Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

„Leki to nie słodycze” – rusza europejska kampania o bezpiecznym stosowaniu leków OTC

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 16 września 2025 07:39

Główny Inspektorat Farmaceutyczny dołączył do europejskiej kampanii „Leki to nie słodycze”, która przypomina, że leki dostępne bez recepty powinny być stosowane odpowiedzialnie i zgodnie z zaleceniami.
„Leki to nie słodycze” – rusza europejska kampania o bezpiecznym stosowaniu leków OTC - Obrazek nagłówka
Thinkstock/GettyImages

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Główny Inspektorat Farmaceutyczny włącza się w europejską kampanię „Leki to nie słodycze”, aby przypomnieć o odpowiedzialnym stosowaniu leków dostępnych bez recepty.
  2. Kampania ma na celu zwiększenie świadomości pacjentów na temat bezpiecznego użycia leków OTC, które mogą prowadzić do niebezpiecznych skutków, jeśli są niewłaściwie stosowane.
  3. Podstawowe zasady bezpieczeństwa obejmują czytanie ulotek, przestrzeganie maksymalnego czasu stosowania oraz konsultację z lekarzem w przypadku utrzymujących się objawów.
  4. Polski rynek leków OTC jest jednym z największych w Europie, a ich dostępność rośnie dzięki sprzedaży internetowej i poza aptekami.
  5. Od 15 do 19 września 2025 r. Główna Inspekcja Farmaceutyczna udostępni materiały edukacyjne na swoich profilach społecznościowych, aby wspierać pacjentów w świadomym korzystaniu z leków.

Celem kampanii jest zwiększenie świadomości pacjentów na temat bezpiecznego stosowania leków dostępnych bez recepty (OTC).

Leki OTC są przeznaczone do samodzielnego leczenia drobnych i krótkotrwałych dolegliwości, takich jak ból, gorączka czy przeziębienie. Jednak ich niewłaściwe użycie może prowadzić do działań niepożądanych, ryzyka uzależnienia, a także opóźniać właściwe rozpoznanie i leczenie poważniejszych chorób.

Dlatego kampania przypomina o trzech podstawowych zasadach bezpiecznego korzystania z leków bez recepty:

  • zawsze czytaj ulotkę dołączoną do opakowania,
  • przestrzegaj zalecanego maksymalnego czasu stosowania,
  • skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, jeśli objawy utrzymują się dłużej.

Polski rynek leków OTC jest jednym z największych i najbardziej dynamicznych w Europie. Preparaty te stanowią znaczącą część sprzedaży aptecznej, a ich rola wzrasta również dzięki szerokiej dostępności poza aptekami oraz rozwijającej się sprzedaży internetowej.

Zaangażowanie Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego w kampanię, która podkreśla wagę świadomego stosowania leków OTC jest naturalną konsekwencją misji Urzędu. GIF czuwa nad bezpieczeństwem lekowym Polaków oraz dba o to, aby wszystkie dostępne na rynku produkty lecznicze spełniały wymagania jakości, bezpieczeństwa i skuteczności.

Od 15 do 19 września 2025 r. na profilach społecznościowych GIF (Facebook, X, LinkedIn, Instagram) publikowane będą materiały graficzne i treści edukacyjne skierowane do pacjentów. Projekt „Leki to nie słodycze” został zainicjowany przez sieć Szefów Agencji Leków (Heads of Medicines Agencies, HMA), zrzeszającą krajowe organy ds. leków w Europie.

Źródło: GIF

Podobne artykuły

GIF-logo
20 listopada 2025
iStock-1146688352
23 października 2025
GIF-logo
14 października 2025

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także