Trudne sytuacje w relacjach z pacjentami - wybrane zagadnienia prawne
Data wydarzenia
21 listopada 2023 (17:00) (20:00)
Format
Wydarzenie online (cała Polska)
Opis wydarzenia
Szkolenie on-line
21.11.2023
godz. 17:00-20:00
Wykładowca: mgr. Anna Karkut - ukończyła prawo na Uniwersytecie Gdańskim, a także Podyplomowe Studium Ekonomiki Zdrowia na Uniwersytecie Warszawskim na Wydziale Nauk Ekonomicznych oraz Studia Podyplomowe z zakresu Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Jednostce Samorządu Terytorialnego w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku.
Cel szkolenia: Zapoznanie uczestników z prawami i obowiązkami lekarza w kontekście możliwych nagannych zachowań pacjenta.
Program:
1. Wprowadzenie
- Wstępne nakreślenie tematyki szkolenia, w tym podstawy prawne i podstawowe pojęcia.
2. Pacjent agresywny
- Omówienie i kwalifikacja prawna wybranych przypadków związanych z agresją pacjenta (groźba karalna, zniewaga, naruszenie nietykalności cielesnej, uszczerbek na zdrowiu, naruszenie miru domowego, zniszczenie mienia) + praktyczne wskazówki postępowania
3. Pacjent nieufny / dociekliwy
- Omówienie wybranych uprawnień pacjenta w aspekcie praw i obowiązków lekarza (prawo do informacji o prawach pacjenta, dot. zdrowia przed i w trakcie leczenia, dostęp do dokumentacji medycznej, o rodzaju udzielanych świadczeń, ograniczenia prawa do informacji, przywilej terapeutyczny, prawo do dyskusji z lekarzem, żądanie zwołania konsylium, sprzeciw wobec opinii lekarskiej/ obecność osoby bliskiej, zewnętrzny „ekspert” podczas udzielania świadczeń) + praktyczne wskazówki postępowania
4. Pacjent „roszczeniowy”
- Omówienie wybranych sytuacji, w których pacjent zgłasza roszczenia wobec lekarza (nadmierna informacja dot. świadczeń/ wybór określonego lekarza / placówki / szpitala, ściśle określone świadczenie, żądanie odszkodowania / zadośćuczynienia, legalne działanie bez zgody pacjenta, natychmiastowy dostęp do dokumentacji / danych w systemie informatycznym, odmowa/ przerwanie leczenia) + praktyczne wskazówki postępowania
5. Pacjent „opiniotwórczy”
- Omówienie wybranych sytuacji w których pacjent narusza dobre imię / dobrą sławę lekarza (zakres prawa do krytyki, pomówienie, naruszenie dobrego imienia, informacje medialne, zarzuty w internecie, skargi do izby lekarskiej i innych instytucji przeprosiny) + praktyczne wskazówki postępowania
Szczegóły wydarzenia
- Organizator
- Ośrodek Kształcenia Naczelna Izba Lekarska
- Kontakt do organizatora
- e-mail: [email protected], nr tel. 22 559 13 00
- Strona wydarzenia
- kliknij tutaj
Nadchodzące wydarzenia
Warsztaty eksperckie w Warszawie - organizacja, zasady współpracy, dokumentowanie i finansowanie świadczeń w Krajowej Sieci Onkologicznej
9 stycznia 2026 (10:00)
Sala Konferencyjna NIO-PIB, Roentgena 5, Warszawa
II Wielkopolskie Forum Leczenia Otyłości i Zaburzeń Lipidowych
10 stycznia 2026 (09:00)
Hotel Moderno, Kolejowa 29, Poznań
Konferencja: Interna dla psychiatrów, psychiatria dla internistów 2026
14 stycznia 2026 (09:00)
Wydarzenie online
Cornea ACADEMY 3. Edycja
16 stycznia 2026 (09:00)
Lubelskie Centrum Konferencyjne, ul. Artura Grottgera 2, Lublin
Organizujesz wydarzenie?
Promuj swoje wydarzenie medyczne i docieraj do tysięcy specjalistów
Dodaj wydarzenie