Subskrybuj
Logo małe
Szukaj
Michał Modro

Standard Organizacyjny Opieki Okołoporodowej – część I.

MedExpress Team

Michał Modro

Opublikowano 29 maja 2019 07:57

Przyjęcie, od dnia 1 stycznia 2019 r., nowego Standardu Organizacyjnego Opieki Okołoporodowej to bez wątpienia bardzo ważny krok w kierunku podniesienia jakości udzielania świadczeń zdrowotnych związanych z porodem, połogiem, łagodzeniem bólu porodowego oraz opieką nad kobietą po porodzie i noworodkiem.
Standard Organizacyjny Opieki Okołoporodowej – część I. - Obrazek nagłówka

Prawo do postępowania zgodnie z obecnie obowiązującym Standardem obejmuje znacznie większe grono pacjentek/pacjentów, niż w przypadku poprzednio obowiązującego Standardu mającego zastosowanie wyłącznie w przypadku ciąży i porodu fizjologicznego.

Należy jednak zwrócić uwagę, że z punktu widzenia organizacji udzielania świadczeń w ramach Standardu, w szczególności przez pielęgniarki i położone, powołane przepisy prawa mogą budzić wątpliwości, również w kontekście przepisów prawa określających zasady wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej.

Wskazywanie tych wątpliwości nie powinno służyć wyłącznie krytyce, bowiem Standard to istotny postęp, ale konstruktywnemu poszukiwaniu rozwiązań w ramach obowiązujących już przepisów.

Nowy Standard Organizacyjnej Opieki Okołoporodowej.

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej (Dz. U. z 2018, poz. 1756).

Rozporządzanie zostało wydane na podstawie art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654 z późn. zm. , tj. z dnia 9 listopada 2018 r. Dz.U. z 2018 r. poz. 2190 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw zdrowia może określić, w drodze rozporządzenia, standardy organizacyjne opieki zdrowotnej w wybranych dziedzinach medycyny lub w określonych podmiotach wykonujących działalność leczniczą, kierując się potrzebą zapewnienia odpowiedniej jakości świadczeń zdrowotnych.

Powołane rozporządzenie zastąpiło rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 września 2012 r. w sprawie standardów postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w okresie fizjologicznej ciąży, fizjologicznego porodu, połogu oraz opieki nad noworodkiem (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638).

Standard dotyczy wszystkich ciąż i porodów z wyraźnym wyszczególnieniem sytuacji, które wymagają zastosowania innych dodatkowych procedur (tzw. świadczenia wykraczające poza Standard).

W jednym akcie prawnym uwzględniono przepisy dotyczące:

  • przebiegu ciąży
  • łagodzenia bólu porodowego
  • opieki nad noworodkiem
  • organizacji udzielania świadczeń w przypadkach szczególnych dla pacjentek i ich rodzin takich jak poronienie, urodzenie martwego lub ciężko chorego dziecka

Powyższe sprawia, że prawo do postępowania zgodnie z obecnie obowiązującym Standardem obejmuje znacznie większe grono pacjentek/pacjentów, niż w przypadku poprzednio obowiązującego Standardu mającego zastosowanie wyłącznie w przypadku ciąży i porodu fizjologicznego.

Jak wskazuje Ministerstwo Zdrowia w uzasadnieniu aktualnie obowiązującego rozporządzenia nowy Standard Organizacyjny Opieki Okołoporodowej uwzględnia wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), osiągnięcia medycyny opartej na dowodach naukowych oraz doświadczenia polskie w zakresie opieki nad matką i dzieckiem. Postanowienia Standardu zostały dostosowane do systemu ochrony zdrowia funkcjonującego w Rzeczypospolitej Polskiej i prawodawstwa polskiego, ze szczególnym uwzględnieniem praw pacjenta, o których mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2017 r. poz. 1138, z późn. zm.).

Wątpliwości dotyczące ram organizacyjnych Standardu.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia przez sam zakres i przedmiot regulacji, uzasadnia przeprowadzanie przez podmioty lecznicze szkoleń, oraz warsztatów, zmierzających do systematycznej aktualizacji wiedzy w zakresie wprowadzenia i przestrzegania Standardu.

Takie założenie przyjęto w projekcie rozporządzenia, z którym można zapoznać się pod tym linkiem https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12310054 .
W uzasadnieniu projektu rozporządzeniu wskazano, że kierowników podmiotów leczniczych zatrudniających personel medyczny zobowiązano do prowadzenia systematycznych szkoleń, narad, paneli dyskusyjnych zmierzających do popularyzacji standardu wśród personelu medycznego w szczególności wśród osób nowo-zatrudnionych oraz monitorowania jego przestrzegania. Taki obowiązek nie został jednak ujęty w treści nowego Standardu. Uwzględniając okoliczność, iż nowy Standard obejmuje 21 stron regulacji, przyjęcie obowiązku szkoleń, narad, paneli dyskusyjnych zmierzających do popularyzacji standardu wśród personelu medycznego byłoby jak najbardziej uzasadnione.

W mojej ocenie rozporządzanie w sprawie Standardu nie określa w sposób jednoznaczny sposobów oraz kryteriów monitorowania poziomu wdrożenia i przestrzegania Standardu w podmiotach wykonujących działalność leczniczą.

Zgodnie z rozporządzeniem podmioty wykonujące działalność leczniczą udzielające świadczeń zdrowotnych w zakresie opieki okołoporodowej ustalają wskaźniki tej opieki i monitorują je, nie rzadziej niż raz w roku, kierując się w szczególności ograniczaniem interwencji medycznych, oraz oceną satysfakcji kobiet objętych opieką

Tym samy rozporządzenie nie narzuca mierzalnych kryteriów oceny poziomu wdrożenia Standardu, co rodzi wątpliwość związaną z przypisaniem odpowiedzialności podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą z tytułu wdrożenia i przestrzegania Standardu.

W wielu aspektach wdrożenie Standardu jest uzależnione od „możliwości organizacyjnych podmiotu wykonującego działalność leczniczą”. Dla przykładu realizacja praw pacjenta w zakresie opieki okołoporodowej polega w szczególności na możliwości wyboru osoby sprawującej opiekę spośród osób uprawnionych do jej sprawowania, z uwzględnieniem możliwości organizacyjnych podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Podobnie podczas porodu należy udzielać wsparcia medycznego w taki sposób, aby dostosować, z uwzględnieniem możliwości organizacyjnych podmiotu wykonującego działalność leczniczą, opiekę nad rodzącą do jej indywidualnych potrzeb i aktualnej sytuacji zdrowotnej. Tym samym to właśnie „możliwości organizacyjne podmiotu wykonującego działalność leczniczą” będą tym czynnikiem, który może mieć wpływ na organizację udzielania świadczeń w ramach Standardu.

Analiza Standardu prowadzi również do wniosku, iż w przepisach nie wyjaśniono precyzyjnie wzajemnych kompetencji, obowiązków i zakresu odpowiedzialności podmiotu leczniczego i „osób sprawujących opiekę” w podmiocie wykonującym działalność lecznicą (również względem siebie) z tytułu organizacji udzielania świadczeń wynikających ze Standardu.

Zgodnie z analizowanym rozporządzeniem osoby sprawujące opiekę nad rodzącą uzgadniają z nią sposób postępowania mającego na celu łagodzenie bólu porodowego, z uwzględnieniem stanu klinicznego oraz gradacji metod dostępnych i stosowanych w podmiocie wykonującym działalność leczniczą, oraz zapewniają rodzącej wsparcie w ich zastosowaniu, uwzględniając jej zdanie w tym zakresie.

W kontekście tego postanowienia może powstać wątpliwość streszczająca się w pytaniu „Jak będą się kształtowały prawa i obowiązki, a tym samym odpowiedzialność osób sprawujących opiekę wówczas, gdy w podmiocie leczniczym ilość metod łagodzenia bólu dostępnych i stosowanych jest ograniczona?”. Podobna wątpliwość powstanie w innych przypadkach braku „możliwości organizacyjnych podmiotu wykonującego działalność leczniczą”.

W kontekście treści Standardu mogą powstać również wątpliwości związane z relacją określonych w nich kompetencji i obowiązków poszczególnych „osób sprawujących opiekę”. Zgodnie z uzasadnieniem projektu rozporządzenia „Projekt zwraca szczególną uwagę na właściwe wykorzystanie wiedzy i kompetencji położnych. W związku z powyższym zaproponowane przepisy powinny pozwolić położnym na większą samodzielność w sprawowaniu opieki nad matką i noworodkiem.” Jednak należy pamiętać, że zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 lutego 2017 r. Ministra Zdrowia w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego (Dz.U. z 2017 r. poz. 497) Pielęgniarka i położna wykonująca zawód w podmiocie leczniczym informuje, bez zbędnej zwłoki lekarza, pod opieką którego znajduje się pacjent, o samodzielnym wykonaniu u tego pacjenta, bez zlecenia lekarskiego, świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych oraz o podanych produktach leczniczych i wykonanych badaniach”. Należy uznać, że wskazane postanowienie dotyczy również świadczeń wykonywanych w ramach Standardu.

Co więcej należy rozważyć spójność regulacji prawnych zawartych w:

  • ustawie o zawodach pielęgniarki i położnej;
  • rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego;
  • rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej.

Można tu wskazać, że zgodnie z art. 5 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej „Wykonywanie zawodu położnej polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w szczególności na: prowadzeniu porodu fizjologicznego oraz monitorowaniu płodu z wykorzystaniem aparatury medycznej; przyjmowaniu porodów naturalnych, w przypadku konieczności także z nacięciem krocza, a w przypadkach nagłych także porodu z położenia miednicowego.”

Standard nie określa tak precyzyjnie kompetencji położonej do monitorowania płodu z wykorzystaniem aparatury medycznej, a także przyjmowaniu porodów naturalnych, w tym, także porodu z położenia miednicowego w przypadkach nagłych.

Kto jest odpowiedzialny za udzielanie świadczeń w ramach Standardu?

Standard określa poszczególne elementy organizacji, w podmiotach wykonujących działalność leczniczą, opieki mającej na celu zapewnienie dobrego stanu zdrowia matki i dziecka, przy ograniczeniu do niezbędnych interwencji medycznych.

Zatem za wykonanie Standardu odpowiada w pierwszej kolejności podmiot odpowiedzialny za organizację opieki okołoporodowej – podmiot wykonujący działalność leczniczą.

Podmiot wykonujący działalność leczniczą, to podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ustawy o działalności leczniczej, np. przedsiębiorcy – niepubliczne zakładu opieki zdrowotnej, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, a także lekarze, położone i pielęgniarki wykonujące zawód w ramach działalności leczniczej, tj. jako praktykę zawodową indywidualną lub grupową, o której mowa w art. 5, ustawy o działalności leczniczej. Zależności pomiędzy poszczególnymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą z punktu widzenia ich kompetencji i obowiązków w ramach Standardu zostaną omówione w dalszej części.

Są to te podmioty, które, co najmniej w założeniu, samodzielnie organizują udzielanie świadczeń zdrowotnych.

Ponadto osobami, które są odpowiedzialne za wykonywanie świadczeń w Standardzie to tzw. „osoby sprawujące opiekę”, tj.:

  • położna;
  • lekarz specjalista w dziedzinie położnictwa i ginekologii - lekarz ze specjalizacją I stopnia w dziedzinie położnictwa i ginekologii, lekarz w trakcie specjalizacji w dziedzinie położnictwa i ginekologii, zwany „lekarzem położnikiem”;
  • lekarz specjalista w dziedzinie neonatologii, - lekarz w trakcie specjalizacji w dziedzinie neonatologii albo lekarz specjalista w dziedzinie pediatrii, zwany „lekarzem oddziału neonatologicznego”;
  • pielęgniarka – sprawująca odpowiednio opiekę nad ciężarną, rodzącą, położnicą albo noworodkiem.

Dodatkowo ze względu na to, iż celem Standardu jest podniesienie jakości świadczeń w ramach opieki okołoporodowej istotne znacznie, w tym w ramach zadania łagodzenia bólu porodowego, przyznano:

  • położnej anestezjologicznej oraz;
  • pielęgniarce anestezjologicznej.

W standardzie potwierdzono, przyjętą już uprzednio, ważną rolę pielęgniarki i położnej środowiskowej, przed wszystkim z punktu widzenia opieki nad kobietę w ciąży, a także nad kobietą po urodzeniu dziecka oraz nad noworodkiem.

Relacje w sferze formalno – prawnej pomiędzy wszystkimi podmiotami odpowiedzialnymi za wykonanie Standardu to zagadnienie, które, z punktu widzenia praktycznego może, w mojej ocenie, kreować najwięcej pytań. Jednocześnie Standard, w przypadku podmiotów wykonujących działalność leczniczą posługuje się pojęciem „w miarę możliwości organizacyjnych”.

W kontekście powyższego należy zadać pytanie „Komu można przypisać kompetencje, obowiązki, a co za tym idzie i odpowiedzialność z tytułu wykonywania świadczeń w ramach Standardu?”.

Na to pytanie oraz na wiele innych postaram odpowiedzieć w kolejnej części, w której również o Standardzie, jako przepisach w istotny sposób kształtujących prawa pacjenta.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także

marek derkacz
22 maja 2025
marek derkacz
Dr n. med. Marek Derkacz, MBA

Dlaczego warto badać stężenie homocysteiny

30 kwietnia 2025
Msolecka
Felieton Małgorzata Solecka

Na ratunek ratownikom

28 stycznia 2025
marek derkacz
16 stycznia 2025
Msolecka
Felieton Małgorzata Solecka

Edukacja zdrowotna jak WDŻ?

13 stycznia 2025
marek derkacz
7 stycznia 2025
Msolecka
Felieton Małgorzata Solecka

Przed nami jesień, a my znów w lesie...

28 sierpnia 2024
Msolecka
Felieton Małgorzata Solecka

Aborcja, "wielka" polityka i wybory prezydenckie

25 lipca 2024