Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

GIS zakaże reklamy suplementów diety

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 10 kwietnia 2017 10:02

GIS zakaże reklamy suplementów diety - Obrazek nagłówka
Thinkstock/GettyImages
Jakie zmiany czekają producentów suplementów diety?

Nawet na rok Główny Inspektor Sanitarny będzie mógł zakazać reklamy suplementu diety, a producenta obciążyć karą finansową - ustaliła "Rzeczpospolita".

Jakiś czas temu wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda zapowiedał duże zmiany dla producentów suplementów:

- Wprowadzenie opłat za powiadomienie o wprowadzenie do obrotu suplementu diety oraz za zmiany tych powiadomień do GIS

- Regulacja reklam: wyeliminowanie z reklam wizerunku lekarza, absolutny zakaz reklamy suplementów diety podczas programów dla dzieci

- Wprowadzenie oznaczeń na opakowaniach (niebieski pasek), by odróżnić suplementy od produktów leczniczych

- Ograniczenie tzw. nazw parasolowych imitujących leki

- Konieczność badania suplementów diety przed wprowadzeniem ich do aptek.

Łanda podkreślił, że resort zdrowia dostrzega problem, ale przypomniał, że Polska jest członkiem UE i w wielu aspektach obowiązują nas nadrzędne przepisy. Dodał, że resort nie chce ograniczać reklamy, ale wyeliminować z nich fałszywe treści. - Chcemy ograniczyć asortyment suplementów diety w aptekach. Chcemy, by suplementy były łatwo odróżnialne od produktów leczniczych – będziemy postulować wprowadzenie niebieskiego paska na wszystkich suplementach – zapowiedział wiceminister.

 

Jak powiedziała nam Teresa Brykczyńska, rzecznik prasowy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w 2016 r. skargi na reklamy wyrobów medycznych, które wpłynęły do KRRiT dotyczyły w głównej mierze środków na potencję oraz ich emisji przy audycjach dla dzieci. 

Skargi na reklamy wyrobów medycznych, które wpłynęły do KRRiT w latach 2014-2015.

Skargi dotyczyły następujących wyrobów medycznych:
Środki na potencję (Braveran, Stymen, Permen King, Prostalong)
W tym: 
- skargi dotyczące emitowania tego typu reklam przy audycjach dla dzieci (np. w programie TVP ABC) – 22 skargi
- skargi zawierające ogólne zarzuty związane z nasileniem emisji takich reklam u wszystkich nadawców – 10 skarg
Inne wyroby medyczne
- Polocard – zarzut wywoływania złych emocji związanych z utratą bliskiej osoby – 2 skargi
- Feminost – naruszenie dobrych obyczajów (w promocji dołączono kulki do ćwiczeń mięśni Kegla) 
– 2 skargi
- Sesja (środek na koncentrację) – zarzut zachęcania do sięgania po parafarmaceutyki zamiast przygotowywania się do egzaminów – 1 skarga
- VicksSymptoMed – zarzut dyskryminacji mężczyzn (slogan – „mama nie bierze zwolnienia”), w rzeczywistości emitowany był także inny spot w kontekście mężczyzn-ojców – 1 skarga
- Apetizer – zarzut sugerowania rodzicom, że podawanie suplementów diety rozwiąże problemy zdrowotne ich dzieci – 1 skarga
- Therm Line Fast (na odchudzanie) – sugerowanie, że można skutecznie i szybko schudnąć, co wyklucza zdrowe chudnięcie – 1 skarga
- 4 skargi (od jednej osoby) dotyczące wykorzystania wizerunku lekarza w reklamie wyrobów medycznych.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także