Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

Stanowisko ekspertów dotyczące wczesnej diagnostyki zaburzeń ze spektrum autyzmu

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 31 marca 2025 08:22

Obecnie w Polsce około 70% dzieci z podejrzeniem zaburzeń ze spektrum autyzmu otrzymuje diagnozę dopiero po trzecim roku życia. Tymczasem wczesna diagnoza oraz szybkie podjęcie interwencji terapeutycznej są kluczowe dla poprawy funkcjonowania dzieci. Jakie wnioski i rekomendacje płyną ze "Stanowiska Instytutu Ochrony Zdrowia w sprawie wczesnej diagnostyki zaburzeń ze spektrum autyzmu u dzieci"?
Stanowisko ekspertów dotyczące wczesnej diagnostyki zaburzeń ze spektrum autyzmu - Obrazek nagłówka

Eksperci z zakresu pediatrii, psychologii i psychiatrii dziecięcej podkreślają konieczność wprowadzenia do bilansu zdrowia dwulatka oceny obecności sygnałów mogących wskazywać na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Wczesne wykrycie i rozpoczęcie terapii zwiększa bowiem szanse na poprawę funkcjonowania dziecka w zakresie zdolności poznawczych, komunikacyjnych i adaptacyjnych.

Znaczenie wczesnej diagnostyki

Obecnie w Polsce około 70% dzieci z podejrzeniem zaburzeń ze spektrum autyzmu otrzymuje diagnozę dopiero po trzecim roku życia. Jest to czas, który znacząco wpływa na skuteczność terapii. Doświadczenia kliniczne oraz badania naukowe wskazują, że interwencja w wieku dwóch i pół roku daje najlepsze efekty. Wprowadzanie programów przesiewowych, takich jak te realizowane przez operatora medycznego Świat Zdrowia, pokazuje skuteczność wczesnych badań – w ramach bilansu dwulatka wykryto wstępnie zaburzenia u 4,6% przebadanych dzieci.

Rekomendacje dotyczące systemu opieki zdrowotnej

  1. Rozszerzenie bilansu zdrowia dwulatka – o narzędzia przesiewowe opracowane przez specjalistów.
  2. Częstsze bilanse zdrowotne – obecnie po bilansie dwulatka kolejna wizyta profilaktyczna odbywa się dopiero w czwartym roku życia, co oznacza dwuletnią lukę diagnostyczną.
  3. Standaryzacja ścieżki diagnostycznej – konieczne jest opracowanie jednolitych standardów współpracy placówek medycznych i oświatowych w procesie diagnozy i terapii.
  4. Uporządkowanie procesu diagnostycznego – konieczne jest stworzenie interdyscyplinarnych zespołów diagnostycznych oraz uregulowanie współpracy między systemem ochrony zdrowia i edukacji.

Konieczność walidacji narzędzi diagnostycznych

Eksperci zwracają uwagę na brak standaryzowanych narzędzi diagnostycznych w polskim systemie opieki zdrowotnej. Kluczowe jest opracowanie walidowanych kwestionariuszy przesiewowych, które będą dostosowane do populacji polskiej, oraz prowadzenie badań nad ich skutecznością.

Edukacja i szkolenie specjalistów

  1. Szkolenia dla pediatrów – pierwszym kontaktem dziecka z systemem ochrony zdrowia jest pediatra, dlatego jego kompetencje w zakresie wczesnej diagnostyki są kluczowe.
  2. Wprowadzenie specjalistycznych programów kształcenia – konieczne jest uwzględnienie zagadnień dotyczących spektrum autyzmu na studiach pedagogicznych, psychologicznych i medycznych.
  3. Certyfikacja specjalistów – terapeuci pracujący z dziećmi ze spektrum autyzmu powinni posiadać odpowiednie certyfikaty potwierdzające ich kompetencje.

Nie należy zapominać o najbliższych. Rodzice często czują się zagubieni w procesie diagnostycznym. Istotne jest zapewnienie im dostępu do rzetelnych informacji oraz wsparcia w zakresie uzyskania diagnozy i skierowania na terapię.

Pełny raport dostępny jest na stronie Instytutu Ochrony Zdrowia: TU

Podobne artykuły

iStock-1250106520
17 października 2025
iStock-1024039510x
16 października 2025
logo-AOTMiT-1500x1500-piks-biale-tlo-ME
22 sierpnia 2025
iStock-672717278
Światowy Dzień Mózgu

Czy wiesz co to NMOSD?

22 lipca 2025
Zrzut ekranu 2025-07-3 o 10.54.31

ALS: Mamy nowy lek

15 lipca 2025

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także