Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

1,4 miliona straconych wizyt. NFZ i Rzecznik Praw Pacjenta apelują: odwołuj, nie blokuj

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 30 października 2025 08:20

Rusza czwarta edycja kampanii #ODWOŁUJĘ #NIEBLOKUJĘ. O odwoływanie wizyt w przypadkach, gdy nie można na nie dotrzeć, apelują m.in. Rzecznik Praw Pacjenta i Narodowy Fundusz Zdrowia.
1,4 miliona straconych wizyt. NFZ i Rzecznik Praw Pacjenta apelują: odwołuj, nie blokuj - Obrazek nagłówka
Fot. Thinkstock/Getty Images

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Nowa kampania #ODWOŁUJĘ #NIEBLOKUJĘ ma na celu zwiększenie świadomości pacjentów na temat znaczenia odwoływania wizyt, co może pomóc innym w uzyskaniu potrzebnej pomocy medycznej.
  2. W 2024 roku nieodwołano około 1,4 miliona wizyt u specjalistów, co w znaczący sposób wydłuża kolejki i ogranicza dostępność do opieki zdrowotnej.
  3. Rzecznik Praw Pacjenta podkreśla, że wspólne działania instytucji medycznych mogą poprawić sytuację, ale kluczowe jest stworzenie prostych i efektywnych kanałów komunikacji dla pacjentów.
  4. Od 2026 roku w życie wejdzie centralna e-rejestracja, która ma uprościć proces umawiania i odwoływania wizyt w wielu specjalnościach medycznych, co wpłynie na zmniejszenie liczby niewykorzystanych terminów.
  5. System przypomnień o wizytach, który będzie częścią e-rejestracji, ma znacząco zwiększyć liczbę odwołań wizyt, a tym samym poprawić dostępność do świadczeń zdrowotnych w Polsce.

Kampania #ODWOŁUJĘ #NIEBLOKUJĘ, zainicjowana przez Centrum Medyczne CMP w 2022 roku, skupia się na problemie straconych wizyt u specjalistów. Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia za 2024 rok nie odwołano ok. 1,4 miliona wizyt – i to jedynie w 40 monitorowanych obszarach. Jest to jeden z czynników, który wydłuża kolejki do specjalistów i blokuje dostępność. - Do połowy 2025 r. pacjenci nie odwołali 773 tys. – mówił prezes NFZ Filip Nowak podczas środowej konferencji, inaugurującej kolejną edycję kampanii. - Oznacza to 773 tysiące osób, które mogły skorzystać z porady specjalisty, a niestety się to nie udało. Nieodwołana wizyta to stracona szansa na pomoc dla innego pacjenta. Z drugiej strony to ogromna odpowiedzialność po stronie placówek medycznych, które powinny zapewnić skuteczny kanał komunikacji z pacjentem i umożliwić odwołanie wizyty.

- Nieodwoływanie wizyt to problem, który dotyczy nas wszystkich – podkreślił Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec. – Każda nieodwołana wizyta to utracona szansa dla innego pacjenta, który mógłby w tym czasie skorzystać z pomocy lekarza. Cieszę się, że coraz więcej instytucji i placówek medycznych włącza się w działania kampanii. Tylko wspólnym wysiłkiem możemy poprawić dostępność do świadczeń zdrowotnych w Polsce.

RPP kładł duży nacisk na odpowiedzialność podmiotów leczniczych, które muszą zapewniać pacjentom realne możliwości kontaktu, tak by odwołanie wizyty było czynnością prostą – tylko wtedy można od pacjentów oczekiwać, że będą się stosować do apeli o zwalnianie miejsc w przypadkach, gdy sami nie mogą skorzystać z terminu. - Wspieramy placówki we wdrażaniu systemu umawiania i odwoływania wizyt, ale to placówki muszą zdiagnozować sytuację związaną z tym obszarem i wdrożyć adekwatne narzędzia i wielokanałowe udogodnienia do umawiania wizyt – podkreślał.

W sposób systemowy odwoływanie wizyt ma uprościć centralna e-rejestracja. Od stycznia 2026 roku będzie dotyczyć kardiologii, profilaktyki raka piersi i profilaktyki raka szyjki macicy. Od 1 lipca 2026 roku system obejmie choroby naczyń, choroby zakaźne, endokrynologię, hepatologię, immunologię, mukowiscydozę, nefrologię, neonatologię, gruźlicę i choroby płuc. Ministerstwo Zdrowia chce, aby wszystkie świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej widniały w centralnej e-rejestracji najpóźniej od 31 grudnia 2029 roku.

Ustawa, która czeka na podpis prezydenta, przewiduje, że na wizytę będzie można zapisać się przez Internetowe Konto Pacjenta lub bezpośrednio u świadczeniodawcy – osobiście, telefonicznie lub mailowo. System będzie przypominać o wizytach i umożliwiać ich odwoływanie, co ma ograniczyć liczbę niewykorzystanych wizyt. Podczas dyskusji podkreślano, że wysyłanie powiadomień wyraźnie wpływa na wzrost liczby odwołań wizyt, czyli – ten sposób jest skuteczny.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także