Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

Kwas foliowy zmniejsza częstość wad serca

MedExpress Team

Tomasz Kobosz

Opublikowano 31 sierpnia 2016 23:22

Od dawna wiadomo, że przyjmowanie kwasu foliowego (wit. B9) w ciąży zapobiega uszkodzeniom cewy nerwowej u płodu. Najnowsze badania wskazują na istnienie związku pomiędzy suplementacją tej witaminy a częstością wrodzonych wad serca.
Kwas foliowy zmniejsza częstość wad serca - Obrazek nagłówka
Fot. Thinkstock/Getty Images

Kwas foliowy należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Co to oznacza w praktyce? Między innymi to, że związki rozpuszczalne w wodzie są szybko wydalane z organizmu z moczem, dlatego ich „dostawa” z pożywieniem powinna być regularna.

Analiza przeprowadzona przez naukowców z University of British Columbia w Vancouver objęła dane dotyczące 6 mln dzieci urodzonych w Kanadzie w latach 1990-2011.

Po uwzględnieniu wpływu innych czynników ryzyka (takich jak: wiek ciężarnej, ciąża mnoga lub powikłana i inne) badacze doszli do wniosku, że wprowadzenie w tym kraju w 1998 r. obowiązku wzbogacania żywności kwasem foliowym przyczyniło się do spadku częstości wrodzonych wad serca o 11 procent.

– Przeanalizowaliśmy wpływ suplementacji kwasu foliowego na ryzyko wystąpienia poszczególnych wad serca – tłumaczy prof. K.S. Joseph, główny autor. – Okazało się, że w przypadku poważnych wad dróg odpływu komór spadek ryzyka wynosił aż 27 proc., zagrożenie zwężeniem aorty było niższe o 23 proc., a o 15 proc. zmniejszyło się ryzyko defektów przegrody międzykomorowej oraz międzyprzedsionkowej.

Nie stwierdzono jednak wpływu na częstość wad serca związanych z liczbą chromosomów.

Źródło: Science World Report

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Najciekawsze oferty pracy (przewiń)

Zobacz także

mumia
9 kwietnia 2026
iStock-2167155524
26 lutego 2026
ChatGPT Image 8 sty 2026, 11_58_49
BMC Psychiatry

Jak studenci radzą sobie z kryzysem psychicznym

8 stycznia 2026
iStock-1414288352
7 stycznia 2026