Michał Modro:
Od 1 stycznia nowe zasady reklamy wyrobów medycznych, ale ...

Zgodnie z art. 147 ustawy o wyrobach medycznych przepisy regulujące kwestie reklamy wyrobów medycznych obowiązują od 1 stycznia 2023 r.
Jednak art. 143 ustawy o wyrobach medycznych, stanowi, że: „Reklama wyrobów, której rozpowszechnianie rozpoczęto przed dniem wejścia w życie art. 54 – 61 ustawy o wyrobach medycznych, niespełniająca wymogów określonych w rozdziale 12, może być rozpowszechniana nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2023 r.”
Oznacza to, że jeśli rozpoczęto rozpowszechnanie reklamy wyrobów medycznych przed dniem 1 stycznia 2023 r. i jeśli reklama naruszałaby (od 1 stycznia 2023 r.) przepisy zawarte w art. 54 – 61 ustawy o wyrobach medycznych (przepisy, które zaczną obowiązywać od dnnia 1 stycznia, a dotyczące reklamy) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG (Dz. Urz. UE L 117 z 05.05.2017, str. 1, z późn. zm.) i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz uchylenia dyrektywy 98/79/WE i decyzji Komisji 2010/227/UE (Dz. Urz. UE L 117 z 05.05.2017, str. 176, z późn. zm.), do których odnoszą się te przepisy, to reklama w tej dotychczasowej formie może być rozpowszechniana do dnia 30 czerwca 2023 r., a po tej dacie reklama wyrobu powinna zostać dostosowana do wymogów ustawy o wyrobach medycznych i powołanych rozporządzeń.
Choć przepisy na to wprost nie wskazują, nie jest możliwe rozpowszechnianie reklamy w innej formie, niż ta rozpowszechniana do 31 grudnia 2022 r., np. reklama w postaci gazetki nie może być zamieniona od dnia 1 stycznia 2023 r. na reklamę w social mediach. Forma reklamy to forma nośnika.
Na formy reklamy wskazuje § 3 projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia … w sprawie reklamy wyrobów medycznych (na moment publikacji artykułu rozporządzenie nie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw), przygotowane na podstawie art. 60 ust. 4 ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. poz. 974). Zgodnie z „§ 3. 1. Dane zawarte w reklamie wyrobu przekazuje się w brzmieniu zgodnym z instrukcją używania wyrobu lub etykietą reklamowanego wyrobu. 2. Dane zawarte w reklamie wyrobu przedstawia się w formie: 1) audiowizualnej i wizualnej w sposób widoczny i czytelny; 2) dźwiękowej w sposób wyraźny.”
Należy zwrócić uwagę, że przepis art. 143 ustawy o wyrobach medycznych wskazuje na to, iż reklama musi być rozpowszechniana do dnia 31 grudnia, czyli w tym dniu do godziny 24.00.
Rozpowszechnianie oznacza skierowanie materiału do bliżej nieoznaczonego kręgu osób. Rozpropagowanie wśród z góry określonej grupy, np. znajomych, rodziny, współpracowników, rozpowszechnieniem nie jest, chyba że następuje w zamiarze dalszego kolportażu .
podobne
popularne
PN | WT | ŚR | CZ | PT | SO | ND |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |