Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Trwają pracę nad nową polityką lekową. Jak je ocenia branża farmaceutyczna?

MedExpress Team

Alicja Dusza

Opublikowano 17 marca 2016 12:42

Trwają pracę nad nową polityką lekową. Jak je ocenia branża farmaceutyczna? - Obrazek nagłówka
Fot. Adam HARRY Charuk / arch. Infarma
Co trzeba zmienić w polityce lekowej?

– Dobrze się stało, że minister zdrowia zdecydował o powołaniu zespołu do spraw przygotowania założeń do polityki lekowej, czyli dokumentu długofalowego, którego celem jest zdefiniowanie dla pacjentów dostępu do leków i jego wyrównanie, co oznacza, że bez względu na sytuację materialną pacjenta leki powinny być wysokiej jakości i dostępne – tłumaczy Paweł Sztwiertnia, dyrektor generalny w Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA.

Branża wielokrotnie wskazywała na potrzebę stworzenia strategii polityki lekowej. Powinny w niej zostać jasno wskazane priorytety z punktu widzenia pacjentów, lekarzy i farmaceutów. Zdaniem Sztwiertni trzeba również stworzyć stabilne warunki wzrostu przemysłu farmaceutycznego. Problemem są również niskie wydatki przeznaczane na ochronę zdrowia w Polsce, a tym sam na leki.

– System refundacji jest nakierowany bardziej na oszczędności niż na refundowanie nowoczesnych leków. Z tego powodu dopłaty pacjentów do leków są wysokie. To nie może być barierą w dostępie i powodem, dla którego pacjent rezygnuje z realizacji recepty w aptece, co w Polsce się niestety zdarza. Dlatego ważne jest to, żeby powstał taki długofalowy dokument programowy, który wskaże, jakie są wartości w państwie i aspiracje pod względem dostępu do leków – podkreśla Sztwiertnia.

Teoretycznie pierwszeństwo w umieszczaniu na wykazach leków refundowanych powinny mieć te środki, które przy stosunkowo niskich kosztach gwarantują wysoki efekt terapeutyczny. Często jednak liczy się najniższa cena. W efekcie szacuje się, że ponad 80 proc. leków na liście, to środki generyczne.

Źródło: newseria

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także

iStock-964754892
12 kwietnia 2023
W-pigulce-0711
7 listopada 2022
w-pigulce-0911
9 listopada 2022
w-pigulce-1701
17 stycznia 2023
w-pigulce-0602
6 lutego 2023
w-pigulce-2102
21 lutego 2023
w-pigulce-1503
15 marca 2023