Blogosfera Medexpressu

Dr Leszek Borkowski: Uwaga na ryzyko skłonności samobójczych po zastosowaniu hormonalnych środków antykoncepcyjnych


Dr Leszek Borkowski 2018-12-11 08:44

Jak wynika z ostatniej publikacji EPITT nr 19144 – EMA/PRAC/707557/2018 stosowanie środków antykoncepcyjnych może prowadzić do obniżenia nastroju i depresji.

Depresja może mieć ciężki przebieg i jest czynnikiem ryzyka zachowań samobójczych i samobójstw.

Dlatego w sytuacji wystąpienia zmian nastroju lub objawów depresji u pacjentek zaleca się konsultacje z lekarzem.

Te działania niepożądane mogą wystąpić krótko po rozpoczęciu leczenia.

Poniżej lista stosowanych indywidualnie lub łącznie różnych hormonalnych substancji o zastosowaniu antykoncepcyjnym / według nazw międzynarodowych INN/.

Wszystkie one obarczone są ryzykiem zachowań samobójczych i samobójstw:

chlormadynon,

cyproteron ,

dezogestrel,

dienogest,

drospirenon,

estradiol,

etynylestradiol,

estriol,

gestoden,

lewonorgestrel,

linestrenol,

medrogeston,

medroksyprogesteron,

mestranol,

nomegestrol,

norelgestromin

noretysteron,

norgestrel,

norgestymat,

octanmedroksyprogesteronu,

progesteron,

trimegeston,

Dr n farm. Leszek Borkowski

PDF

Zobacz także