny skreślenia bądź zmiany terminu;

3) uwzględnienie zmian przepisów ustawowych, które mają wpływ na zakres regulowany przez rozporządzenie:
a) wprowadzonych ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem rozwiązań w obszarze e-zdrowia (Dz. U. poz. 1590):
– w zakresie uregulowań dotyczących list oczekujących oraz harmonogramów przyjęć – w związku z dodaniem art. 20 ust. 9b do ustawy o świadczeniach, który określił przypadek, który powinien być kwalifikowany jako rezerwacja terminu (tj. brak zgody osoby oczekującej na zmianę terminu udzielenia świadczenia na wcześniejszy lub bezskuteczna próba kontaktu z pacjentem w celu poinformowania go o takiej możliwości), wprowadzono zmiany do tych przepisów rozporządzenia, które odnoszą się do rezerwacji terminu tj. § 8 ust.1 pkt 6 lit. b oraz ust. 2 pkt 5 lit. b. Zgodnie z nowym brzmieniem informacja o rezerwacji terminu powinna być odnotowana zarówno jeżeli świadczeniobiorca wybrał termin późniejszy niż wskazany przez świadczeniodawcę oraz w przypadku określonym w art. 20 ust. 9b ustawy o świadczeniach,
– w zakresie definicji identyfikatora zdarzenia medycznego, zawartej w § 3 ust. 2 pkt 22 rozporządzenia - dotychczasowe odesłanie do art. 11 ust. 4 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2019 r. poz. 408, z późn. zm.) stało się nieprawidłowe w związku z uchyleniem tego przepisu przez ustawę z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem rozwiązań w obszarze e-zdrowia. Obecnie identyfikator zdarzenia medycznego ma określać rozporządzenie wydane na podstawie art. 11 ust. 4a ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia, co zostało uwzględnione w nowym brzmieniu § 3 ust. 2 pkt 22 rozporządzenia,
b) przyznających dodatkowe uprawnienia:
– ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem rozwiązań w obszarze e-zdrowia rozszerzająca katalog osób, które zgodnie z art. 57 ust. 2 ustawy o świadczeniach mają prawo do korzystania z ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych bez wymaganego skierowania o grupę dzieci i młodzieży w przypadku świadczeń psychologicznych, psychoterapeutycznych i środowiskowych (art. 57 ust. 2 pkt 15 ustawy o świadczeniach),
– ustawa z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw pacjenta (Dz. U. poz. 1128) przyznająca prawo do pobytu przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego sprawującego opiekę nad pacjentem małoletnim lub posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności w podmiocie leczniczym wykonującym działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne bez konieczności ponoszenia kosztów pobytu (art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2019 r. poz. 1127, z późn. zm.)),
– ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa oraz niektórych innych ustaw (zmiany do art. 42 ust. 1a i 2, 47 ust. 2a, 47c ust. 1 oraz art. 57 ust. 2 ustawy o świadczeniach) rozszerzająca uprawnienia dla weteranów poszkodowanych.
Kody pozwalające na identyfikację przypadków skorzystania z powyższych uprawnień zostały dodane do tabeli nr 13 załącznika nr 3 do rozporządzenia do obecnie obowiązującego katalogu kodów dla poszczególnych uprawnień. Umożliwi to monitorowanie realizowania przyznanych uprawnień;

4) doprecyzowanie obowiązku dotyczącego przekazania informacji dotyczącej zakażenia szpitalnego (zmiany do § 3 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia).
W związku z sygnalizowanymi wątpliwościami świadczeniodawców wskazujących, że nie w każdym przypadku możliwe jest ustalenie przyczyn zakażenia szpitalnego zgodnie z Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych Rewizja Dziesiąta, doprecyzowano, że informacja jest nieobligatoryjna tj. przekazywana jest wyłącznie w przypadkach, gdy jest możliwe ustalenie takiej przyczyny.
Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z zastrzeżeniem, że dane potrzebne do uwzględnienia w Informatorze o Terminach Leczenia informacji, które komórki dla dorosłych udzielają świadczeń również dla dzieci, mają być przekazane po raz pierwszy za marzec 2020 r., tak aby Narodowy Fundusz Zdrowia dostosował komunikat xml, służący do przekazywania danych i miał czas na modyfikacje Informatora o Terminach Leczenia.

Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na działalność mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, ponieważ proponowane zmiany nie określają, ani nie modyfikują warunków wykonywania działalności gospodarczej.

Projekt rozporządzenia nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie wymaga przedstawienia organom i instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.

Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597).

Jednocześnie należy wskazać, że nie ma możliwości podjęcia alternatywnych w stosunku do projektowanego rozporządzenia środków umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu.

Źródło: RCL

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.