Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
Michał Sutkowski

Pacjent powinien być przygotowany do wizyty lekarskiej

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 17 października 2018 12:01

Pacjent powinien być przygotowany do wizyty lekarskiej - Obrazek nagłówka
Fot. Getty Images/iStockphoto
- Pacjent, który jest przygotowany do wizyty lekarskiej, pozwala lekarzowi nakierować go na odpowiednie leczenie - powiedział podczas konferencji prasowej dr Michał Sutkowski, prezes Warszawskich Lekarzy Rodzinnych.

W dniu 16 października 2018 r. pod patronatem Ministerstwa Zdrowia ruszyła akcja edukacyjna, realizowana wspólnie przez PASMI Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty oraz Fundację Obywatele Zdrowo Zaangażowani (FOZZ), mająca na celu podkreślenie wagi, jaką niesie zaangażowanie pacjenta w proces leczenia. W ramach kampanii zostało przygotowane specjalne narzędzie, które usprawni wizytę lekarską, pozytywnie wpłynie na jej przebieg i jakość.

Narzędzie to tzw. Niezbędnik Pacjenta jest narzędziem, które pozwoli pacjentowi przygotować listę przyjmowanych leków ( wraz m.in. z opisem dawkowania czy substancji czynnej), co będzie nie tylko ułatwieniem pracy lekarza, ale jednocześnie zaoszczędzi czas na czynności szczególnie istotne z punktu widzenia pacjenta.

Lekarze rodzinni w Polsce przyjmują z nadzieją i wspierają wszystkie proste, prospołeczne, działania edukacyjne - dla seniorów i nie tylko -takie jak upowszechnianie Niezbędnika Pacjenta, rady i wskazówki dotyczące leków, komunikacji lekarz-pacjent są bardzo cennymi narzędziami w ochronie zdrowia, ale przede wszystkim pozwalają na zwiększenie bezpieczeństwa i skuteczności leczenia - wskazał dr Michał Sutkowski, prezes Warszawskich Lekarzy Rodzinnych.

Pacjent powinien być przygotowany na wizycie lekarskiej - zaznaczył Sutkowski. Tłumaczy, że chory powinien mieć przygotowaną listę pytań do lekarza. - Chodzi o to, aby lekarz mógł lepiej zrozumieć pacjenta, zrozumieć, jaką drogą idą jego myśli - wyjaśnił Sutkowski.

Przeciętna wizyta u lekarza trwa 20 minut, z czego średnio aż 16 z nich lekarz poświęca na czynności organizacyjne. Tymczasem pacjenci w dobie starzejącego się społeczeństwa i coraz większej ilości przyjmowanych leków odczuwają potrzebę, aby lekarze podczas wizyty poświęcili im więcej uwagi. Ponad 90 proc. lekarzy uważa, że pacjent również przeznaczyć trochę czasu na przygotowanie się do wizyty.

Podczas organizowanych przez FOZZ ogólnopolskich warsztatów edukacyjnych, w których udział wzięło ponad 1500 osób, pacjenci zgłaszali swoje najważniejsze problemy związane z opieką zdrowotną i leczeniem. W tych rozmowach bardzo często powracał temat przebiegu wizyty u lekarza i odpowiedniego do niej przygotowania. Lekospis, dla uczestników warsztatów, którego jesteśmy pomysłodawcą i który znalazł się w Abecadle Lekowym (kompendium wiedzy przekazywanej podczas warsztatów każdemu uczestnikowi), spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem. Cieszymy się, że dzisiaj możemy współtworzyć NIEZBĘDNIK PACJENTA - powiedział prezes FOZZ, dr Anna Staniszewska.

Jednym z podstawowych praw pacjenta jest prawo do rzetelnej, zrozumiałej informacji o jego stanie zdrowia, przebiegu leczenia, przyjmowanych lekach. Każde działanie edukacyjne , które pomaga pacjentowi w przestrzeganiu zaleceń lekarza i odpowiednim stosowaniu leków - takie jak narzędzie Niezbędnik Pacjenta jest niezwykle cenne - ocenił zastępca Rzecznika Praw Pacjenta Grzegorz Błażewicz.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także