Typologia osobowości, czyli jak komunikować się w zespole?

Pielęgniarki Cyfrowe

Opublikowano 07 pazdziernika 2020, 13:47

Pielęgniarki Cyfrowe

Opublikowano 07 pazdziernika 2020, 13:47

„Sami możemy zrobić tak niewiele, razem możemy zrobić tak wiele”. Helen Keller

Typologia osobowości to koncepcja dopasowania ludzi w grupy na podstawie ich cech behawioralnych, postrzegając ich jako określone typy.

Cechy osobowości odzwierciedlają wrodzone skłonności ludzi i są reprezentowane jako przeciwstawne pary – na przykład introwersja i ekstrawersja. Mierzy się wiele cech w celu określenia czyjegoś typu osobowości, zapisanych jako akronim ich cech, na przykład INFJ-A.

Jak typologia osobowości pomaga ludziom?

Wiele osób uważa, że ​​zrozumienie ich typu osobowości znacznie ułatwia obiektywne postrzeganie siebie. Ta samoświadomość, której poświęciłyśmy kilka artykułów w poprzedniej edycji, pomaga człowiekowi odkryć jego mocne strony i radzić sobie ze słabościami w sposób, który uczyni jego życie lepszym.

Jednym z najbardziej satysfakcjonujących aspektów typologii osobowości jest to, że ludzie odkrywają, że nie są sami w sposobie, w jaki myślą i czują – lub są z tego powodu „dziwni”. Może być wielką ulgą uświadomienie sobie, że wiele innych osób ma zaskakująco podobne mechanizmy wewnętrzne i że podejście do życia każdego typu osobowości jest słuszne.

Typologia osobowości jest również niezwykle pomocna wśród osób, które nie mają podobnych cech. Poznanie, w jaki sposób różne typy osobowości funkcjonują, pozwala różnym ludziom komunikować się i lepiej rozumieć. Może to mieć bardzo korzystny wpływ na wszystko, szczególnie na pracę w zespole bądź zarządzanie zasobami ludzkimi.

Mogłoby się wydawać, że osoby o podobnych cechach w naturalny sposób będą dobrze ze sobą współpracować. Często to prawda. Ale nie zakładaj, że w takich relacjach nie ma żadnych trudności. Zwykle sprowadza się to do kwestii „zbyt dobrej rzeczy” i braku różnorodnych cech potrzebnych do wykonania zadań. Będąc zespołem, który zrzesza różne typy osobowości, można stwierdzić, że ma się wszystko. Znajdą tam miejsce osoby o cechach przywódczych – będą dobrze za Rząsadzać pracą, osoby o cechach introwertycznych – będą skrupulatnie wykonywały zadania, osoby zasadnicze – mogą dobrze kontrolować jakość wykonanych zadań, zaś osoby o duszy artystycznej z otwartym umysłem i kreatynie znajdą rozwiązanie problemu.

Jak to odnieść w świat medycyny?


Lider tworząc zespół interdyscyplinarny i zwracając uwagę na typologię osobowości, będzie wiedział jak dopasować ludzi do wykonywania określonych zadań w zakresie ich kwalifikacji. Nie każdy musi być od wszystkiego.

Medyk budując więź z pacjentem i znając typologię osobowości, będzie posiadał umiejętność dopasowania argumentów oraz stylu rozmowy do pacjenta, poprawiając tym samym proces opieki nad chorym.

Medyk pracujący w zespole, nie musi lubić każdego, ale orientując się w typologii osobowości swojej i współpracowników, będzie wiedział jakie on sam ma ograniczenia, jak i zastosuje odpowiednie metody do komunikacji z drugim człowiekiem.

Tyle o teorii typologii, a jak to wygląda w praktyce…?

Zachęcamy do wykonania bezpłatnego, kilkuminutowego testu na stronie:

https://www.16personalities.com/pl/darmowy-test-osobowosci oraz poczytania na temat własnego zestawu cech.

W kolejnym artykule rozłożymy na czynniki pierwsze każdą z grup, oraz ujawnimy jej mocne i słabe strony w komunikacji!

Alicja Artych – pielęgniarka, trener

Karolina Stawiarska – psycholog, trener

Pobierz ten artykuł w formacie .pdf

Tematy

Stowarzyszenie Pielęgniarki Cyfrowe / osobowość / typ osobowości
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31