Trudne sytuacje w relacjach z pacjentami - wybrane zagadnienia prawne
Data wydarzenia
21 listopada 2023 (17:00) (20:00)
Format
Wydarzenie online (cała Polska)
Opis wydarzenia
Szkolenie on-line
21.11.2023
godz. 17:00-20:00
Wykładowca: mgr. Anna Karkut - ukończyła prawo na Uniwersytecie Gdańskim, a także Podyplomowe Studium Ekonomiki Zdrowia na Uniwersytecie Warszawskim na Wydziale Nauk Ekonomicznych oraz Studia Podyplomowe z zakresu Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Jednostce Samorządu Terytorialnego w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku.
Cel szkolenia: Zapoznanie uczestników z prawami i obowiązkami lekarza w kontekście możliwych nagannych zachowań pacjenta.
Program:
1. Wprowadzenie
- Wstępne nakreślenie tematyki szkolenia, w tym podstawy prawne i podstawowe pojęcia.
2. Pacjent agresywny
- Omówienie i kwalifikacja prawna wybranych przypadków związanych z agresją pacjenta (groźba karalna, zniewaga, naruszenie nietykalności cielesnej, uszczerbek na zdrowiu, naruszenie miru domowego, zniszczenie mienia) + praktyczne wskazówki postępowania
3. Pacjent nieufny / dociekliwy
- Omówienie wybranych uprawnień pacjenta w aspekcie praw i obowiązków lekarza (prawo do informacji o prawach pacjenta, dot. zdrowia przed i w trakcie leczenia, dostęp do dokumentacji medycznej, o rodzaju udzielanych świadczeń, ograniczenia prawa do informacji, przywilej terapeutyczny, prawo do dyskusji z lekarzem, żądanie zwołania konsylium, sprzeciw wobec opinii lekarskiej/ obecność osoby bliskiej, zewnętrzny „ekspert” podczas udzielania świadczeń) + praktyczne wskazówki postępowania
4. Pacjent „roszczeniowy”
- Omówienie wybranych sytuacji, w których pacjent zgłasza roszczenia wobec lekarza (nadmierna informacja dot. świadczeń/ wybór określonego lekarza / placówki / szpitala, ściśle określone świadczenie, żądanie odszkodowania / zadośćuczynienia, legalne działanie bez zgody pacjenta, natychmiastowy dostęp do dokumentacji / danych w systemie informatycznym, odmowa/ przerwanie leczenia) + praktyczne wskazówki postępowania
5. Pacjent „opiniotwórczy”
- Omówienie wybranych sytuacji w których pacjent narusza dobre imię / dobrą sławę lekarza (zakres prawa do krytyki, pomówienie, naruszenie dobrego imienia, informacje medialne, zarzuty w internecie, skargi do izby lekarskiej i innych instytucji przeprosiny) + praktyczne wskazówki postępowania
Szczegóły wydarzenia
- Organizator
- Ośrodek Kształcenia Naczelna Izba Lekarska
- Kontakt do organizatora
- e-mail: [email protected], nr tel. 22 559 13 00
- Strona wydarzenia
- kliknij tutaj
Nadchodzące wydarzenia
CYKL: Wstęp do publikowania – od pomysłu do artykułu. Cz. IV. Pisarstwo medyczne – jak i kiedy korzystać ze wsparcia pisarza medycznego
15 grudnia 2025 (18:00)
Wydarzenie online (cała Polska)
Zastosowanie Wirtualnej Rzeczywistości w redukcji percepcji bólu i stresu u małych pacjentów
16 grudnia 2025 (18:00)
Wydarzenie online (cała Polska)
Epidemiologia zakażeń związanych z opieką zdrowotną. Jak zapewnić bezpieczeństwo pacjentom i personelowi
18 grudnia 2025 (16:00)
Wydarzenie online (cała Polska)
Rany w miejscu przerzutów w zaawansowanej fazie choroby - charakterystyka, obraz kliniczny, trudności w terapii
18 grudnia 2025 (18:00)
Wydarzenie online (cała Polska)
Organizujesz wydarzenie?
Promuj swoje wydarzenie medyczne i docieraj do tysięcy specjalistów
Dodaj wydarzenie