Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

Europa traci, Azja zyskuje. Czy Polska obroni swoją pozycję w badaniach klinicznych?

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 27 sierpnia 2025 07:47

W komercyjnych badaniach klinicznych prowadzonych w Polsce w 2024 r. wzięło udział ponad 26,8 tysięcy pacjentów. W ciągu czterech lat Polska awansowała z 11. na 9. pozycję w światowym rankingu największych rynków komercyjnych badań klinicznych. To dobra wiadomość. Gorsza jest taka, że od dwóch lat jedynie bronimy pozycji. Progresu nie widać.
Europa traci, Azja zyskuje. Czy Polska obroni swoją pozycję w badaniach klinicznych? - Obrazek nagłówka
Thinkstock/Getty Images

Autorzy raportu zwracają uwagę, że przy braku podjęcia zdecydowanych działań wspierających atrakcyjność kraju dla sponsorów badań klinicznych, spadek wartości tego rynku w Polsce w ciągu najbliższej dekady jest praktycznie nieunikniony, zwłaszcza że stagnacja – a nawet spadek – dotyczy całej Europy: bardziej atrakcyjne warunki do prowadzenia badań klinicznych sponsorzy (komercyjne firmy) odnajdują w Azji (zwłaszcza w Chinach) czy krajach Ameryki Południowej. Można się spodziewać, że o swoją pozycję mocno będzie również walczyć Waszyngton, co oznaczać będzie kolejne odpływy z Europy.

Wysoką pozycję w światowym rankingu Polska osiągnęła w latach 2020-2022. Potem nastąpiła stagnacja. Negatywne skutki spowolnienia? Nie utworzono ponad 600 miejsc pracy w sektorze badań i rozwoju, utracono prawie 250 milionów dolarów wartości ekonomicznej inwestycji w badania i rozwój, a ponad 3 tysiące pacjentów nie uzyskało dostępu do najnowocześniejszych terapii eksperymentalnych. - Bez znaczących, odważnych działań i środków mających na celu zwiększenie atrakcyjności Polski dla firm farmaceutycznych i biotechnologicznych - sponsorów badań klinicznych, Polska ryzykuje utratą swojego udziału w rynku, co miałoby poważne konsekwencje społeczno-ekonomiczne – przestrzegają autorzy raportu.

Konkurencyjność Polski jako miejsca prowadzenia badań klinicznych spada, dlatego warto wypracować jednolitą strategię w celu przyciągania badań klinicznych, jak miało to miejsce w przypadku innych krajów, np. lidera rynku europejskiego - Hiszpanii. - Polska znajduje się w szczególnym punkcie rozwoju sektora badań klinicznych – obszaru kluczowego dla nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy, danych i innowacjach. Obecnie, wobec spadku konkurencyjności Unii Europejskiej na rynku badań, wyzwań geopolitycznych, a także globalnego spowolnienia inwestycji w biotechnologię, Polska ma wyjątkową szansę, by odpowiedzieć na te wyzwania długoterminową strategią - podkreśla Wiktor Janicki, prezes Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA.

Aneta Sitarska-Haber, wiceprezes Stowarzyszenia na Rzecz Dobrej Praktyki Badań Klinicznych (GCPPL), przypomina, że uchwalenie i wprowadzenie w życie ustawy o badaniach klinicznych stanowiło istotny krok w kierunku uporządkowania i unowocześnienia systemu badań w Polsce. - Zakończenie prac legislacyjnych nie powinno jednak oznaczać zakończenia współpracy pomiędzy przedstawicielami branży, a Ministerstwem Zdrowia, czy Urzędem Rejestracji Produktów Leczniczych oraz Agencją Badań Medycznych. Ostatnie lata przyniosły znaczące zacieśnienie tej współpracy, m.in. poprzez regularny dialog z ABM oraz Naczelną Komisją Bioetyczną. Relacje te stwarzają realną możliwość wypracowania rozwiązań, które zwiększą atrakcyjność Polski jako lokalizacji dla prowadzenia badań klinicznych, szczególnie badań faz wczesnych – stwierdza.

W jej ocenie branża badań klinicznych powinna rozwijać współpracę ze środowiskiem pacjentów i organizacji pacjenckich, szczególnie w zakresie planowania badań, przygotowywania protokołów oraz oceny wykonalności projektów. - Pacjenci aktywnie uczestniczą również w procesie etycznej oceny badań klinicznych, co stanowi ważny element budowania zaufania społecznego i jakości systemu – przypomina.

Przewaga Polski – w skali Europy, ale i świata - w zakresie przyciągania badań opiera się w dużej mierze na dostępności nowoczesnych narzędzi cyfrowych (zintegrowane systemy dokumentacji medycznej, Internetowe Konto Pacjenta oraz platforma P1). - Jako państwo o dużym potencjale innowacyjnym, nie wymagamy znaczących nakładów inwestycyjnych. Największą barierą pozostaje wciąż opór mentalny i brak decyzyjności – ocenia.

Autorzy raportu i przedstawiciele innowacyjnych firm farmaceutycznych podkreślają zgodnie, że konieczne jest nowe otwarcie w obszarze wspierania rozwoju komercyjnych badań klinicznych (badania niekomercyjne dynamicznie zwiększają swój udział w rynku badań w Polsce) i liczą na wsparcie ze strony Ministerstwa Zdrowia oraz innych zainteresowanych resortów, odpowiedzialnych za naukę czy rozwój gospodarczy.

Podobne artykuły

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także